TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • mr2 gti 1994 model vs. mr2 turbo 92

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #188639  av guffen85
 
FireWalk skrev:Noe som ikke har kommet opp i tråden hittil er jo dette med vedlikehold. Kjenner en del folk med både GTI og turbo nå, inkludert meg selv som har hatt begge deler. Og jeg kan med 100% sikkerhet si at det er vesentlig dyrere å vedlikeholde en MR2 turbo enn en MR2 gti.. Turbo motoren er jo en 2liter det også, bare at man tar ut mer hk av den motoren. pga turboen blir det jo mer trykk i turbo motoren, større påkjenning for all innmat i motoren, samt drivverk osv. Alt i alt, MR2 turbo slites fortere enn MR2 Gti som har gått like langt.. (med unntak av ekstreme tilfeller der man sammenligner med et virkelig GRISEKJØRT eksemplar, men vi tar såklart utgangspunkt i to ganske like sjåfører her. )

Man må belage seg på mer motor vedlikehold og spontane utgifter om man har MR2 turbo..

I går kjørte jeg en 95 modell Celica, og smilet kom med en gang. Litt kjekt å kjøre en bil uten turbolag til en forandring. Noen vil nok sette pris på å ha effekten der med en gang slik man har på en sugemotor.

En turbo motor hevder seg ved at den har mer krefter til å kjøre fort med. Men hvor ofte får man virkelig tråkket på gassen i Norge da? etter å ha hatt MR2 turbo en stund (en godt trimmet en også) så har jeg oppdaget at jeg kjører som en gammel prest... Kjørte av en eller annen grunn mer aktivt når jeg hadde GTI... Da var det full gass hele tiden (akkurat som med fiestaen he he )
forstå seg på det den som kan.. :lol:

så u mener da at det er mere trøkk i gti fremfor turbo i bun drag? fom min egen del ekke topphastighet noen mål i det hele tatt. svingete veier er mere min ting. er mere bun drag jeg er ute etter ikke topp fart

 #188640  av guffen85
 
FireWalk skrev:Noe som ikke har kommet opp i tråden hittil er jo dette med vedlikehold. Kjenner en del folk med både GTI og turbo nå, inkludert meg selv som har hatt begge deler. Og jeg kan med 100% sikkerhet si at det er vesentlig dyrere å vedlikeholde en MR2 turbo enn en MR2 gti.. Turbo motoren er jo en 2liter det også, bare at man tar ut mer hk av den motoren. pga turboen blir det jo mer trykk i turbo motoren, større påkjenning for all innmat i motoren, samt drivverk osv. Alt i alt, MR2 turbo slites fortere enn MR2 Gti som har gått like langt.. (med unntak av ekstreme tilfeller der man sammenligner med et virkelig GRISEKJØRT eksemplar, men vi tar såklart utgangspunkt i to ganske like sjåfører her. )

Man må belage seg på mer motor vedlikehold og spontane utgifter om man har MR2 turbo..

I går kjørte jeg en 95 modell Celica, og smilet kom med en gang. Litt kjekt å kjøre en bil uten turbolag til en forandring. Noen vil nok sette pris på å ha effekten der med en gang slik man har på en sugemotor.

En turbo motor hevder seg ved at den har mer krefter til å kjøre fort med. Men hvor ofte får man virkelig tråkket på gassen i Norge da? etter å ha hatt MR2 turbo en stund (en godt trimmet en også) så har jeg oppdaget at jeg kjører som en gammel prest... Kjørte av en eller annen grunn mer aktivt når jeg hadde GTI... Da var det full gass hele tiden (akkurat som med fiestaen he he )
forstå seg på det den som kan.. :lol:

så u mener da at det er mere trøkk i gti fremfor turbo i bun drag? fom min egen del ekke topphastighet noen mål i det hele tatt. svingete veier er mere min ting. er mere bun drag jeg er ute etter ikke topp fart

 #188650  av TrustNo1
 
Bunndraget er vel ikke vesentlig større, men den store forskjellen ligger i dette med "turbo-lag"

Det vil si den tiden det tar fra du trykker ned gassen, til turboen har byggd opp trykk slik at det begynner å dra. Jeg har ikke tatt tiden på dette, men ved lavere turtall så kan dette ta 2-3 sekunder vil jeg tippe. På litt høyere turtall så bygger turboen kjappere trykk, og lag'n er ikke så lang.

