TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Litt annerledes Celicaprosjekt der jeg trenger deres hjelp!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #188140  av sugeCelica

Hei fant nettopp dette forumet som virker veldig bra.
Jeg har en Celica 1,8 1997mod som jeg faktisk kjøpte ny bilen har ikke gått mer enn 106000km men jeg har en brent eksosventil på den så jeg må gjøre noe med motoren på den.

men jeg har tenkt at jeg vil ta den litt ut på denne bilen og bygge meg en baneracer som også kan brukes på vei da jeg ikke har noen planer om og selge bilen så føler jeg at jeg kan bruke en del penger på den.

Men jeg trenger litt info fra dere jeg har tenkt og trimme motoren uten overlading og i den forbindelse fant jeg ut at det orginale innsprutningssystemet er ubrukelig til dette formålet.
Hvis jeg setter i en 2,0l i den er dette en motor som kan trimmes til si en 220-230hk med porting og kammer og eventuelt andre nødvendige interne oppgraderinger av motoren, eller vil jeg støte på samme problemet som på 1,8l motoren at innsprutning+ecm ikke kan modifiseres til og greie kraftige effektøkninger?

Ellers hvem går jeg til for en eventuell motorjobb, hvor får jeg bremsedeler. fjærings og opphengsdeler,karosseri+ alt annet som må til for og bygge en bil som er like heftig som den ser ut.

Jeg vet dette ble veldig mye på en gang men jeg er takknemmelig for all hjelp og har du noen gode forslag er jeg åpen for det meste:-)
 #188141  av Morten

sugeCelica skrev:Men jeg trenger litt info fra dere jeg har tenkt og trimme motoren uten overlading og i den forbindelse fant jeg ut at det orginale innsprutningssystemet er ubrukelig til dette formålet.
Hvis jeg setter i en 2,0l i den er dette en motor som kan trimmes til si en 220-230hk med porting og kammer og eventuelt andre nødvendige interne oppgraderinger av motoren, eller vil jeg støte på samme problemet som på 1,8l motoren at innsprutning+ecm ikke kan modifiseres til og greie kraftige effektøkninger?
Du vil støte på det samme uansett hvilken motor du starter med ved kraftige modifiseringer. Men er jo ikke værre enn å oppgradere den biten og da? :wink:

#188151  av Fred

Celica med sugetrim, det synes jeg hadde vært tøfft! Få på en grei kam og no svære gassere!!! Så slipper du dette innsprut tralet ;)

#188609  av sugeCelica

Jepp har vurdert å bruke gassere men dette blir en bruksbil så jeg vil ikke ha en bil som kun fungerer optimalt av og til.

Hvor er beste plass og gå til for og få et datasprut som passer?

Er det noen som har et brukt liggende er det bare og si i fra!

#188632  av sleeper

skal nok ikke se bortifra at det vil bli billigst og mest driftsikkert og kjøpe en BEAMS motor (selv om de er SVINDYRE) en og trimme en 156 eller en 175hk motor..

er DYRT og trimme sugemotor.... :wink:

#188907  av sugeCelica

Ja BEAMS motoren var helt klart interessant og da helst siste versjonen med doble overliggende kammer eller black top versjonen.

Er det noen som har noen erfaring med tilpasse en slik motor i en fwd Celica.
Hvor er det best og henvende seg for og skaffe en slik motor og hvor mye må jeg beregne og betale for motor+det som ellers er nødvendig.