TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3s-gte mr2/celica

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #189849  av WaxFraq

nå har jeg lest en del om den kjente å kjære 3s-gte motoren...
det jeg ikke skjønner er hvorfor den ble gitt ut i japan med 245hk kontra canada med 204hk..
hva er det som utgjør forskjellen? en liten chip eller en stooor en??

er det bare en bagatell ting dem har fått til? det er jo i utgangspunktet samme motor...

justert med turbotrykk?? på mr2 turboen, 204hk, hva er maks trykk der?

takker for svar..!!!

#189854  av CelicaTurbo

Det er ingen mekaniske forskjeller mellom samme generasjon motor. Forskjell ligger i ECU og hvilken oktan denne er programmert for. Amerikansk/Canadisk MR2 Turbo har en 2. gen motor med 204hk. Samme generasjon motor i Japan har 220PS. Noe av forskjellen ligger i konverteringsfaktor mellom PS og hp, men det meste er pga den høyere oktanen de kjører med i Japan. Motoren som du nevner med 245PS er en 3. generasjon motor som ikke ble solgt i amerikanske/canadiske biler. Den står i Japanske biler fra 94 og nyere. Der er det en del mekaniske forskjeller som er diskutert på forumet mange ganger tidligere.

#189862  av WaxFraq

okey, har ikke fått satt meg inn i 2. 3. generasjon motorer..
den takker for svar, da vet jeg værtfall litt mer..!! :P

#189864  av Andy_Celica

WaxFraq skrev:okey, har ikke fått satt meg inn i 2. 3. generasjon motorer..
den takker for svar, da vet jeg værtfall litt mer..!! :P
2.gen motoren ble levert i celica st185 og st185 cs, da med 204 og 208 hester mens japan utgaven hadde da 225 ps (ca 220 hester) Det samme gjaldt vel fra mr2 helt opp til 94 da fikk den nye 3 gen motoren (var vel kun i japan, korriger meg gjerne på dette) Celica st205 har da oxo 3.gen motoren. fra den ble produsert i 94.

4. gen eksistere vel oxo, men den er da kun levert i caldina (i japan. den norske utgaven heter avensis og er vel ikke levert med større en 2,0 liters motor)

#190816  av BT-GTI

hvis du ønsker å sette deg inn i de forskjellige 3SGTEene så er dettte en grei link.. http://www.mr2turbo.info/diff.html

#190953  av WaxFraq

takker takker... 8)