Det man mest merker det på er vel om du feks skal ta igjen noen som kjører fra deg, da vil du fort henge litt etter, i og med at du mister ett par sekunder på trykkbyggingen. På feks forbikjøringer, eller andre akselerasjoner så er ikke lag'n til noen hindring etter min mening. Man må bare huske at man må gi gass litt før man faktisk skal ha draget. Dette er en ren vane-sak.

Derimot når det gjelder vedlikehold så er jeg redd Firewalk kan ha rett. Jeg vet iallefall at han har smertelig erfart dette. Men det kommer nok også veldig ann på kjørestil. Personlig så pendler jeg endel, og kjører alt i alt relativt pent, men med noen pådrag i ny og ned. Jeg tviler sterkt på at dette innebærer så fryktelig mye mer slittasje enn på GTI'n, men noe blir det selvfølgelig.

Uansett tror jeg nøkkelen her er at man er litt påpasselig, og er nøye med vedlikehold på turboversonen. Her kan man nok kanskje være litt mer slepphendt med GTI.

Ikke glem også da, at litt av morroa med en turbo er at det faktisk er turbo. Det både høres og merkes. For meg som aldri hadde hatt en turbobil før, er dette halve morroa. Derimot om du ikke synnes dette er så stas, så kan GTI være mer å foretrekke.

MEN:
som iallefall jeg ALLTID gjør når jeg skal kjøpe ny bil. Gå ut fra at du må koste på en dyr reprasjon. Ikke kjøp dyrere bil annet enn at du har råd til å gå på en smell. Jeg pleier alltid å beregne en "merkostnad" på 15-20 lapper når jeg kjøper bil, slik at jeg har penger i tilfelle uhellet er ute. Har du bare såvidt råd til en turbo, så ville valget mitt fallt på en GTI. Dersom økonomien ikke er så fryktelig stram, så hadde iallefall mitt valg vært klart.

Men igjen, dette går på personlig preferanse, så til syvende å sist må man nesten bare gå i seg selv å se hva man faktisk har lyst til å ha :)

 #188652  av FireWalk
 
Nei det er ikke det jeg sier, Turbo motoren har vesentlig mer dreiemoment enn GTI motoren. En Turbo motor akser bedre enn en GTI motor, men det forutsetter at du kan å kjøre dne. Du må kjøre en Turbo motor på en helt annen måte enn du kjører en GTI motor.

Eksempel:

Du ligger i 40 km/t i 3. giret med en MR2 turbo. Så startes stoppeklokken og du gir BÅNN gass. Turbo trykket begynner å stige, og etter 3 sekunder har du max turbo trykk og dermed max hk.

Dette vil oppleves på følgende måte:

Akkurat i det du trykker gassen i bånn så oppleves motoren litt død på den måten at effekten er symetrisk med turbo trykket. Mange som ikke har kjørt Turbo bil før tror at om man gir bånn gass så begynner hjulene å spinne med en gang fordi motoren er så sterk. FEIL.

Turbo trykket må nemlig bygge seg opp før man har max effekt, og dette oppleves ved at motoren virker litt død AKKURAT i det du trykker på gassen, også blir du skudd kraftigere bak i setet jo høyere trykket kommer frem til du må gire. Når du nå girer (om du girer kjapt eller har launch control) til 4. gir, så vil turboen ha spoolet seg opp ganske bra fra før, så da har du fremdeles høyt trykk når du gir på i 4. giret. Så da blir det ikke samme "lagen" som det ble når du begynte fra vakum til positivt turbo trykk.

