TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Cool air inlet!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #190132  av defred

Hva er dette godt for, har prøvd og se på tegninger av motoren men blir ikke klokere. Dette mangler på rally bilen min og jeg skulle vist hva det er til og da spesielt hvis det gjør bilen bedre. Har slit litt med høy tempratur på motor på enkelte lange fartsetapper så vis denne kan få hjelpe til a få tempraturen litt ned så er det bra.

#190176  av CelicaTurbo

hensikten med dette er at luften som går til filteret hentes utenfor motorrommet for å hindre varmen herfra. Orginalt hentes luften inni hjulbuen, bak plastskjermen. De fleste bytter jo luftfilterboksen til et konfilter og det er vel også noe slikt du har i din bil? Jeg mener at Toyota hadde en snorkel på panseret på sine Celica rallybiler, som hentet luft øverst på panseret mot frontruten, med en taksnorkel som alternativ på st185-bilen ihvertfall. Orginalløsningen med inntak i hjulbuen duger nok ikke på en rallybil som til tider må pløye gjennom dammer og elvefar :)

#190198  av defred

Det sitter orginal lutfilter boks med annen innmat på bilen min, og de luft inntakene du snakker om på div. rally biler er på safari rigga utgaver.
Men det luft intaket jeg snakker om er det som sitter på siden av IC hullet i panseret. Ikke noe med luftfilteret, på tegningene av motoren sitter det skrudd fast i registerdekselet.

#190213  av CelicaTurbo

hm, med første posten din enset ikke jeg at du mente inntaket ved scoopen.. men men, den du omtaler er kjøling av regreimdekselet pga at de under rally hadde problemer med at dette ble for varmt og reimen smeltet. Over regreimdekselet er det en gummimuffe som skal møte det lille inntaket i panseret, slik at luften blir ledet over dekselet. Se bildet:

Bilde

#190224  av defred

Takker!
Da mangler jeg røret fra panseret.
Noen som har denne delen liggende?
Vedlegg
4_1834047331.jpg
4_1834047331.jpg (28.47 kiB) Vist 687 ganger

#190279  av GT4 CS

Har ikke sett dene biten i noen motor rom på en rally celica, men du kan enkelt lage deg selv om du ikke får tak i, men uansett skulle man ikke tro det koster så mye orginalt.
Du må huske på og lede luften fra hullewt i panser ned mot "inntaket" også da, ellers er du like langt, det jeg har gjort var og la selve biten av lydmatta være igjen over der.

#190288  av GT4 CS

Dårlig bilde, men om du ser på panseret mitt ser du hvordan jeg har løst det i panser
Vedlegg
ferie Thailand 034.jpg
ferie Thailand 034.jpg (181.77 kiB) Vist 232 ganger

#190416  av defred

Sånn!! Nå har du sett det på en rally bil!
Det er ikke panseret som er problemet, men røret fra panseret og ned til motoren!
Vedlegg
71.jpg
71.jpg (30.23 kiB) Vist 633 ganger

#190443  av CelicaTurbo

defred skrev:Sånn!! Nå har du sett det på en rally bil!
Det er ikke panseret som er problemet, men røret fra panseret og ned til motoren!
og det er vel akkurat hva han sa, om du ser på bildet hans er det en gummimuffe i panseret som skal møte gummimuffen over regreimdekselet ;)

#190451  av defred

Ja! Og se på bildet av motoren min!
Der mangler den såkalte gummi muffen(det er tettningen til panser)
Det røret som går fra den til registerdeklet er jeg på jakt etter,og da med gummimuffen. :D
Må legge til at jeg ikke kan bruke hjemmelagde løsninger på alle ting. Rally biler må bygges etter homologerings papirer.

#190499  av CelicaTurbo

Da får du nok Toyota til å bestille for deg ;)

#190515  av GT4 CS

En av mine favoritt filmer er veien til vm med petter solberg :D
Der er det mye fin filming av gt4, og så aldri de hadde noe i panser som ledet luften ned. Er reglene så strenge at du ikke får f.eks lov og støpe deg en plate du fester i panser der luften går inn til kjøling av regreim selv? Det sitter jo org på lydmatten som var under panseret ditt, de veier jo seff et par kilo, men om du kjøper ny til ca 1500kr+ så burde det vel være mulig og få skjære ut den matta så du kunn har igjen den biten du trenger for og lede luften ned, jeg brukte aluteip rundt kantene for og ungå at den fliset seg opp. Men kansje greit og sjekke opp først,så slipper du bli disket for juks, ikke at du får mer hk på dette,men du minsker jo sjansen for og smelte regreim, men vil tro dette kun er lagt opp for bruk i kenya, mener og huske jeg har lest dette et sted, for se om jeg finner det igjen.

#190619  av defred

GT4 CS skrev:En av mine favoritt filmer er veien til vm med petter solberg :D
Der er det mye fin filming av gt4, og så aldri de hadde noe i panser som ledet luften ned. Er reglene så strenge at du ikke får f.eks lov og støpe deg en plate du fester i panser der luften går inn til kjøling av regreim selv? Det sitter jo org på lydmatten som var under panseret ditt, de veier jo seff et par kilo, men om du kjøper ny til ca 1500kr+ så burde det vel være mulig og få skjære ut den matta så du kunn har igjen den biten du trenger for og lede luften ned, jeg brukte aluteip rundt kantene for og ungå at den fliset seg opp. Men kansje greit og sjekke opp først,så slipper du bli disket for juks, ikke at du får mer hk på dette,men du minsker jo sjansen for og smelte regreim, men vil tro dette kun er lagt opp for bruk i kenya, mener og huske jeg har lest dette et sted, for se om jeg finner det igjen.
Er nok riktig som du sier at de kun brukte dette i varme strøk. Men driver og elimenerer ut mulige ting som gjør at bilen blir varm, eller jeg ønsker enda bedre kjøling. Bilen har en tendens til og gå litt for varmt på lange fartsetapper i varmt vær. Men kjølingen til registeret tror jeg ikke hjelper all verden. Så jeg tror jeg heller skal konsentere meg om og få ledet luften bedre gjennom radiatoren.

#190653  av CelicaTurbo

den lille scoopen den har nok minimal betydning for kjølingen av motor ja, da får du heller sikre bedre flyt gjennom radiator. Sjekk også om det er noe som kan hindre luftflyten ut av åpningen av panseret ditt; denne er montert der nettopp for å bedre luftgjennomstrømning i radiator.

#190737  av GT4 CS

Det skal være mulig og kobble så ic pumpe går konstant, du kan og ha litt luft i kjølevannet til ic. Var innom kollevold i fetsund igår og bestilte meg litt deler. Der står gml bilen til petter solberg, fikk titte litt i motoren på den, der satt det heller ingen form for kjøling til reg reim. De har forøvrig masse deler til salgs til bilen din der, ekte deler :D Så bare og ta kontakt, kjempefornøyd med service jeg har fått der.
Du kan og prøve og få laget deg et ekstra varmeskjold under og litt forran ic, skjermer bedre vekk varmen da, men om det er lovlig er jo en annen sak da. Regner med du kan kobble inn waterspray til ic radiator siden dette sitter org på bilen, om det ikke alt er kobblet inn, funker meget bra på min bil, ellers er jo water injection helt rått da, men så var det disse reglene igjen da.
De kjører forøvrig med helix clutch i den celican, og var kjempe fornøyd med den