TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Soting?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #195222  av Gt-4-Ever

Hvor mye kan jeg sote baklyktene?

Vil gjerne ha de sånn som på bildet, går dette igjennom eu-kontroll?
Vedlegg
imagine.aspx.jpg
imagine.aspx.jpg (33.33 kiB) Vist 872 ganger

#195224  av jumbo

Kommer helt an på hvor riktig farge lyset som slipper ut har... er ingen krav til farge på selve lykteglassene. Det er derimot krav til rød reflekseffekt

#195240  av toyota_mr2

de kommer an på han som godkjener bilen for de er ikke låv å sote lykter i de heletat
mennår du soter dem nå du vente melpm vert strøk for di første strøka kan du ikke se noe forjel men ver forsiktig når du ser forsjel for da blirde fort svart. lykke till jeg kan sete inn bilde av baklyktene på corollaen vis du er intersert

#195247  av jumbo

toyota_mr2 skrev:de kommer an på han som godkjener bilen for de er ikke låv å sote lykter i de heletat
Dette er rett og slett ukorrekt. Det finnes ingen krav til farge på selve lyktene, bare selve lyset de slipper ut, samt at du skal ha refleks som reflekterer rødt et eller annet sted bak på bilen, begge sider (dette trenger ikke være i sammenheng med selve lyktene heller)

Men du har rett i at det i stor grad avhenger av de du godkjenner/tar kontroll hos, er mye synsing og personlige forestillinger om hva som er tillatt eller ikke ute og går, og dette betyr desverre i praksis langt mer enn hva reglene faktisk sier.

#195295  av Gt-4-Ever

toyota_mr2 skrev:de kommer an på han som godkjener bilen for de er ikke låv å sote lykter i de heletat
mennår du soter dem nå du vente melpm vert strøk for di første strøka kan du ikke se noe forjel men ver forsiktig når du ser forsjel for da blirde fort svart. lykke till jeg kan sete inn bilde av baklyktene på corollaen vis du er intersert
Legg gjerne ut bilder av Corollaen. Er eieren av bilen på bildet her på forumet så jeg kan spørre vedkommende?

#195304  av toyota_mr2

ja jeg skal lege ut biled i mårå
gider ikke krangle med noen jeg men jeg måte bytte på corolaen når jeg ble stoppa av biltilsyne

#195308  av Gt-4-Ever

okei! Skal sende en mail til tte i morgen på jobb og spørre om de kan lage styling til baklyktene jeg. :D Det synes jeg godt de kan!

#195318  av jumbo

toyota_mr2 skrev:gider ikke krangle med noen jeg men jeg måte bytte på corolaen når jeg ble stoppa av biltilsyne
Joda, sier ikke at du ikke kan få pes med sota lykter, bare sier at det ikke er noen konkret regel som forbyr dette. Dersom en kontrollør får det for seg at lyktene gir for dårlig lys eller feil farge lys, er det pokker så klart de pirker på det.

#195653  av _RaptoR_

Jeg har fått P-E-S med soting!!!

I vinter kjørte en drosje inn i ræva på meg når jeg bremset for en fotgjenger.....
Da vi skulle skrive skademeld sier han plutselig(Mens han ser på baklyktene)at han ikke så bremselysene gå på når jeg bremset!
Syntes han var urimelig....og en diskusjon utviklet seg!

Jeg måtte tilslutt ringe politiet og sotinga måtte noteres i skademeldinga sa politiet.

Dette resulterte i DELT skyld, selvom jeg ikke hadde noe med at han ikke greide å bremse, det er jo klart at man kan se lysene ,men forsikringselskapet var ikke enig!

SÃ¥ soting vil jeg ikke anbefale!