Til sammenligning:

har du en MR2 GTI uten turbo, og du ligger i 3. gir i 40 km/t og gir full gass, så får du et rykk og du blir trykt bak i setet med en gang. Motorens effekt slår til øyeblikkelig og bilen akselrerer jevnt deretter. Den går med uendret effekt.

MR2 GTI er en turtallmaskin. DVS at den liker seg veldig godt på høye turtall, det er der kreftene er.

MR2 TURBO har mer bunndrag pga mer moment (så sant du har turbotrykket) så vil den like seg godt mellom 3000 og 6000 omdreininger.

MR2 GTI derimot kjører du jo på 5-7000 omdreininger hele tiden, pga at effekten er så høyt oppe på registeret.

MR2 TUrbo er derimot veldig død UNDER 3000 omdreininger, pga at turboen ikke begynner å spoole noe særlig før 3000 (På min begynner den på ca 3200)


Så for å oppsumere:

Med en MR2 TURBO eller annen turbo bil må du planlegge kjøringen litt mer. Skal du ha kraftig akselrasjon må du kjøre på en slik måte at du forsikrer deg om at du får spoolt opp turboen innen du trykker på gassen.

Med en GTI slipper du å tenke på det, da er det bare å gi bånn gass så kommer kraften med en gang :)

Turboen slipper også litt lettere i svinger. Bilene har like gode kjøreegenskaper, men tingen er at siden momentet og effekten ØKER jo høyere trykket er så vil hjulene overføre stadig mer effekt til underlaget når du har full gass, og plutselig kan du komme til et punkt der du får hjulspinn, og da kommer ræva ut.

Merkes spesielt godt på våt asfalt.. Man må være litt mer forsiktig når man kjører. Man vil oppleve tilsvarende problemer med GTIen, men ikke i like stor grad pga at man man der må fremprovosere hjulspinn mye mer aktivt, man har ikke momentet fra turboen som hjelper til. :)

Nå får jeg sikkert masse pepper fra turbo gutta her, men det driter jeg i. Prøver å være litt objektiv her. Er litt lei av at alle skal snakke så nedlatende om MR2 GTI og at MR2 Turbo er så overlegent... Greit nok at det er mer effekt i den bilen, men jeg syntes ikke det dermed er sagt at den er morsommere å kjøre.

Fikk prøve Neemi sin bil for en stund siden, og jeg savner mange av kvalitetene til GTIen fremfor Turboen. Samtidig så er jeg veldig glad i Turboen min.

Det er mye for og imot. Jeg liker bedre lyden fra GTIen, jeg liker BEDRE momentet i Turboen, jeg liker bedre akselrasjonen i turboen. Jeg liker bedre turtall-villigheten til GTIen samt dens ømfintlighet når man trykker på gassen. Samtidig liker jeg dumpventilen og lyden av turboen som spooler opp. Men om man kun ser på motor lyden så er den grommere i GTIen. :D

Man kan ikke få i pose og sekk desverre.. :P

 #188653  av TrustNo1
 
En ting til jeg vil nevne, som jeg glemte bort og jeg erfarte på min første kjøretur. GTI'n er mer villig på lave turtall. Jeg var vandt til at man kan ligge i 5. gir, gi full gass og at man da faktisk akselerer relativt greit uten at man trenger å gire ned.

På min første tur prøvde jeg dette med turboen. Det jeg oppnådde da var en bil som begynnte å suse å bråke noe værre, hoppet og hostet, og det hele avsluttet med ett stort smell ut av potta med tilhørende stikkflamme :twisted:

Etter dette lærte jeg at litt mer giring må til når man kjører turbo :D

 #188656  av Morten
 
guffen85 skrev:har ikke sett meg ut noen nei. det som er et lite problem må finne en å det rimelig fort også. skal køpe i begynelsen av august. er ferdig i armyen da:P
Vet denne kommer ut for salg nå snart :wink:
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... sc&start=0

 #188658  av guffen85
 
TrustNo1 skrev:Bunndraget er vel ikke vesentlig større, men den store forskjellen ligger i dette med "turbo-lag"

Det vil si den tiden det tar fra du trykker ned gassen, til turboen har byggd opp trykk slik at det begynner å dra. Jeg har ikke tatt tiden på dette, men ved lavere turtall så kan dette ta 2-3 sekunder vil jeg tippe. På litt høyere turtall så bygger turboen kjappere trykk, og lag'n er ikke så lang.

