TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Høytaleroppsett i HiAce....

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #196158  av Hondaen

Hei!

Har en 2000 modell HiAce varebil..

Har lyst å ha bedre lyd i bilen, men er jo ikke laget til for noe i den bilen!

Er 2 stk 4" høytallere i dashbord og det er jo ikke så mye å skryte av.

Dørene er så tynne at det vil være vanskelig å sette inn en høytaler der, med mindre den er tynn..

En mulighet er jo å få interiør fra en HiClas med høytaler i dørene og ha en sub under setet?

Noen som har jobbet med dette/erfaringer? :-)

#196240  av @lpher

Har satt opp en del anlegg i hi-ace ja ;)

4" høytalerne i dørene fungerer dårlig av tre grunner:
1. Papp høytalere til 5,5kr i innkjøp.
2. Meget dårlig plassering...lyd, og da spesielt diskant og mellomtone er VELDIG retningsbestemt...ergo så vil man få bra lyd til knærne om man skifter ut høytalerne her ;)
3. Ingen kasse til høytalern....helt öpna landskap bak dær...ikke bra.

Det vi pleier å gjøre er å montere kurant komposett bestående av 6,5" mellomtone/midbass nede på dør...faktisk god plass her...og 1" separat diskant øverst på døra eller på dashbordet... Koble dette sammen med en kurant headunit (husk toyota-montering av spillern)

Når det gjelder sub...så blir det mere komplisert...da tverrstagene under setene umuligjør montering av en sub. Det eneste som passer er de minste "romperisterne" og de vil nok gi deg litt bedre lyd, men kan nok ikke levere så mye som de fleste av oss kan tenke seg...dessverre :)

Er dette en varebil...eller har du seter bak?

#196293  av Hondaen

Hei :-)

Takk for svar!

Har du anbefaling av noen 6.5" og diskanter jeg kan bruke? Er jo viktig at de ikke bygger for langt bak og tar borti ruta. Døren til HiAce er ganske tynn, så de må jo velges med omhu.

Er ikke seter bak, en ren varebil som jeg bruker i jobbsammenheng. Lyden er så utrolig dårlig, som å høre på en liten reiseradio.

Har bygget in pc i bilen som står i en alukasse bak i lasterom. I dash står en vga 7" in-dash lcd skjerm med radio, tv og forsterker (som ikke er noe å skryte av).

Planen er å kjøpe en 4 kanal forsterker fra f.eks jbl og kjøre lyden fra datamaskinen inn på den.

6.5" i hver dør, diskant og en sub under setet høres ut som en god løsning :)

Er det diskanter å få kjøpt som passer rett på HiAce dash?

#196298  av @lpher

Hondaen skrev: Hei :-)

Takk for svar!

Har du anbefaling av noen 6.5" og diskanter jeg kan bruke? Er jo viktig at de ikke bygger for langt bak og tar borti ruta. Døren til HiAce er ganske tynn, så de må jo velges med omhu.
Neida, er god plass i døra..du må bare montere de lengre ned ;)
Hondaen skrev: Er ikke seter bak, en ren varebil som jeg bruker i jobbsammenheng. Lyden er så utrolig dårlig, som å høre på en liten reiseradio.
This i know :)
Hondaen skrev: Har bygget in pc i bilen som står i en alukasse bak i lasterom. I dash står en vga 7" in-dash lcd skjerm med radio, tv og forsterker (som ikke er noe å skryte av).

Planen er å kjøpe en 4 kanal forsterker fra f.eks jbl og kjøre lyden fra datamaskinen inn på den.
Ahh....
Hondaen skrev: 6.5" i hver dør, diskant og en sub under setet høres ut som en god løsning :)
Ehh...som jeg sa tidligere...det er ikke plass til en ordentlig sub under setene i hi-ace pga tverrstagene ;)
Hondaen skrev: Er det diskanter å få kjøpt som passer rett på HiAce dash?
Ikke helt sikker på hva du sikter til her nå :)

#196308  av Hondaen

**Ok. . får kjøpe noen JBL høytalere og skjære ut i døren :) Regner med det er et helvette å trekke kabler. Fant ingen kabler der som var ment for det formålet orginalt.

**Tenkte jeg kunne lage en spesialtilpasset basskabinett av mdf som går under setet, blir ikke stort og blir ganske flat. . hvorvidt lyden blir bra aner jeg ikke, er jo formler for å regne ut sånt. Vet det er LITT plass under da da :)

**Jeg tenkte, diskanter som sitter ferdig i en plastboks, som gjør at jeg kan sette dem rett på der flatedashbordet, rettet mot hodet mitt.

#196457  av @lpher

Hondaen skrev: **Ok. . får kjøpe noen JBL høytalere og skjære ut i døren :)
Eller..du kan gå for enda bedre høytalere ;) Som fks Inifnity eller Polk...
Hondaen skrev: Regner med det er et helvette å trekke kabler.
Tja...det finnes verre biler enn hi-ace å dra kabler i da :)
Hondaen skrev: Fant ingen kabler der som var ment for det formålet orginalt.
Stemmer...
Hondaen skrev: **Tenkte jeg kunne lage en spesialtilpasset basskabinett av mdf som går under setet, blir ikke stort og blir ganske flat. . hvorvidt lyden blir bra aner jeg ikke, er jo formler for å regne ut sånt. Vet det er LITT plass under da da :)
En 8" i lukket kasse får du nok plass til om du bygger kassen selv...
Hondaen skrev: **Jeg tenkte, diskanter som sitter ferdig i en plastboks, som gjør at jeg kan sette dem rett på der flatedashbordet, rettet mot hodet mitt.
Alle komponentsett vi selger er iallefall levert med slike "pods" :)

#196488  av Gt-4-Ever

Hva med toyota original sub som er mulig å få kjøpt? Vet verken pris eller specs men ble helt grei lyd og trykk i en rav 4 ('05). Ble montert under førersetet! Ellers så kan jo kanskje denne være et alternativ:
http://pioneer.no/no/product_detail.jsp ... _id=25-130

Kan festes bak førersetet i skilleveggen f.eks! :D Anbefaler å støydempe skilleveggen med ihvertfall 2 lag støydemping. STP eller BRownbread! Evt. Asfaltmatter! :D