TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Varm turbo

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #186681  av TrustNo1

Jeg åpnet motorlokket og tok en titt ned mot turboen(eksoshuset?) for en titt etter jeg parkerte i dag. La merke til at det var noe glødende. Var ikke sterkt glødende, men nok til at man så det i nattemørket. Er dette normalt eller noe som må sjekkes opp?

Tre-fire pådrag hadde jeg før jeg parkerte, men ikke noe langvarig hard kjøring.

Etter 2-3 minutter på tomgang var det kjølnet nok til at man ikke så det lengre.

#186682  av toyota_mr2

det er normalt vis du klemer på åver lang tid opp bakker åg sån å ser på den er hele rød glødene
Vedlegg
Bilde028.jpg
Bilde028.jpg (70.72 kiB) Vist 323 ganger

#186683  av TrustNo1

Jeg bor på toppen av en 2km BRATT bakke, så kanskje det er grunnen? :)

#186768  av Larsen

Kan nok bare være fordi du har kjørt hardt, men jeg ville jo ha sjekket at alt er ok. Sjekk tenningstidspunkt og se om tennpluggene er missfarget.

#186770  av sindrejl

før med gamlemotoren hvor tenning osv ikke stemte ble turboen ganske raskt rødglødende, på nye motoren har jeg aldri klart å få turboen og alt rundt rødt ennå.. uansett hvor mye jeg står på..

#186796  av CelicaTurbo

ved normal kjøring skal den ikke gløde men etter noe mindre pådrag vil den nok lyse svakt i mørket, etter noen lengre sprinter til høy fart vil nok turbo og downpipe lyse opp motorrommet ditt i mørke.. Det skal en del til før du ser glødingen i dagslys men i nattemørket skal det ikke mye til egentlig.

#186812  av TrustNo1

Ok. Takk for tilbakemeldinger. Skal sjekke en kveld jeg er ute å kjører, og se som det gløder når jeg ikke har gitt på noe i det heletatt. Men regner ikke med det er noe galt nå da, det var ikke noe voldsom glød jeg så, kun litt når det var helt mørkt, og det forsvant etter ett par minutter.

#187792  av TrustNo1

Jeg ser anntydning til svak gløding også ved normal kjøring så jeg i dag. På ingen måte sterk glød, men fortsatt slik at man såvidt ser det i mørket. Burde jeg få dette nærmere undersøkt da?

#187794  av Larsen

ta noen enkle sjekker på at alt er ok. Skader ikke å være på den sikre siden. Det som mest vanelig fører til glødene eksos er feil tenning så det skader sikkert ikke å ta en sjekk hvis du har tenningslampe liggende.

#187797  av TrustNo1

Larsen skrev:ta noen enkle sjekker på at alt er ok. Skader ikke å være på den sikre siden. Det som mest vanelig fører til glødene eksos er feil tenning så det skader sikkert ikke å ta en sjekk hvis du har tenningslampe liggende.
Jeg har ikke det, men biltema ligger rett rundt svingen, det koster kanskje ikke all verden å kjøpe en der?

#187862  av CelicaTurbo

Koster ikke allverden nei, men med mindre Aez eller venner har endret på tenningen siden tidligere i vår så justerte jeg den tenningen korrekt da, dvs, den var kraftig retardert da men jeg justerte den slik at den var knapt under 10 grader, så kanskje 1 grad retardert (det var varmt rundt motoren og jeg gadd ikke justere mer, og en grad for lite er tryggere enn en grad for mye). Jeg tror ikke det burde føre til noen nevneverdig forskjell i temperaturen i manifolden, men kraftig retardert tenning vil føre til mye varme i eksosen. Husk å kortslutte TE1 og E1 i diagnosekontakten før du sjekker hva tenningen er, ellers vil den alltid vise feil.

Var det helt mørkt når du tittet på turbo/downpipe denne gangen, eller var det skumring? Betyr en del for øynenes oppfattelse av lys, om det er skikkelig nattemørke ute skal det ekstremt lite gløding til før det er lett synlig så derfor er det egentlig vanskelig å si om noe er uvanlig eller ikke, for synligheten varierer utrolig med hvor mye lys det er ute. Våre øyne justerer seg jo automatisk når det blir mørkere slik at vi ser bedre, dermed virker forskjellen mellom skumring og mørke mindre enn den faktisk er, mens svake lyskilder plutselig blir meget lett synlig ;)

#187876  av TrustNo1

CelicaTurbo skrev:Koster ikke allverden nei, men med mindre Aez eller venner har endret på tenningen siden tidligere i vår så justerte jeg den tenningen korrekt da, dvs, den var kraftig retardert da men jeg justerte den slik at den var knapt under 10 grader, så kanskje 1 grad retardert (det var varmt rundt motoren og jeg gadd ikke justere mer, og en grad for lite er tryggere enn en grad for mye). Jeg tror ikke det burde føre til noen nevneverdig forskjell i temperaturen i manifolden, men kraftig retardert tenning vil føre til mye varme i eksosen. Husk å kortslutte TE1 og E1 i diagnosekontakten før du sjekker hva tenningen er, ellers vil den alltid vise feil.

Var det helt mørkt når du tittet på turbo/downpipe denne gangen, eller var det skumring? Betyr en del for øynenes oppfattelse av lys, om det er skikkelig nattemørke ute skal det ekstremt lite gløding til før det er lett synlig så derfor er det egentlig vanskelig å si om noe er uvanlig eller ikke, for synligheten varierer utrolig med hvor mye lys det er ute. Våre øyne justerer seg jo automatisk når det blir mørkere slik at vi ser bedre, dermed virker forskjellen mellom skumring og mørke mindre enn den faktisk er, mens svake lyskilder plutselig blir meget lett synlig ;)
Det var nok helt mørkt ja, om det er litt lys eller skumring så ser jeg ikke gløden. Er det forøverig også normalt at man merker at det lukter noe "varmt" etter ett gasspådrag med turbo? Merker lukten ganske fort om jeg gir på når t-toppen er av.

#187897  av GT4 CS

Ikke uvanlig at det lukter litt varm motor nei :lol:
Utrolig deilig lukt faktisk

#187925  av CelicaTurbo

Da tror jeg igrunn at du ikke har noe spesiellt å uroe deg for :)

#187927  av TrustNo1

CelicaTurbo skrev:Da tror jeg igrunn at du ikke har noe spesiellt å uroe deg for :)
Ok. Greit å høre :)

Første gang jeg har turbobil selv, så er rimelig grønn på hvordan ting skal være.