Det man mest merker det på er vel om du feks skal ta igjen noen som kjører fra deg, da vil du fort henge litt etter, i og med at du mister ett par sekunder på trykkbyggingen. På feks forbikjøringer, eller andre akselerasjoner så er ikke lag'n til noen hindring etter min mening. Man må bare huske at man må gi gass litt før man faktisk skal ha draget. Dette er en ren vane-sak.

Derimot når det gjelder vedlikehold så er jeg redd Firewalk kan ha rett. Jeg vet iallefall at han har smertelig erfart dette. Men det kommer nok også veldig ann på kjørestil. Personlig så pendler jeg endel, og kjører alt i alt relativt pent, men med noen pådrag i ny og ned. Jeg tviler sterkt på at dette innebærer så fryktelig mye mer slittasje enn på GTI'n, men noe blir det selvfølgelig.

Uansett tror jeg nøkkelen her er at man er litt påpasselig, og er nøye med vedlikehold på turboversonen. Her kan man nok kanskje være litt mer slepphendt med GTI.

Ikke glem også da, at litt av morroa med en turbo er at det faktisk er turbo. Det både høres og merkes. For meg som aldri hadde hatt en turbobil før, er dette halve morroa. Derimot om du ikke synnes dette er så stas, så kan GTI være mer å foretrekke.

MEN:
som iallefall jeg ALLTID gjør når jeg skal kjøpe ny bil. Gå ut fra at du må koste på en dyr reprasjon. Ikke kjøp dyrere bil annet enn at du har råd til å gå på en smell. Jeg pleier alltid å beregne en "merkostnad" på 15-20 lapper når jeg kjøper bil, slik at jeg har penger i tilfelle uhellet er ute. Har du bare såvidt råd til en turbo, så ville valget mitt fallt på en GTI. Dersom økonomien ikke er så fryktelig stram, så hadde iallefall mitt valg vært klart.

Men igjen, dette går på personlig preferanse, så til syvende å sist må man nesten bare gå i seg selv å se hva man faktisk har lyst til å ha :)
var en vakker fortelling :D eneste som irriterer meg er at jeg har ikke muligheten for å teste noen av delene. har vært fast bestemt på turbo pga de er skjeldene å det er morsomt å har noe man ikke møter på vært gatehjørne. men så fant jeg denne gti utgaven som jeg la frem lengere oppe her. å den er en 94 model. så søkte jeg dette opp på bruktbil makrede å var 1 til salgs i norge som er så ny av mk2 typen. så da er den også litt sjelden hehe.så er blitt så usikker på hva jeg vil ha. når det kommer til økonomi skulle det gå greit tror jeg.
trenger sårt hjelp her til å velge. så må takke så langt:D

 #188659  av FireWalk
 
TrustNo1 skrev:
Det vil si den tiden det tar fra du trykker ned gassen, til turboen har byggd opp trykk slik at det begynner å dra. Jeg har ikke tatt tiden på dette, men ved lavere turtall så kan dette ta 2-3 sekunder vil jeg tippe. På litt høyere turtall så bygger turboen kjappere trykk, og lag'n er ikke så lang.

Det man mest merker det på er vel om du feks skal ta igjen noen som kjører fra deg, da vil du fort henge litt etter, i og med at du mister ett par sekunder på trykkbyggingen. På feks forbikjøringer, eller andre akselerasjoner så er ikke lag'n til noen hindring etter min mening. Man må bare huske at man må gi gass litt før man faktisk skal ha draget. Dette er en ren vane-sak.

