med orginal eksos, ikke spesiellt høyere toppeffekt, kanskje 220hk, men en del høyere dreiemoment tenker jeg. Høyere turbotrykk øker dreiemomentet i motor, men den orginale turboens eksosturbin blir et for stort hinder på høyt turtall og trykk så dreiemomentet faller dramatisk over 5000 o/min, selv ved standard turbotrykk gjør det det. Ved økt turbotrykk vil du se at turboen ikke klarer å produsere fullt trykk ved toppen av turtallet. Pga at dreiemoment og hk henger sammen betyr det at toppeffekten ikke forandres så mye som ønsket når man øker turbotrykket på en standard GT4, men bilen vil bli betydelig kjappere på mellomturtall

Om du vil hente ut mer effekt må du lette veien for eksosgassene, den enkleste måten er å bytte til sportseksos. Det er mest effektivt å bytte downpipe fra turbo, deretter resten av anlegget. Selv etter at eksosen er byttet vil dreiemomentet falle en del over 5000, men ikke like dramatisk. Den mest effektive tingen å gjøre med det er å bytte turbo, f.eks til turboen som står i st205 orginalt (og da er vi tilbake til hvorfor st205 har høyere effekt som standard)

Eller enda større turboer så klart
