TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• HJELP! -Klakkelyd og varmegang i bremseskive

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #187750  av grimfer

Dette gjelder min bil, en Celica Gt4 90 mod. (st 185)

Etter kun korte turer er høyre bremseskive bak temmelig varm. Betydelig forskjell på høyre og venstre.

Trommelen er kjøligere, så tror ikke varmen kommer derfra.

Hvor kommer varmen fra? Trenger gode svar fort!

Etter hard nedbremsing kommer det en ganske høy klakkelyd fra høyre bakhjul. Det kan nesten virke som om en bremsekloss hopper opp og ned eller fram og tilbake i sporene. Det mangler et par "klips" der... Kan det være problemet? Kan klakkelyden komme fra et annet sted?

Slark i navet?
Problemer med drivakselen?

Skiftet hjullager (var helt knust) og overhalte bremsene på samme sted helt nylig...

#187902  av GT4 CS

Ta av dekket ditt, så kjenner du på calipper, er den løs eller sitter den dønn fast. Så skrur du av kalipper og vipper den opp, trenger kun ta ut nederste skrue (12mm). Kjenn at ikke bremseklossene sitter helt fast, gjør de det må du gjøre rent der. Overhalte de stemplet ditt og? Du kan sjekke om dette går og presse inn ved hjelp av en tang,pass på at du ikke skader pakning. Sjekk og at glide pinnene dine er lette og bevege, er de ikke det må du ta de ut og gjøre rent, gjør og ren gummi mansjetter. På min hadde halle disse mansjettene sprekt.
Om bremse klossene dine er veldig løse kan dette gjøre at de ligger innpå litt, du kan se på klossene om de har gjort det,bare og se hvordan de har slitt, jeg trur enten dette skyldes løse klosser, eller at de ikke har fått skrudd fast braketten til calipper skikkelig. Med samme du driver på ville jeg tatt av skiva og tatt en sjekk av handbrekk skoene, kommer det mye støv ut tyder det på at de henger. Om skiva sitter litt er det genialt og bruke hand taket på en hammer og slå de av med, ikke bruk metall på den, blir fine hakk da.
Og det siste, kjenner du noen form for slark i bakhjulet ditt?

#187911  av grimfer

GT4 CS skrev:Ta av dekket ditt, så kjenner du på calipper, er den løs eller sitter den dønn fast. Så skrur du av kalipper og vipper den opp, trenger kun ta ut nederste skrue (12mm). Kjenn at ikke bremseklossene sitter helt fast, gjør de det må du gjøre rent der. Overhalte de stemplet ditt og? Du kan sjekke om dette går og presse inn ved hjelp av en tang,pass på at du ikke skader pakning. Sjekk og at glide pinnene dine er lette og bevege, er de ikke det må du ta de ut og gjøre rent, gjør og ren gummi mansjetter. På min hadde halle disse mansjettene sprekt.
Om bremse klossene dine er veldig løse kan dette gjøre at de ligger innpå litt, du kan se på klossene om de har gjort det,bare og se hvordan de har slitt, jeg trur enten dette skyldes løse klosser, eller at de ikke har fått skrudd fast braketten til calipper skikkelig. Med samme du driver på ville jeg tatt av skiva og tatt en sjekk av handbrekk skoene, kommer det mye støv ut tyder det på at de henger. Om skiva sitter litt er det genialt og bruke hand taket på en hammer og slå de av med, ikke bruk metall på den, blir fine hakk da.
Og det siste, kjenner du noen form for slark i bakhjulet ditt?
Takk for tipsene!
Nå har jeg sjekka litt nærmere, og det virker som om klossene er problemet.

Overhalte caliperen nylig, og skiftet alle pakninger, pusset bort rust og dritt på glidepinnene og gjorde reint. Nå beveger alt seg slik det skal, tror jeg. Men den ene glidepinnen hadde stått fast en stund, og klossene var slitt skjeve. Nå slites klossene annerledes, og den innerste klossen har nå en brist! Tror jeg skal skifte klosser først og fremst, og se hva som skjer da!

#187914  av GT4 CS

Kjøp deg nytt montering sett og, så klossene står rett, ikke dumt om du mangler de brakettene i topp og bunn