Derimot når det gjelder vedlikehold så er jeg redd Firewalk kan ha rett. Jeg vet iallefall at han har smertelig erfart dette. Men det kommer nok også veldig ann på kjørestil. Personlig så pendler jeg endel, og kjører alt i alt relativt pent, men med noen pådrag i ny og ned. Jeg tviler sterkt på at dette innebærer så fryktelig mye mer slittasje enn på GTI'n, men noe blir det selvfølgelig.

Uansett tror jeg nøkkelen her er at man er litt påpasselig, og er nøye med vedlikehold på turboversonen. Her kan man nok kanskje være litt mer slepphendt med GTI.

:)
Du skrev vist den der samtidig som jeg skrev min post :) så du kom meg i forkjøpet på enkelte punkter. He he..

Ja jeg merket faktisk VELDIG godt dette med turbo lag når SW20 (toyroller) hadde sin MR2 GTI før. Vi drev og kjørte mye i byen her og kjørte da etter hverandre. Han lå ofte først, og om han da bestemte seg for å gi bånn gass, så suste han jo fra meg. Jeg ga da bånn gass for å ta han igjen, men med 3 sekunder turbolag (og det er 3 sekunder der motoren ikke yter noe særlig med effekt og oppleves veldig treg) så forsvant han jo bare ifra meg.. Når jeg endelig tok han igjen så var det jo fordi han hadde begynt å bremse ned igjen..

Så ved slik rykk og napp kjøring på korte svingete veier så har nok GTIen en fordel. Jeg ble iallefall frakjørt hver eneste gang pga at jeg ikke kunne forutse NÅR han hadde tenkt å gi på, og dermed kunne jeg ikke planlegge å ha turbotrykket tilgjengelig heller.. med mindre jeg hadde kjørt i 2. giret på 4000 omdreininger hele tiden.

Kan jo nevnes at når vi lå på motorveien så hadde han ikke sjans når jeg bestemte meg for å kjøre forbi.. Når jeg da "PLANLA" det (og planlegging er stikkordet her) så bygget jeg opp turbo trykk, la meg og ut suste forbi.
Men når man ikke er på motorveien, og der er mye svinger osv, så er nok GTIen ganske likestilt med turboen, og kanskje den til og med har en viss fordel...

Ellers er det nok garantert mer vedlikehold med turboen. Jeg har jo skiftet turbo 3 ganger, Kim (Camelon her på forumet) har jo skiftet turbo en del ganger han og. Ellers er det ganske mye annet som slites vesentlig fortere også enn på GTIen.

Sist men ikke minst: husk at MR2 turbo er veldig kresen på OLJE! man må skifte olje og filter ganske ofte i forhold til på gtien. Og Selv om det ikke høres så gale ut, så blir det faktisk en del kronasjer når man kjører på relativt dyr fullsyntetisk olje som skal skiftes ofte.

Men, så er det jo som du sier, gleden av bare det å vite at du HAR en turbo der.. du HAR potensialet der. :)

det er nok en smaksak :)

 #188660  av FireWalk
 
TrustNo1 skrev:En ting til jeg vil nevne, som jeg glemte bort og jeg erfarte på min første kjøretur. GTI'n er mer villig på lave turtall. Jeg var vandt til at man kan ligge i 5. gir, gi full gass og at man da faktisk akselerer relativt greit uten at man trenger å gire ned.

