TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Toyota Camry v6 GXI 1989 modell. Turtallfeil.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #193947  av wraith65

Hei.

Jeg har ett spørsmål jeg håper å få svar på.

Jeg skal snart kjøpe meg en Toyota camry v6 1989 modell. Bilen er i god stand. Kjørt 190.000 KM.

Men den har ett problem. Turtallet på tomgangen ligger for lavt, og det hjelper ikke å justere opp gassvaieren. Jeg har fått høre at det er "hjernen" som styrer turtallet som er defekt, og gir feil turtall.

Turtallet ligger så lavt at motoren kveler seg selv når man slipper gassen brått. Som de fleste kan gjette så er det ett problem.. Som for eksempel under nedbremsing eller i ett kryss. (Turtallet er høyt nok under oppstart, da motoren gir seg selv ekstra drivstoff når motoren er kald, men så fort motoren er varm nok detter turtallet igjen.)

Det jeg vil vite er:

Hva heter denne delen på denne bilen (Slik at jeg kan få tak i en ny/brukt.)

Kan det være noe annet som er problemet, hvis så, hvordan ordner man det?

Jeg vet denne Camry'en ikke er noe sportsbil, men den har en del HK iallefall. Håper det er noen bilguruer her som kan svare meg på dette. :)

På forhånd takk.

#193993  av Andy_Celica

Det sitter en tomgangsregulator (tps) på gasspjeldet, den har en kontakt, og 2skruer å skru på alik at du kan vri selve kontakten, den skal da måles og kjekkes etter boka, men det går da an å prøve å vri på den da!

#194032  av wraith65

Takk for svaret. Skal se på det ved første anledning.

Så. Den enheten som automatisk styrer turtallet heter da altså Tomgangsregulator? (TPS) Skal forhøre meg rundt om noen vet noe om dette. Fordi jeg er helt grønn på biler og motorer. Og hakke lyst til å fikle med noe jeg ikke vet noe om. :P

Jeg hørte med Toyota drammen. Den delen koster 5500,- :O

Det er ingen her som muligens sitter med en slik enhet til en Camry v6 GXI 89 modell for noe billigere vel? Brukt eller ny spiller ingen rolle. Bare den er i orden.

#194060  av Andy_Celica

wraith65 skrev:Takk for svaret. Skal se på det ved første anledning.

Så. Den enheten som automatisk styrer turtallet heter da altså Tomgangsregulator? (TPS) Skal forhøre meg rundt om noen vet noe om dette. Fordi jeg er helt grønn på biler og motorer. Og hakke lyst til å fikle med noe jeg ikke vet noe om. :P

Jeg hørte med Toyota drammen. Den delen koster 5500,- :O

Det er ingen her som muligens sitter med en slik enhet til en Camry v6 GXI 89 modell for noe billigere vel? Brukt eller ny spiller ingen rolle. Bare den er i orden.
Du kan jo alltid prøve å stille på den da, den er stilbar, kan også hjelpe å ta den av og rense den!

#194062  av Fred

Bare for å ha sagt det.... speedometeret virker?? er et hastighetssignal der som får frem akkurat den feilen du beskriver her, var det som var problemet med min ihvertfall! Veit om hel bil tilsalgs for 4000 tror jeg det var, hvis det er interesse!

#194116  av daniel

hei.. eg har en slik bil selv.. har akkurat samme problemet med min.. men det e helst når den e halvvarm.. då har nettopp choken koblet seg ut, og då ligger motoren lavere på turtall.. men kommer seg når den blir varm.. men min ligger å jager alltid når den e varm.. skal ha den på regreimbytte no snart, og då skulle de justere tenningen i samme slengen, håper dette hjelper..

lykke til med bilkjøpet.. du får deg en kjempebil.. e veldi go bil å kjøre, går greit og, bortsett ifra i svinger.. :lol:

#194118  av daniel

Andy_Celica skrev:Det sitter en tomgangsregulator (tps) på gasspjeldet, den har en kontakt, og 2skruer å skru på alik at du kan vri selve kontakten, den skal da måles og kjekkes etter boka, men det går da an å prøve å vri på den da!
denne heter vel tilfeldigvis ikkje "trottel sensor"???

#194120  av Andy_Celica

daniel skrev:
Andy_Celica skrev:Det sitter en tomgangsregulator (tps) på gasspjeldet, den har en kontakt, og 2skruer å skru på alik at du kan vri selve kontakten, den skal da måles og kjekkes etter boka, men det går da an å prøve å vri på den da!
denne heter vel tilfeldigvis ikkje "trottel sensor"???
Stemmer, den sensoren sitter da på trottle spjeldet

#194121  av daniel

åå.. då må eg prøve meg litt frem i dag då.. skal eg bare vri den lit frem og tilbake, bare prøve å se ka som skjer??

#194263  av wraith65

Hmm. Mye info som kan testes ut her. Noen som har mulighet til å supplemere med ett bilde av hvor delen befinner seg? Eventuelt hvor det skal justeres?

#194528  av daniel

den står på motsatt side som der du justerer på tomgangsskruen.. så står det trottle sensor på den.. eg justerte på min sensor, men det blei ingen forsjell..

#194855  av wraith65

Jeg lette rundt på nettet etter en slik TPS enhet. Og jeg fant den. Mye overrasket ble jeg da delen bare kostet rundt 100 dollar.

http://oem.overnightautoparts.com/parts ... =C&dp=true

Jeg fikk ikke det voldsomme prisforskjellen til å stemme helt, da så jeg en annen del som het "Idle Control Unit" Dette slo meg som en sak som kunne være tilknyttet samme problemet og ting jeg har hørt. Desverre så fant jeg ingen informasjon eller pris på denne delen.

Noen som kan bekrefte dette? Er det den "Idle control unit" som koster 5500 og ikke "Throttle Position Sensor"?

#195088  av daniel

prisen påden vet eg ikkje, men på min bil heter denne trottle sensor.. kan tenkes at det e akkurat det samme som trottle posisjon sensor.. eg skal justere tenningen på min i slutten av uken.. skal gi deg et ord om det kommer seg då..

#197348  av daniel

i dag byttet eg starteren på bilen min.. i det eg skulle skru på plussledningen på starteren, kom fastnøkkelen borti karrosseriet, å det går jo til jord.. det gnistret littegrann.. og etter det har tomgangen på bilen vert helt fin.. den detter ikkje på turtall lenger når du trykker clutsjen ned en bakke.. vet ikkje ka som har skjedd eg, men alt e helt fint no.. turtallet ligger på 800rpm når den e varm..

#197747  av wraith65

Hei. Jeg ville bare meddele til alle dere som hjalp meg og er generelt sett interreserte i feilen at jeg har fått det fikset.

Jeg fikk ikke vite mange detaljer rundt feilen, men jeg fikk høre såpass at bilelektrikeren kompisen min (han jeg kjøpte den av.) sendte den til justerte ett par småting, men viktigst av alt. Byttet ut eller strammet en fjær på throttle sensoren. (Denne var visst litt slapp) og dette forårsaket at turtallet falt for fort ned og for langt ned.

Nå holder bilen korrekt tomgangsturtall og ellers går som ett skudd.

Takk alle sammen!

MVH
Fornøyd Toyota eier.