TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Noen spørsmÃ¥l

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #18570  av Espen H

Registrerte meg nettopp som ny bruker her, og jeg har noen spørsmål

Jeg eier en Ae-92 corolla gti-16 med 4a-ge motor. noen andre som har en slik bil?

Noen som har forslag til hvordan jeg kan få litt mer hester ut av en 4a-ge motor (evt. bytte motor) på en måte som ikke ødelegger bilen /motoren, i tillegg til at det ikke skal koste så mye at jeg heller burde kjøpe en annen Toyota.

#18572  av MRQuoc

vel , jeg kjører med lusen 4A-GE :) ... og det er vel flere her .. :) vel og merke.. , første tanke er vel , skal du prøve å ha en N\A motor , eller motor med pustehjelp? Kompressor\turbo \ .. NOS er jo en fin "trimme"-ting som ikke tar så stor skade HVIS motoren ikke har gått så langt..
NOS skal bare "slåes" på hvis du tar full gasspådrag.. ellers kjører motoren helt fint...
regner med at du har luftfilter og greit nok effektanlegg ...?

fortell meg mer da :) ... og jeg vil gjøre være rundt flere som har tenkt seg 4A-GE prosjekt.. prøve å samle sammen noen hoder og gi veksle informasjon :) ..

#18577  av CelicaTurbo

det enkleste for å hente flere hester på en pålitelig måte må være å bytte til en 4AGZE motor, denne skal passe ganske greit uten så alt for mange modifiseringer, og det er også mulig at din bil i Japan ble levert med denne motoren, det husker jeg ikke. Er et par brukere her som har hentet motorer fra Danmark med bra hell, og selskapet der har flere slike 4AGZE motorer tilgjengelig. Søker du litt på forumet så finner du det nok. Dette er da en kompressormatet versjon av din motor, det finnes også sugeversjoner med 20 ventiler og litt annet snacks som gir dem opp til 160hk på det meste mener jeg? Det er jo også et bra alternativ :)

#18585  av MRQuoc

stemmer bra det.. :) ..
men så var det godkjenning med 4AGZE .. her i norge .. er vel heller sjeldent.. så gjør man det må man bare gi f*** å få det på vognkortet .. og kanskje bekymre seg de første mnd'ene at ikke politiet sjekker mer enn alkohol når de stopper deg.. :)

tror vi har store gleder når MK1 MR2 blir veteran ;o

#18785  av Espen H

Hører jo mange rykter om hvordan Nos ødelegger motoren da.. Og så vil jeg jo ha hestene hele tiden, om jeg skal koste på motoren min

Vet om en kar som fikk en 4a-ge motor opp i 210hk med turbo intercooler, det hadde vært rått, men da må jeg jo ut med 30000 for å få gjort alt ordentlig.. Da satser jeg heller på å spare til en mk3 supra 3.0t.

I følge mine kilder vil det bli en del jobb for å sette inn en 4a-gze motor i bilen min. så gjelder det jo å finne en slik motor i bra stand til en billig penge.

Noen som har peil på hvor du kan få tak i eff.anlegg til bilen min.. er på tide å bytte det jeg har, men jeg klarer ikke å finne noen som kan skaffe det.

#18792  av kennethx

Det er jo firma som bygger hva du måtte ønske?

Prøvd svendsen eksos?

#18846  av MRQuoc

hvis du skal først sveise .. og om det er plass (jeg tror det er plass) ville vel en 3" anlegg vært passe ålreit ;) ... må bare ha noen lyd-dempere på veien..
ellers har min kamerat tidligere hatt 2.5" rett etter grenene , det ga mer lyd hvertfall ;) , spesielt med "open air " filter :D

#18866  av kennethx

du må ha en racing-cat også, så du kommer igjennom EU-kontrollen

#18867  av Mr2 Mk2

kennethx skrev:du må ha en racing-cat også, så du kommer igjennom EU-kontrollen
Eller aller best FJERN DEN,og når den skal på kontroll setter du den på igjen!Blir da noen ville hester mer :wink:

#18869  av kennethx

hehe, det er ikke sikkert du tjener på det faktisk! Og dessuten er det mye stress. For liten motstand er heller ikke bra.

#18887  av Christian

Om du holder til på østlandet ville jeg hørt med KK-Eksos, han laga et strøkent anlegg til meg, Feritta rustfritt med livstidsgaranti :)
Prisen er ikke ille heller.

#18923  av chris

Christian skrev:Om du holder til på østlandet ville jeg hørt med KK-Eksos, han laga et strøkent anlegg til meg, Feritta rustfritt med livstidsgaranti :)
Prisen er ikke ille heller.
med racing-cat eller?

og hva vil "ikke ille" si? :D

har for øvrig hørt mye bra om både KK og Svendsen

#18973  av Christian

Det kan du bestemme selv, han leverer det du vil, men en racing cat er jo ikke akkurat billig da :)
Du bestemmer egentlig alt, utseendet, dimmensjonene og lyden, men han har jo selfølgelig en mening om hva som funker best.
Er i alle fall kjempe fornøyd med mitt 3" anlegg, lav lyd på tomgang og go lyd på turtall, men uten at det bråker :)
En kamerat av meg har 2,5"...det bråker mer enn det går spør du meg.

#18974  av chris

Christian skrev:Det kan du bestemme selv, han leverer det du vil, men en racing cat er jo ikke akkurat billig da :)
Du bestemmer egentlig alt, utseendet, dimmensjonene og lyden, men han har jo selfølgelig en mening om hva som funker best.
Er i alle fall kjempe fornøyd med mitt 3" anlegg, lav lyd på tomgang og go lyd på turtall, men uten at det bråker :)
En kamerat av meg har 2,5"...det bråker mer enn det går spør du meg.
Rå lyd er tingen, ikke bråk. Skal ikke høres ut som det er høl i potta heller... (noen liker jo det også.. men..)

Får jeg spørre hva du betalte?

#18995  av Espen H

Svendsen skulle ha minimum 7000 for å bygge det, litt i meste laget..
hva måtte du gi for feritta anlegget??

Har forøverig 4a-ge motor uten katalysator orginalt med 128hk så jeg slipper å stresse med racing kat.