TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Gearkasse St205

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #190136  av defred

Er det noen som har tatt ut gearkasse uten og ta ut motor har?
Virker umulig!

#190178  av CelicaTurbo

Det er vistnok mulig både på st185 og st205 men å sette girkassen på igjen er vist så stress at jeg ikke har sett noen som ikke angrer på at de ikke tok ut motoren først som sist ;)

#190184  av cs2451

ta ut motoren du. Er j..... nok å sette på girkassen når motor er ute.

#190197  av defred

Skal ikke prøve og ta ut gearkassa uten motor en gang till!!!!!!!! :x

#190435  av sleeper

defred skrev:Skal ikke prøve og ta ut gearkassa uten motor en gang till!!!!!!!! :x

haha... men fikk du det til da?

#190450  av defred

Nei!
Nå er motor + gearkasse på vei ut!

#190518  av GT4 CS

Fornuftig, men med det samme dere har den ute kan du sjekke muligheten for og sveise på noen piper og div for og komme lettere til, vet de byttet girkasse på en st185 på 25min :wink: Under rally assa.

#190542  av sleeper

GT4 CS skrev:Fornuftig, men med det samme dere har den ute kan du sjekke muligheten for og sveise på noen piper og div for og komme lettere til, vet de byttet girkasse på en st185 på 25min :wink: Under rally assa.
trur ikke problemet er og få av alle skruene, de er ganske lette og komme til... men er nok det og få entret den når den skal på igjen...

#190546  av GT4 CS

Må jo senke motor litt ja, men helt om jeg har blitt fortalt eller lest det vet jeg ikke, men vet de hadde modifisert bolter litt for og få kassen kjappere av og på ved hjelp av og sveise på noen piper og div. Men jeg kommer aldri til og gidde ta av girkassa med motoren i bilen, toyota har gjort en del tungvinne løsninger på disse bilene, se bare på hva som må gjøres for og bytte oppheng til bakdiff, eller om de hadde flyttet oljekjøler 2mm lengre bort fr aelbow, så hadde man spart seg for mye jobb ved bytte av downpipe

#190612  av defred

GT4 CS skrev:Fornuftig, men med det samme dere har den ute kan du sjekke muligheten for og sveise på noen piper og div for og komme lettere til, vet de byttet girkasse på en st185 på 25min :wink: Under rally assa.
I den bilen sitter det en 6 trins x-trac kasse, bygd opp på samme måte som en motorsykkel kasse. Bare og dra ut en kassett med alle girene og inn med en ny, enkelt og greit.

#190614  av defred

GT4 CS skrev:Må jo senke motor litt ja, men helt om jeg har blitt fortalt eller lest det vet jeg ikke, men vet de hadde modifisert bolter litt for og få kassen kjappere av og på ved hjelp av og sveise på noen piper og div. Men jeg kommer aldri til og gidde ta av girkassa med motoren i bilen, toyota har gjort en del tungvinne løsninger på disse bilene, se bare på hva som må gjøres for og bytte oppheng til bakdiff, eller om de hadde flyttet oljekjøler 2mm lengre bort fr aelbow, så hadde man spart seg for mye jobb ved bytte av downpipe
Snakket med en som heter Ketil Gisle i dag, han har skrudd mye på Toyota rallybiler og han anbefalte og slippe ned motor og girkasse med hele forstillingen. Så nå har jeg bestemt meg for og gjøre det på den måten. Kurant så lenge man har løftebukk tilgjenglig tror jeg. Trenger at alle heier på meg nå, begynner å få fryktlig dårlig tid til Trøgstad Rally!! :lol:

#190616  av defred

sleeper skrev:
trur ikke problemet er og få av alle skruene, de er ganske lette og komme til... men er nok det og få entret den når den skal på igjen...
Helt riktig, boltene rundt girkassa sitter lett til, men vekta på hele greia skremmer jo hvem som helst!

#190618  av Daniel_hoy

defred skrev: Snakket med en som heter Ketil Gisle i dag, han har skrudd mye på Toyota rallybiler og han anbefalte og slippe ned motor og girkasse med hele forstillingen. Så nå har jeg bestemt meg for og gjøre det på den måten. Kurant så lenge man har løftebukk tilgjenglig tror jeg. Trenger at alle heier på meg nå, begynner å få fryktlig dårlig tid til Trøgstad Rally!! :lol:
Ingen problem å slippe ned motor å girkasse når du har løftebukk. Prøvde det som mitt første "store" skruprosjekt. Gikk knirkefritt. :)

#190620  av defred

Daniel_hoy skrev:
defred skrev: Snakket med en som heter Ketil Gisle i dag, han har skrudd mye på Toyota rallybiler og han anbefalte og slippe ned motor og girkasse med hele forstillingen. Så nå har jeg bestemt meg for og gjøre det på den måten. Kurant så lenge man har løftebukk tilgjenglig tror jeg. Trenger at alle heier på meg nå, begynner å få fryktlig dårlig tid til Trøgstad Rally!! :lol:
Ingen problem å slippe ned motor å girkasse når du har løftebukk. Prøvde det som mitt første "store" skruprosjekt. Gikk knirkefritt. :)
Godt og høre!

#190686  av sleeper

hvis du er rask til og skru så får du ut motoren og satt den inn igjen på en lang dag... :wink: