TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• OMbygging bra N/A til tt

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #192860  av milcom

er sikkert sport om dette før men jeg fant ikke noe når jeg søkte/lette :oops:
Hvis jeg bygger om bilen min til en twin turbo. vil ja få godkjent ombyggingen hos biltilsynet?
er en jdm supra mk4! om det er vesentlig:)

#192863  av @lpher

Jeg antar at om man skifter absolutt ALT...og betaler for effektøkningen så vil vel det la seg gjøre :) Men husk på at det er endel ting som må skiftes i tillegg til selve motoren+girkassen da...slik som akslinger, intercooler(e), og bremser etc.

#193145  av milcom

tenkte jo ikke å skifte motor da! tenkte på å montere twin turbo på den jeg har + skifte bremser:)

#193153  av sindrejl

er ingen vits å montere tt på en motor som er n/a.. da er det veldig mye du må gjøre for å få det til og idethelestore absolutt ikke verdt det. Derimot går det an å montere singel turbo og få noe rundt 300hk maks uten å senke komp.

#193155  av milcom

hvorfor er ikke det vits?
men om jeg monterer singel så får jeg det vel aldrig godkjent! SKIT! 220hk er alt for lite:@
å må jo nesten ha en bil jeg får godkjent. men hvor mye stress er det å montere på og av turbo ved besøk hos biltilsynet?

#193175  av Tore

...ikke for å oppmuntre til ulovligheter, men får du bilen godkjent hos BT er det bare å montere nærmest hva du vil etterpå...eneste kontroller av bilen etter det er jo eu-sjekken, som ikke bryr seg med hva som står på av deler. Du kan riktignok bli stoppet av politiet i teknisk, og de kan KANSKJE skjønne at det er ugler i mosen :wink: Eller BT leser om ditt prosjekt på nettet og ber deg stille til teknisk kontroll i løpet av kort tid :( (Er noe de har begynt med...)

#193201  av sindrejl

milcom skrev:hvorfor er ikke det vits?
men om jeg monterer singel så får jeg det vel aldrig godkjent! SKIT! 220hk er alt for lite:@
å må jo nesten ha en bil jeg får godkjent. men hvor mye stress er det å montere på og av turbo ved besøk hos biltilsynet?
rett og slett fordi det er for komplisert, mye enklere å bytte motor som allerede har tt i det tilfellet siden N/A motoren ikke er bygget med tanke på å montere turbo. skjønner dealen din, men tror ikke et ettermontert tt anlegg er enklere enn ettermontert singelturbo anlegg :) Muligens kan du kanskje få papirer fra toyota dog..

#193204  av erling

Biltilsynet driter vel i om det er 15 turboer på bilen din. Poenget med å få noe godkjent er at du kan dokumentere at bremsene dine holder til effekten du har. Så skal den også være typegodkjent med eventuell økt vekt dersom det måtte være tilfelle.

Sindre: Har du undersøkt hva 2jz-ge tåler? Jeg aner ikke, men mange av støpejern-sugemotorene til toyota tåler godt ladetrykk.

#193286  av sindrejl

erling skrev:Biltilsynet driter vel i om det er 15 turboer på bilen din. Poenget med å få noe godkjent er at du kan dokumentere at bremsene dine holder til effekten du har. Så skal den også være typegodkjent med eventuell økt vekt dersom det måtte være tilfelle.

Sindre: Har du undersøkt hva 2jz-ge tåler? Jeg aner ikke, men mange av støpejern-sugemotorene til toyota tåler godt ladetrykk.
sånn ca.. uten å senke komp tåler den rundt 300-330hk rundt omkring ca der :P Men tåler jo såklart mye mer med senka komp og mer dill rundt det, men da begynner det å bli mer komplisert å montere turbo enn "bolt-on". nettopp fordi 2jz motoren tåler såpass mye kan du også få såpass mye ut av en n/a motor uten å senke komp :)

#193287  av erling

330 er ikke akkurat ille. Hva er kompen da? Er mye rart som går bra med riktig tuning. :wink:

#193297  av sleeper

nå regner jeg med at bilen din er importert til norge en av de siste årene , og derfor vil du få VELDIG mye avgifter på bilen din hvis du skal godkjenne den med f.eks 330hk...

#193413  av @lpher

milcom skrev: hvorfor er ikke det vits?
Enklere å montere på singelturbo thats all ;)
milcom skrev:
men om jeg monterer singel så får jeg det vel aldrig godkjent! SKIT!
SÃ¥nn er det i bil-landet norge dessverre....
milcom skrev: 220hk er alt for lite:@
Pfft..burde kanskje ha kjøpt en Supra TT med det samme da? :)
milcom skrev: å må jo nesten ha en bil jeg får godkjent. men hvor mye stress er det å montere på og av turbo ved besøk hos biltilsynet?
Høres ikke ut som noen kjempegod løsning...

Enn annen ting ved "justeringer" uten å varsle biltilsyn/forsikringsselskap....er at det vil bli en KJEMPESMELL om uhellet skulle være ute...

#193622  av Soulsweak

Ikke fortvil gutt,bestill deg ett singelturbo kit Steg 1 fra http://www.horsepowerfreaks.com som er beregnet til N/A, eller http://www.boostlogic.com Det skal hvertfall jeg ha! vurderer å importere høyreratta N/A,er ikke det bare en vanesak...? :? blir for dyrt ellers,jeg skal ha supra for enhver pris :D

#193637  av Andy_Celica

Soulsweak skrev:Ikke fortvil gutt,bestill deg ett singelturbo kit Steg 1 fra http://www.horsepowerfreaks.com som er beregnet til N/A, eller http://www.boostlogic.com Det skal hvertfall jeg ha! vurderer å importere høyreratta N/A,er ikke det bare en vanesak...? :? blir for dyrt ellers,jeg skal ha supra for enhver pris :D
Høyrestyrt er bare en vanesak, jeg har en høyrestyrt Gt4 og jeg har ingen problemer med å kjøre den, samme som venstreratt bare litt uvant i førsten

#193759  av milcom

hehe.. jeg skal høre med biltilsynet. om jeg har noen sjangs å få det godkjent og hvor mye det koster! men har hørt at du kan få stress på eu kontroll hvis du har ettermontert turbo eller trimmet kraftig på andre måter. men ikke vet jeg.
men har tenkt på å kansje kjøpe meg en frontcutt fra japan! med en tt motor som kansje er noe snax på fra før:) noen som vet hvor mye dette koster ca? mener at det koster ca 25000 for en front cut til r33 gts!
da kan jeg jo bare kaste i orginal motor ved kontroll:)
men er jo nettopp dette ved krasj med "feil" motor:S