TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3vz-fe, camry motor...men hvilken Ã¥rsmodell?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #194752  av Arne rebel

Jeg er ikke så stødig i Toyota bilmodeller, så...
- I hvilket årstall kom denne motoren ?
- Hva er den orginale hk og dreimomentet?
- Hva veier denne..uten gearkasse?
- Og hvorfor er det ikke flere mr2,mk2 som har bytett til denne motoren? problemer etc...

Kunne sikkert funnet svarene ved å søke på nettet, men føler at Toyota entusiaster har bedre og utfyllende svar.... :wink:
Vedlegg
Her er et bilde av motoren jeg lurte på...
Her er et bilde av motoren jeg lurte på...
BraceProb[1].jpg (96.57 kiB) Vist 320 ganger

#194754  av Amund

på http://www.mr2oc.com står det ein del om det, står også ein del på http://www.twobrutal.co.uk
Problemet med motoren er vel i hovedsak at den er tung... og de tidlige utgavene av v6'eren er vel ikke de mest holdbare heller. Du kan heller gjere som paul woods, bytte ut v6'eren med ein v8 :twisted: lettere!
Dessuten er det faktisk mere plass i motorrommet på ein mk1 enn på ein mk2, pga av bredden mellom rammevangene.
Alt i alt, pga pris og vekt, så er 3sgte mest brukt, også for enkelhetens skyld. Men nå er vel ikke du kjent for å gå stier som allerede er gått, så skulle ikkje forundre meg om du gikk for en v6 :wink:

Men hvorfor ikke lage verdens første mk1 som går med ein fungerende v8 på gata? veit om 3 stykker som holder på med det, men INGEN som har fått bilen på veien enda :twisted: :twisted:
Høyres det ut som ein utfordring til deg Arne? 8)

#194756  av erling

Hva er det nå du pønsker på. :D:D

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_VZ_engine Litt nede på siden der.

Må vel få legge til at jeg digger den motoren :D Snadder lyd med apexi rakarør og uten afm. Er vel ikke så mye bakdeler med motoren, med unntak av at toppakningene ikke liker mer enn 1 bar, og at den er støpejern og veier litt. Men ikke så gale heller, min med lett svinghjul og s54 kassa var 1240 kg på vekta. :wink: Så er det ikke no særlig trimdeler tilgjengelig, men det ikke andre lager kan man jo bare lage selv

#194758  av Morten

nå måtte vel paul woods bredde hele bilen med 55mm pr side for å få nok plass til den UZ'en da amund :wink:

3VZ veier omtrent det samme som en 3SGTE. Erling sin bil inkl. motoren osv. veier 12xx kg nå hvis jeg ikke husker feil. :wink:

Edit: erling kom før meg ja :lol:

#194759  av Morten

Arne....? Må ta turen til Dagali og sjekke ut VZ live da, om det er sånt du lurer på? :wink: :mrgreen:

#194760  av erling

Amund: Den er veldig holdbar. :wink: Beefy staker, 9,6;1 komp. Få laga noen kobbertoppakninger til den så kan man peise på til 450++ hk

Må ikke forveksles med 2vz-fe eller 3vz-e, de er ikke så holdbare

#194763  av Arne rebel

Jeg kommer til Dagali...med bilen på henger (kan ikke dra på biltreff uten bilen).
Var på TwoBrutal og kikket litt, og la merke til at denne motoren fikk mye god omtale. Det er viktig å ikke være for konservativ og la alle muligheter stå åpne :wink:
V8 er vel litt for dyr å kjøpe inn for meg....men artig hadde det vært å bygget den 8)

#194765  av Amund

Morten skrev:nå måtte vel paul woods bredde hele bilen med 55mm pr side for å få nok plass til den UZ'en da amund :wink:
He he, sant nok det, men såvidt eg kom fram til, var det strengt tatt ikke nødvengig, men for at han ikkje ville bygge om innsugsmanifoilden, og ha ekstra plass så gjorde han det. litt også pga av problemer med drivakslinger var det ikke? Han turde ikkje gjere det eg har prøvd på :roll:

