TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dunkelyd ved kjøring i humpler

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#187325  av TrustNo1

Neemi skrev:For å få av demper må du løsne de tre muttere som sitter på toppen under panseret, samt den store mutteren i midten som holder demperen.
Nede er det det to store muttere som holder hele fjærbeinet og så må du løsne lenkearmen.
Den tar du med en Umbraco på baksiden på nedre del.

Vet ikke hvor godt forklart dette var, men om du får problemer så har jeg bilder.
Send meg bare en pm ;)
Ok, takker for tipsene. Trenger jeg en fjærklemme , eller blir fjæra helt slapp når jeg får jekket opp bilen? Jeg må vel ta ut fjæra for å få ut demperen også?

#187343  av Johansen

Du trenger en fjærklemme =)

Trenger bare løsne di 4 muttrene rundt, den i senter kan du bare løsne litt på. så tar du av di to boltene nede og drar ut hele saken, så skrur du på fjærklemma når du har alt ute. så slipper du drive å styre med fjærklemma inni bilen hvis du skjønner. Så tar du av sentermutra når fjærklemma er på å vips dra av fjær osv :)

#187352  av TrustNo1

Johansen skrev:Du trenger en fjærklemme =)

Trenger bare løsne di 4 muttrene rundt, den i senter kan du bare løsne litt på. så tar du av di to boltene nede og drar ut hele saken, så skrur du på fjærklemma når du har alt ute. så slipper du drive å styre med fjærklemma inni bilen hvis du skjønner. Så tar du av sentermutra når fjærklemma er på å vips dra av fjær osv :)
Aha, så du tar ut hele saken, med både demper og fjær samtidig?

#187381  av Johansen

TrustNo1 skrev:
Johansen skrev:Du trenger en fjærklemme =)

Aha, så du tar ut hele saken, med både demper og fjær samtidig?
Jepp ;) litt lettere, slipper å sitte å mokle inni der. men pass på å ikke skur av senter mutteren i dette tilfelle, bare løsne litt på den så den ikke sitter steinhardt fast.

:D

#187685  av TrustNo1

Da fikk jeg skrudd ut demperen og fjæra,det gikk veldig greit. Takker for alle tips :)

Angående feilen så trenger jeg noen tips. Jeg har en misstanke, men om det skal være slik eller ikke vet jeg ikke.

Det er en slags mutter, gjenget del som går rundt hele demperen som ikke virket sikkelig skrudd til. Demperarmen har også 1-2mm slark sidelengs. Skal dette være slik?

Legger ved ett bilde av "mutteren" jeg tenkte på
Vedlegg
demper.JPG
demper.JPG (46.54 kiB) Vist 547 ganger

#187689  av TrustNo1

Misstenker at det var denne ja, skrudde støtdemperen helt ut, rensket litt og skrudde den fast igjen og slarket ble borte. Skal prøve en tur med bilen når jeg får alt sammen igjen og se om lyden ble borte.

En annen ting, når jeg skrudde ut demperen, så var det rimelig mye olje oppe i sylinderen den satt i. Er dette normalt, eller burde demperen skiftes?

#187700  av TrustNo1

TrustNo1 skrev:Misstenker at det var denne ja, skrudde støtdemperen helt ut, rensket litt og skrudde den fast igjen og slarket ble borte. Skal prøve en tur med bilen når jeg får alt sammen igjen og se om lyden ble borte.
Det der var nok synderen ja. Nå er lyden helt borte og bilen er som en drøm å kjøre igjen ;D

#187703  av CelicaTurbo

bra du fant ut av det da, litt vanskelig å tippe at det var der gitt, men det stemmer at den mutteren må være skrudd godt til ja. Det er vanlig å helle olje i gammelt fjærbein før ny demperinnsats monteres, det bidrar til å lede varmen fra demperen ut (luft er et godt isolasjonsmateriale, derfor erstattes det med olje).. dempere blir ganske varme under aktiv kjøring :)

#187756  av Larsen

Kneppelyder = slitte kuleledd?
MÃ¥ vel kanskje fylle demperene mine med olje jeg og da (koni) :(

#187759  av CelicaTurbo

kneppelyder er som regel pga slitt lager i toppfestet som holder dempersatsen til karosseriet i toppen. Ofte kan det være vanskelig å lokalisere kneppelyden, stabstag både fremme og bak bidrar til å forplante lyden videre slik at det kan høres ut som at lyden kommer direkte fra torpedoveggen, eller fra senter av bilen istedenfor fra en spesifikk side. Lyden er korte knepp, spesiellt ved kjøring i sakte fart på ujevn asfalt, over fartsdumper osv. Dunkelyder under bilen er som regel foringene til krengestagene.

#187761  av Larsen

hmm, hørtes jo ut som det var dempertoppene da. Hva slags lyd ville slitt kuleledd gitt da?

foringene til stabilisatorstaget kan de ikke være fordi er helt nye og sitter som støpt.

#187860  av CelicaTurbo

Larsen skrev:hmm, hørtes jo ut som det var dempertoppene da. Hva slags lyd ville slitt kuleledd gitt da?

foringene til stabilisatorstaget kan de ikke være fordi er helt nye og sitter som støpt.
Det vet jeg faktisk ikke, har ikke hatt slitte kuleledd tidligere. Men, lurer på om det ikke er en dunkelyd mest tilknyttet rattutslag og endring av styreretning, fremfor ujevnheter i veien? Helt sikkert noen andre som kan beskrive det bedre.

#187866  av Dalan

Slitte kuleledd høres som dunkelyder, metall slår mot metall
Hadde en bærekule bak med slark opp og ned, den hørtes OVERALT hvor det var litt ujevnt :?

#234425  av GhostRider88

klar over at dette er en gammel tråd, men i og med at jeg har samme fenomenet selv, så lager jeg ikke en ny tråd.

Jeg har også denne kneppe lyden når jeg kjører over fartsdumper etc fra bakre del av bilen og det er nok det samme som de andre har hatt. Men gjør det noe om dette ikke repareres? Den ble jo eu godkjent uten anmerkninger hos toyota them self :P

Takker for alle innspill

#234518  av nullnalen

Vi kan jo si det sånn at jeg har denne lyden fortsatt, det skyldes litt fordi jeg venter på å få penger til å kjøpe senkesett, og regner med at det blir borte da!

Så svaret på spørsmålet ditt må bli at det ikke gjør noe om det ikke repareres, selv om det ikke skal være slik. Men tror nok jeg ville prøvd å fikse det likevel
:wink: