FireWalk skrev:Hehe... Jumbo: 70-120 i 50 giret så vil GTIen kjøre fra deg de første sekundene før turboen din begynner å spoole, deretter vil du kjøre ifra han og vinne hele greia..Joda, det er et LITE tidsvindu hvor GTien vil reagere raskere, men tror du har glemt ganske grundig hvor utrolig lite respons det er i en GTi også ved plutselig gasspådrag så langt ned som 2K.
Men det var jo heller ikke poenget, poenget var at turboen faktisk vil SINKE ned 3S-GTE motoren VS 3S-GE motoren på lave turtall FØR turboen er spoolt opp. Pga at eksosen da, vil bli bremset kraftig opp av turboen som ikke snurrer særlig fort rundt, og energien vil gå med til å få turboen til å begynne å snurre, og dermed skape høyt mot trykk på motoren. Noe som gjør at motoren sliter litt helt med en gang. Mens på 3S-GE er det ikke noe forskjellRent bortsett fra et den omtrent ikke drar før t-vis i det hele tatt.
Jeg stiller gjerne opp for en "Drag". Om noen stiller med en MR2 GTI så kan vi ligge på 2000 omdreininger på 5. giret og så gi bånn gass begge to, så finner vi fort ut hvem som drar best de 2-3 første sekundene.Joa, jeg har dog heller ikke benektet at det er et lite vindu rett etter gass hvor GTien vil reagere marginalt bedre. Dette er dog langt mindre enn du tilsynelatende husker, samt at du kraftig overvurderer responsen i GTien på så lavt turtall og såpass høy fart.
Jeg holder faktisk en knapp på GTIen. Disse to motorene er faktisk bortimot identisk. GTIen har høyere kompresjon og er jo bygget for å få MAX ut av motoren uten turbo.På et veldig smalt register - ja. Det er det som feller denne testen din ganske grundig, nettopp at du er veldig langt utenfor GTiens gode arbeidsområde også... Om du hadde gjort samme testen ifra en hastighet hvor begge bilene ligger med jevnt turtall på 4500 og deretter plutselig pådrag, ville GTiens forsprang faktisk være langt mer tydelig, mindre turbolag til tross.
MR2 turbo har lavere kompresjon, andre kammer og er bygget for ikke bare å tåle påkjenningene av en turbo, men for å fungere best med en turbo.
Det sier seg selv at om man fjerner turboen fysisk så har man en motor som yter MINDRE enn 3S-GE motoren... Og før turboen begynner å spoole, i de aller første sekundene når man ligger i høyt gir og trykker gassen i bånn og har negativt trykk, så VIL faktisk turboen sinke ned motoren litt i forhold til 3S-GE motoren, rett før turboen begynner å mate på med luft over atmosfærisk trykk.. Det er jeg temmelig sikker på..Du glipper litt her. Du får det til å høres ut som turboen din står parkert inntil du faktisk gasser skikkelig, og først deretter skal spooles opp til maks omdreininger før du får noe kraft i det hele tatt. For det første har turboen din en ganske significant idle-hastighet, den spooles langt ifra helt fra null. For det andre går du forbi GTiens dreiemoment lenge før du lader i nærheten av fullt trykk.
Teoretisk turtallsvillighet (gitt null motstant) vil selvsagt være langt bedre enn i en GTi, både fordi du ikke får noe nevneverdig ladetrykk i det hele tatt, samt at turboen bare er i veien for eksosen. I en virkelig sammenheng dog, der du HAR motstand til å produsere trykk samt skal flytte på en bil, blir det noe helt annet.
Men det er bare en måte å finne det ut på, og det er å TESTE det!Jepp, hadde vært moro det... noen med en GTi i nærheten av kongsberg, så skal jeg godt stille opp jeg (gjerne med to mann i hver bil så vi kan ha en passasjer til å time start etc)
Så kan ikke noen ta å prøve det ut? bare for å se?
Jeg syntes det blir litt VEL mye svartmaling av MR2 gti her.. det høres jo ut som om det er en drittbil som knapt nok drar under 6000 omdreininger, og det ene og det andre.Som jeg sa er jeg helt enig i at dette er en smakssak, jeg bare korrigerer deg litt fordi du grovt overvurderer responsen i en GTi og grovt overvurderer effekten av turbolag sammenlignet mot effekten i en GTi...
Faktum er at MR2 GTI byr på like mye kjøreglede som en MR2 turbo, og den er faktisk en UTROLIG sprek bil!GTien drar helt greit etter t-vis (eller hva nå enn dyret heter) slår inn like over 4K en plass, men under det er det tamme greier.... men ja, dette koker jo ned til smak og behag, er plenty moro med begge deler
Jan
04 Volvo XC70 2.4 Turbo
[x] '92 MR2 GTi ombygget til Turbo
[x] '90 Sierra rattkjelke
04 Volvo XC70 2.4 Turbo
[x] '92 MR2 GTi ombygget til Turbo
[x] '90 Sierra rattkjelke