TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Oljeskift 3s-gte

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #189621  av TrustNo1

Da begynner tiden å nærme seg for mitt første oljeskift på bilen. I den anledning lurte jeg på om noen kan gi meg ett par tips. Prøvde å søke, men fant ikke noe spesiellt om dette, så jeg beklager om dette ble en dobbelpost.

- Oljefilter? Burde jeg gå for orginalt, eller er er det ikke noe forskjell på ett uorginalt?

- Olje? Har fått opplyst at bilen har tidligere kun blitt kjørt på Mobil1, burde vel da sikkert fortsette på dette? Hvilken viskositet burde jeg bruke isåfall? (Jeg pleier ikke kjøre så fryktelig hardt til vanlig, men noen unntak er det jo) Hvor kjøper man oljen rimeligst?

- Selve byttet? Er det noe jeg må tenke på her, eller er dette rimelig rett frem? (Med tanke på filter, oljetrykk etter byttet osv)

#189622  av Dalan

Stjerneservice.no har fine priser på Mobil1 ser jeg, du kan jo prøve de :)

Skiftet er rett frem, tapp ut gammel olje ved å fjerne pluggen på bunnpanna, la det renne et kvarters tid mens du gjør noe annet.
Så fjerner du oljefilteret, smører pakningen på det nye oljefilteret med litt motorolje, og så setter du på det nye oljefilteret.
Skru inn oljepluggen i bunnpanna med ny pakning, og fyll på ny olje.
Se og hør gjerne etter lekkasjer når du fyrer opp motoren igjen ;)

#189626  av CelicaTurbo

orginalt oljefilter koster så lite at det er en trygg forsikring å velge det, ca 120kr.

Olje, 5w50 egner seg for varm sommer og banekjøring, 0w40 egner seg bedre for vinteren.

#189638  av Andy_Celica

Skru til oljefilteret så hardt du kan med hånden, ikke bruk noe verktøy for å feste det!

Og bytt gjerne den pakningen til bunnpluggen!

#189686  av Toi1

Den pakningen er en kobberskive som bare er mulig å få tett en gang. Anbefales å bytte

#189747  av kake

Oljefilteret kan være litt plundrete å få av hvis du ikke har SST'en til Toyota (En kopp du bare setter oppå filteret med skralle på). Sjekk posten her. Den til 3sgte har da delenummer 09228-07501. Anbefaler den, koster veldig lite og den gjør jobben lekende lett.

Hvis du kjøper originalt filter så kan du jo også ta med en ny bunnpluggpakning i samme slengen, koster 10-15,- bare.

#189754  av Bjørn MK1

Jeg tapper alltid av oljen når den er skikkelig varm. Kjører en god tur først, til jeg er helt sikker på at oljen er "gjennomvarm", og tapper av med en gang. Dette er viktig siden avleiringer kan feste seg i bla. bunnpannen når oljen er kald. Varm olje renner også raskere ut. Prøv å jekk opp bilen slik at bunnpluggen blir det laveste punktet på motoren når du tapper, så får du ut mest mulig. Husk også at varm olje er varm, lett å brenne seg.

#189781  av TrustNo1

Takker for mange fine tips. Skal se om jeg får gjort dette i helgen eller til uka :)

#190315  av Speedy_g

Mener å huske at jeg leste en gang at orginale toyotafiltere er noen av de beste orginale filterene du får tak i og de er jo ikke merkbart dyrere enn uorginale heller :D