På min første tur prøvde jeg dette med turboen. Det jeg oppnådde da var en bil som begynnte å suse å bråke noe værre, hoppet og hostet, og det hele avsluttet med ett stort smell ut av potta med tilhørende stikkflamme :twisted:

Etter dette lærte jeg at litt mer giring må til når man kjører turbo :D
Hahaha! akkurat samme opplevelsen som meg :P Kjørte jo MR2 gti før.. kjøpte meg så en turbo et år etter. Lå i 5. giret og ga full gass. Og til min store forbauselse så var det ingentig som skjedde! Bare en masse gurglelyder fra en motor som høres ut som om den skal kvæle seg.. hehe. Ble litt skuffa da ja! men om jeg drar ut 3. giret og SÅ setter den i 5. da går den bra! ;)

Om en MR2 GTI og en MR2 turbo ligger side om side på 4 felts motorvei i 5. giret og startskuddet går og begge gir full gass, så vil faktisk GTIen kjøre fra turboen. Så etter noen sekunder vil Turboen ta igjen GTIen når den har fått opp turbo trykket.

Så man må kjøre på en helt annen måte med Turboen enn gtien, man må planlegge kjøringen mye mer. Om du ligger i 80 og en golf vr6 kommer susende forbi, da har du egentlig allerede tapt fordi du ikke så han før han var på siden, da er det for sent å begynne å gi på, du vil uansett ikke kunne hindre han i å fortsette å akselrere fra deg fordi det vil ta deg flere skunder før du har max turbotrykk..

Det er det fine med GTIen, at der har du en konstant mengde med effekt hele tiden, den er litt mer "lettkjørt" :) eller, den er lettere å kjøre gris med for å si det slik... Skal man kjøre ekstremt aktivt med turboen så kreves det en noe bedre sjåfør vil jeg våge å påstå, siden det krever en litt bedre forståelse for dynamikken involvert.

Og ang vedlikeholdet, så er det jo alle som sier at om man skal ha MR2 turbo må man kunne å skru! Det trenger man ikke nødvendigvis for å kjøre MR2 gti.. :) Den er relativt problemfri.

 #188662  av guffen85
 
FireWalk skrev:
TrustNo1 skrev:
Det vil si den tiden det tar fra du trykker ned gassen, til turboen har byggd opp trykk slik at det begynner å dra. Jeg har ikke tatt tiden på dette, men ved lavere turtall så kan dette ta 2-3 sekunder vil jeg tippe. På litt høyere turtall så bygger turboen kjappere trykk, og lag'n er ikke så lang.

Det man mest merker det på er vel om du feks skal ta igjen noen som kjører fra deg, da vil du fort henge litt etter, i og med at du mister ett par sekunder på trykkbyggingen. På feks forbikjøringer, eller andre akselerasjoner så er ikke lag'n til noen hindring etter min mening. Man må bare huske at man må gi gass litt før man faktisk skal ha draget. Dette er en ren vane-sak.

Derimot når det gjelder vedlikehold så er jeg redd Firewalk kan ha rett. Jeg vet iallefall at han har smertelig erfart dette. Men det kommer nok også veldig ann på kjørestil. Personlig så pendler jeg endel, og kjører alt i alt relativt pent, men med noen pådrag i ny og ned. Jeg tviler sterkt på at dette innebærer så fryktelig mye mer slittasje enn på GTI'n, men noe blir det selvfølgelig.

Uansett tror jeg nøkkelen her er at man er litt påpasselig, og er nøye med vedlikehold på turboversonen. Her kan man nok kanskje være litt mer slepphendt med GTI.

:)
Du skrev vist den der samtidig som jeg skrev min post :) så du kom meg i forkjøpet på enkelte punkter. He he..

Ja jeg merket faktisk VELDIG godt dette med turbo lag når SW20 (toyroller) hadde sin MR2 GTI før. Vi drev og kjørte mye i byen her og kjørte da etter hverandre. Han lå ofte først, og om han da bestemte seg for å gi bånn gass, så suste han jo fra meg. Jeg ga da bånn gass for å ta han igjen, men med 3 sekunder turbolag (og det er 3 sekunder der motoren ikke yter noe særlig med effekt og oppleves veldig treg) så forsvant han jo bare ifra meg.. Når jeg endelig tok han igjen så var det jo fordi han hadde begynt å bremse ned igjen..

