TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Clutchbytte st 185

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #190904  av grimfer

Det er blitt skrevet en del om å bytte clutch i diverse tråder. Men jeg er fremdeles litt i villrede.

To spørsmål:

MÅ motoren ut for å skifte clutch? (GT4 '90)

Er det noen i Møre og Romsdal som kan hjelpe meg med denne operasjonen uten at det koster meg skjorta, foten og ei nyre?

#190909  av TheStig

om motoren må ut eller ikke er vel noe av det som er skrevet MEST om på hele forumet

#190910  av larsst185

Svaret er vel egentli at den ikke MÅ det men er dumt å ikke gjøre det.Du sparer ikke tid på det vertfall.Ta ut motoren å gjør andre små jobber på den samtidig.Reg reim,vannpumpe ect.

#190931  av GT4 CS

Kjør et rent a wreck en stund til, så tar du ut motoren din, da kan du og få sjekket ut olje lekasjene dine, ta en gjennomgang på motoren din, jeg mistenker han som skrudde motoren din sammen ikke var helt på nett, noe vi fikk mange bevis for. Mens motoren din er ute er det ikke noe stress og skru på den, det klarer du fint alene og med litt telefonhjelp :D

#191181  av grimfer

Takk for responsen!
Sist redigert av grimfer den 11 aug 2006 01:18, redigert 2 ganger totalt.

#191182  av grimfer

TheStig skrev:om motoren må ut eller ikke er vel noe av det som er skrevet MEST om på hele forumet
Det var en høyst subjektiv mening, synes jeg. Det er skrevet ganske mye om bytte av clutch, hvilke merker, hva annet man bør gjøre når man først har motoren ute, men jeg har ikke lyktes i å finne en tråd med noen som har gode erfaringer med å skifte clutch med motoren i bilen! De fleste som skriver om dette, har som regel gjort mange ting i samme slengen, mens motoren er ute!

Det jeg først og fremst er interessert i, er om det er lurt å ta ut motoren om man bare skal skifte clutch! (Men nå har jeg jo forsåvidt fått svar på det også :) )

#191185  av grimfer

GT4 CS skrev:Kjør et rent a wreck en stund til, så tar du ut motoren din, da kan du og få sjekket ut olje lekasjene dine, ta en gjennomgang på motoren din, jeg mistenker han som skrudde motoren din sammen ikke var helt på nett, noe vi fikk mange bevis for. Mens motoren din er ute er det ikke noe stress og skru på den, det klarer du fint alene og med litt telefonhjelp :D
Takk for tipset! Men er du klar for frustrerte "Nå skjønner jeg ikke en jævla dritt"-telefoner fra Moldetraktene? I beste avslapningstid med dama og svigers på søndagsettermiddager?

At den forrige eieren ikke var helt på nett er vel kanskje en liten underdrivelse. Jeg har drevet og småpuslet litt i det siste, og jeg har aldri sett maken til bruk av uoriginale skruer, bolter og muttere... Må bruke hele spekteret av piper bare for å skru av interiørdekslene! Men bare så du vet det: Jeg ringer deg! Du er herved advart.
:)

#191205  av GT4 CS

grimfer skrev:
GT4 CS skrev:Kjør et rent a wreck en stund til, så tar du ut motoren din, da kan du og få sjekket ut olje lekasjene dine, ta en gjennomgang på motoren din, jeg mistenker han som skrudde motoren din sammen ikke var helt på nett, noe vi fikk mange bevis for. Mens motoren din er ute er det ikke noe stress og skru på den, det klarer du fint alene og med litt telefonhjelp :D
Takk for tipset! Men er du klar for frustrerte "Nå skjønner jeg ikke en jævla dritt"-telefoner fra Moldetraktene? I beste avslapningstid med dama og svigers på søndagsettermiddager?

At den forrige eieren ikke var helt på nett er vel kanskje en liten underdrivelse. Jeg har drevet og småpuslet litt i det siste, og jeg har aldri sett maken til bruk av uoriginale skruer, bolter og muttere... Må bruke hele spekteret av piper bare for å skru av interiørdekslene! Men bare så du vet det: Jeg ringer deg! Du er herved advart.
:)
Uff da hehe, bare og ringe det mann :D

#191233  av Biggen

Åssen clutch er det du går for da...? Og hva kostet den?

#191297  av grimfer

det ser ut til at det blir en original Toyota clutch... Men er ikke helt sikker ennå. Har ikke råd til å skifte akkurat nå uansett.