TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøp av Mr 2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #18725  av Dragon

Godag, skal kjøpe meg ny bil, valget har havnet på Mr 2, pga det er en vanvittg rå bil på alle måter:) Men jeg trenger tips fra dere om hva jeg må se etter og spm jeg må stille... var ute og prøvekjørte en, når man giret fra 2, til 3 så kom det en skurre lyd akkurat i det man giret sammen skjedde når man var i fart og man giret fra nøytral til 3, denne lyden forsvant når bilen var blitt varm.... noen som har en forklaring på det?

#18729  av Mr2 Mk2

Hei hei å velkommen...Er det Mk2 du har tenkt å kjøpe?
Det ligger allerede en del tråder ute om hva man skal se etter å slikt..Bruk litt tid på å snuse rundt,så vil du finne mye nyttig..

#18731  av Dragon

Jostein skrev:Hei hei å velkommen...Er det Mk2 du har tenkt å kjøpe?
Det ligger allerede en del tråder ute om hva man skal se etter å slikt..Bruk litt tid på å snuse rundt,så vil du finne mye nyttig..

Det glemte jeg jo helt :oops: ja, det er en mk 2 jeg skal kjøpe:)

#18746  av funkes

slitne synkron ringer?

#18759  av CelicaTurbo

Om det skraper idet du bytter til et gir så er det nok slitne synkroringer ja, og det er dyrt å fikse. Du kan bote på problemet med andre giroljer, eller det er mulig at problemet i utgangspunkter er der pga upassende girolje men det er ikke verdt å ta sjangsen på ved kjøp ihvertfall. Men, vurderer du den bilen kan det være interessant å få en teknisk kyndig eller verksteds mening om det problemet (få dem til å kjøre bilen og oppleve det). Grunnen er at MR2 har litt svake synkroringer som vil fremtre på mange biler i denne alderen, men det snodige er at dette problemet aller helst er på 2. gir og 5. gir, og stort sett aldri på 3. gir? Det er altså rart at om du ikke har problem med 2. gir om du har et problem med 3?

#18851  av MRQuoc

husker at det var mye på corollaGTi bilene fra eldre dager enn 87 ... "Krrrkrkrkrkrkrk" kom når du giret i veldig høyte turtall fra 2. til 3. giret .. , 5giret hadde jeg aldri hatt slike lyder , for da hadde jo gassfoten fått sin energi på de tidligere girene ;)

#18868  av turboman

Har vært borti samme problemet.. På en bil som hadde gått 100.000km bare.. (hos forhandler, var importert, så sikkert gått mye mer..)

Iallefall, skurra ved normal giring ifra 1.gir til 2.gir..

Fant en annen bil noen uker senere, som hadde gått 150.000km, og ingen antydning til skurring..

Så mitt råd er å finne en som ikke har den ulyden, evt om det er bil ifra forhandler, så kanskje man får dealet inn en overhaling på kjøpet.

Tror egentlig den skurringen forteller litt om hordan den bilen har vært kjørt av tidligere eiere, men.. det er jo en svakhet på de bilene, da...