Så ved slik rykk og napp kjøring på korte svingete veier så har nok GTIen en fordel. Jeg ble iallefall frakjørt hver eneste gang pga at jeg ikke kunne forutse NÅR han hadde tenkt å gi på, og dermed kunne jeg ikke planlegge å ha turbotrykket tilgjengelig heller.. med mindre jeg hadde kjørt i 2. giret på 4000 omdreininger hele tiden.

Kan jo nevnes at når vi lå på motorveien så hadde han ikke sjans når jeg bestemte meg for å kjøre forbi.. Når jeg da "PLANLA" det (og planlegging er stikkordet her) så bygget jeg opp turbo trykk, la meg og ut suste forbi.
Men når man ikke er på motorveien, og der er mye svinger osv, så er nok GTIen ganske likestilt med turboen, og kanskje den til og med har en viss fordel...

Ellers er det nok garantert mer vedlikehold med turboen. Jeg har jo skiftet turbo 3 ganger, Kim (Camelon her på forumet) har jo skiftet turbo en del ganger han og. Ellers er det ganske mye annet som slites vesentlig fortere også enn på GTIen.

Sist men ikke minst: husk at MR2 turbo er veldig kresen på OLJE! man må skifte olje og filter ganske ofte i forhold til på gtien. Og Selv om det ikke høres så gale ut, så blir det faktisk en del kronasjer når man kjører på relativt dyr fullsyntetisk olje som skal skiftes ofte.

Men, så er det jo som du sier, gleden av bare det å vite at du HAR en turbo der.. du HAR potensialet der. :)

det er nok en smaksak :)
ja dette er vanskelig ass. kan ikke si noe anna. men om jeg nå kjøper den gti med 170 hk for 125k. å legger i kanskje 20k til med litt useende på bilen osv. så kanskje det ikke blir så galt.
men trubo lyden er noe for seg selv. kjørte en escort rs turbo som første bil. savner den lyden :twisted:

 #188665  av FireWalk
 
Om den andre bilen er mer strøken så går det jo an å kjøpe den, og så oppgradere senere. :) blir fort billigere enn å oppgradere.

Når det gjelder MR2 så er det faktisk mer "gromlyd" i GTIen enn i turboen. GTI høres ut som en rallybil, mens Turbo bilen høres ut som en helt vanlig familiebil med litt høy motordur frem til du begynner å lade, da hører du hvinelyden fra turboen og avsluttes med dumpventil lyden.

Jeg har sagt mange ganger at lyden fra bilen min var GTI lyden overlappet med lyden fra turboen. Bare synd man ikke kan få i pose og sekk. he he.

 #188667  av guffen85
 
FireWalk skrev:Om den andre bilen er mer strøken så går det jo an å kjøpe den, og så oppgradere senere. :) blir fort billigere enn å oppgradere.

Når det gjelder MR2 så er det faktisk mer "gromlyd" i GTIen enn i turboen. GTI høres ut som en rallybil, mens Turbo bilen høres ut som en helt vanlig familiebil med litt høy motordur frem til du begynner å lade, da hører du hvinelyden fra turboen og avsluttes med dumpventil lyden.

Jeg har sagt mange ganger at lyden fra bilen min var GTI lyden overlappet med lyden fra turboen. Bare synd man ikke kan få i pose og sekk. he he.

hvertfall streng oppfording til alle her inne er å si i fra til meg om de vet om noen mr2 turbo som skal selges. vet noen om en gti som skal selge må den være rimelig strøkken for at jeg er inntresert i den. men bare å si i fra.
er så mye som er for å imot her for begge deler. men sånn overdet hele er det jo motoren det står på utseende er jo likt. trodde ikke dette skulle bli så vanskelig hehe:P

 #188670  av TrustNo1
 
guffen85 skrev: sånn overdet hele er det jo motoren det står på utseende er jo likt. trodde ikke dette skulle bli så vanskelig hehe:P
Ja, nesten, men ikke glem at en orginal turbo har glassfiber motordeksel med riller som står oppover :P

