TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Støy pÃ¥ anlegget, eletrisk servo?

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #182876  av TrustNo1

Jeg merker at jeg hver gang jeg drar på rattet så får jeg en forferdelig ulelyd lignende dynamostøy, bortsett fra at den er enstonet og ikke påvirkes av turtall.

Kan dette være fra den eletriske servoen, eventuellt er det noen som har ett godt forslag til hvordan å bli kvitt den?
 #183374  av chris

TrustNo1 skrev:Jeg merker at jeg hver gang jeg drar på rattet så får jeg en forferdelig ulelyd lignende dynamostøy, bortsett fra at den er enstonet og ikke påvirkes av turtall.

Kan dette være fra den eletriske servoen, eventuellt er det noen som har ett godt forslag til hvordan å bli kvitt den?
Har du noen kabler til stereoen som ligger i nærheten av servomotoren ?
Dette kan gi noe (/&"(#/"& med støy :?

#183378  av TrustNo1

Nja. Strømkablen som ligger til batteriet er jo ikke så veldig langt unna, men er jo ikke så mye å få gjort med det. Uansett så skal jeg legge om all kabling i bilen nå. Jeg har bestillt en T8004 + T20001Bd som skal sitte i rommet forran. Håper jeg klarer å skjerme disse godt nok fra støykilder der.

#183379  av chris

TrustNo1 skrev:Nja. Strømkablen som ligger til batteriet er jo ikke så veldig langt unna, men er jo ikke så mye å få gjort med det. Uansett så skal jeg legge om all kabling i bilen nå. Jeg har bestillt en T8004 + T20001Bd som skal sitte i rommet forran. Håper jeg klarer å skjerme disse godt nok fra støykilder der.
jeg fikk veldig mye støy før i hvert fall, da fant jeg ut at det ikke var kablene, men forsterkeren i seg selv, som lå for nært servomotoren. Løfta forsterkeren, og da forsvant støyen. Ellers hjelper det litt med støyfilter og/eller kondensatorer også, men alltid greiest å lete etter kilden.

#183389  av TrustNo1

Ok. Jeg håper at jeg ikke får for store problemer med dette. Å plassere de to forsterkerene jeg har bestillt forran i MR2 er en utfordring i seg selv. Jeg har laget en dummy av ei plate nå, og dette går *akkurat*. Hva med å lage ett lokk av aluminiumsfolie og legge over servomotoren? Burde kanskje hjelpe litt.

#187394  av TrustNo1

Tenkte jeg bare skulle nevne at støyen fra servoen var så godt som fraværende etter jeg fikk RF Power forsterkene. Sannsynligvis var det de gamle Boss forsterkerne som var veldig følsomme for støy.

Jeg kan fortsatt såvidt høre servoen når jeg ratter, dersom jeg går inn for det. Men ikke slik at det oppfattes som plagsomt.

EDIT:

Kanskje også verdt å nevne at jeg har gjort litt jobb i å legge kablene sikkelig, samt jeg har dobbelisolert signalkablene hele veien med aluminiumsfolie og lerretstape. Detter har jeg igjen jordet i karroseriet.