#194767  av Amund

erling skrev:Amund: Den er veldig holdbar. :wink: Beefy staker, 9,6;1 komp. Få laga noen kobbertoppakninger til den så kan man peise på til 450++ hk

Må ikke forveksles med 2vz-fe eller 3vz-e, de er ikke så holdbare
hmm, mulig det er meg som tenker på en annen motor då.. :oops:
Men syns personlig at v6'eren er et snodig valg :wink: Trur eg neste gang kommer til å bruke 1uz, eller kanskje 1gzfe? :roll: bortsett frå at sitnevnte er omtrent umulig å få tak i... :evil:

#194769  av erling

Amund skrev:Men syns personlig at v6'eren er et snodig valg :wink: Trur eg neste gang kommer til å bruke 1uz, eller kanskje 1gzfe? :roll: bortsett frå at sitnevnte er omtrent umulig å få tak i... :evil:
Er jo ikke så snodig valg til en mk2 jaffal. Passer jo rett på kassa, og man slipper å kappe i karosseriet.. Det klarer du ikke med uzen. :wink:

1gz? :D Må sitte på taket og styre da. :P

#194771  av Morten

Amund skrev:...eller kanskje 1gzfe? :roll: bortsett frå at sitnevnte er omtrent umulig å få tak i... :evil:
DA snakker du widebidy mr2 ihvertfall! :lol: :mrgreen: Men seriøst, er en kompis som har satt i en 1UZ (+ en snelle) i en S13 her... Må innrømme jeg er veldig svak for den motoren der selv og. for en lyd i den kjerra! :D

#194772  av Morten

Amund skrev:He he, sant nok det, men såvidt eg kom fram til, var det strengt tatt ikke nødvengig, men for at han ikkje ville bygge om innsugsmanifoilden, og ha ekstra plass så gjorde han det. litt også pga av problemer med drivakslinger var det ikke?
Husker ikke nøyaktig, bare la merke til den breddinga jeg, ikke hvorfor. :wink:
Amund skrev: Han turde ikkje gjere det eg har prøvd på :roll:
Oi, hva skjer? Har jeg gått glipp av noe moro? Fortell!? :D

#194782  av Amund

Er meget svak for 1uz sjølv også, og at den er 15kg lettere enn en 3sgte er bare en bonus.
Men om noe sånt blir aktuelt, så snakker me ikkje om ein mr2 :wink:

Gått glipp av? neh, man må bare improvisree litt når drivakslingene som eg har ventet på leeeenge ikkje kommer. :wink:
Når eg har prøvekjørt og mappet kan eg fortelle om det faktisk fungerte, eller om de som er skeptiske får rett... Eg setter i vert fall alle kort på at det fungerer, ellers blir det ikkje noko dagali på meg... :?

#194925  av Arne rebel

Jeg falt av lasset når dere prater om motorkoder :oops: Kom over noen som har montert en Audi motor i en sw20, så det virker som det meste er mulig bare en er kreativ nok...
Vedlegg
449196_160_full[1].jpg
449196_160_full[1].jpg (37.9 kiB) Vist 316 ganger
 #194930  av rx300

Arne rebel skrev:Jeg er ikke så stødig i Toyota bilmodeller, så...
- I hvilket årstall kom denne motoren ?
- Hva er den orginale hk og dreimomentet?
- Hva veier denne..uten gearkasse?
- Og hvorfor er det ikke flere mr2,mk2 som har bytett til denne motoren? problemer etc...

Kunne sikkert funnet svarene ved å søke på nettet, men føler at Toyota entusiaster har bedre og utfyllende svar.... :wink:
Motoren min, jo :-) 3.0l V6 visste du vel at den er. At den ikke er holdbar kan jeg avkrefte med en gang. Min har gått 360.000km og trenger ikke etterfylles med olje mellom 10.000km skift, aldri gjort noe med. Ellers er det 188hk originalt, er vel ca 270Nm dreiemoment mener jeg. Men den er nok tung. Var i Camry MKIII (91-) til '94/'95, da den ble avløst av aluminiums-V6 1MZ-FE, samme som i Lexus RX300 f.eks.

Og ja, den bruker en del bensin :-)