Ellers så er de nok rimelig identiske ja

 #188671  av guffen85
 
TrustNo1 skrev:
guffen85 skrev: sånn overdet hele er det jo motoren det står på utseende er jo likt. trodde ikke dette skulle bli så vanskelig hehe:P
Ja, nesten, men ikke glem at en orginal turbo har glassfiber motordeksel med riller som står oppover :P

Ellers så er de nok rimelig identiske ja

jaja men da er forsatt forskjellen under pansere:P hehe

 #188673  av Morten
 
FireWalk skrev:
TrustNo1 skrev:En ting til jeg vil nevne, som jeg glemte bort og jeg erfarte på min første kjøretur. GTI'n er mer villig på lave turtall. Jeg var vandt til at man kan ligge i 5. gir, gi full gass og at man da faktisk akselerer relativt greit uten at man trenger å gire ned.

På min første tur prøvde jeg dette med turboen. Det jeg oppnådde da var en bil som begynnte å suse å bråke noe værre, hoppet og hostet, og det hele avsluttet med ett stort smell ut av potta med tilhørende stikkflamme :twisted:

Etter dette lærte jeg at litt mer giring må til når man kjører turbo :D
Hahaha! akkurat samme opplevelsen som meg :P Kjørte jo MR2 gti før.. kjøpte meg så en turbo et år etter. Lå i 5. giret og ga full gass. Og til min store forbauselse så var det ingentig som skjedde! Bare en masse gurglelyder fra en motor som høres ut som om den skal kvæle seg.. hehe. Ble litt skuffa da ja! men om jeg drar ut 3. giret og SÅ setter den i 5. da går den bra! ;)

Om en MR2 GTI og en MR2 turbo ligger side om side på 4 felts motorvei i 5. giret og startskuddet går og begge gir full gass, så vil faktisk GTIen kjøre fra turboen. Så etter noen sekunder vil Turboen ta igjen GTIen når den har fått opp turbo trykket.

Så man må kjøre på en helt annen måte med Turboen enn gtien, man må planlegge kjøringen mye mer. Om du ligger i 80 og en golf vr6 kommer susende forbi, da har du egentlig allerede tapt fordi du ikke så han før han var på siden, da er det for sent å begynne å gi på, du vil uansett ikke kunne hindre han i å fortsette å akselrere fra deg fordi det vil ta deg flere skunder før du har max turbotrykk..

Det er det fine med GTIen, at der har du en konstant mengde med effekt hele tiden, den er litt mer "lettkjørt" :) eller, den er lettere å kjøre gris med for å si det slik... Skal man kjøre ekstremt aktivt med turboen så kreves det en noe bedre sjåfør vil jeg våge å påstå, siden det krever en litt bedre forståelse for dynamikken involvert.

Og ang vedlikeholdet, så er det jo alle som sier at om man skal ha MR2 turbo må man kunne å skru! Det trenger man ikke nødvendigvis for å kjøre MR2 gti.. :) Den er relativt problemfri.
Seriøst gutter :lol: Ikke F#¤% om en GTi drar bedre på lavt og ved siden av en turbo ved roll on 5-te gir. :mrgreen: ..og argumenteringa høres jo helt motsatt ut? at man må planlegge mere med turbo? Er jo SÅÅÅÅÅ mye mere moment på lavt turtall med turboen? Tror seriøst jeg ville gått over motoren hvis jeg hadde kjørt turbo og en gti dro fra sånn som dere skriver her, da er ikke ting som de skal med den motoren ihvertfall :wink:

PS! en sportsbil skal jo ikke kjøres rundt på 1500 omdr heller da :?

Edit: den GTi'en jeg hadde (175hk) våkna ihvertfall ikke i det hele tatt før over 4000omdr (og maks moment 186nm v/4800), mens turboen har nesten flat momentkurve fra 3000-6000 (maks 304 v/3200). :wink:

Edit 2: når jeg hadde "orginal" turbo motor eksploderte jo den rundt 3000, men matcher jo draget fra GTi før det og da.