TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Justering av speedometer

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #196677  av grimfer

Noen som vet hvordan dette gjøres?

Jeg har satt inn hvite skiver, og er ikke fornøyd med nøyaktigheten på speedometeret og muligens turtelleren nå.

Kan Toyota justere dette riktig for meg? Kan jeg gjøre det selv?

#196693  av csstian

Er ikke nå annen justering enn å flytte nålene.Men nå viser jo ikke speedometrene helt rett fra fabrikk heller.Hvis det viser for mye så kan du jo flytte nåla under 0 når bilen står i ro.

#196699  av grimfer

Problemet er at speedometeret viser for lite... tror jeg.

Turtelleren er jeg ikke sikker på, men hvordan kan jeg finne ut hva som er riktig rpm?

#196707  av CelicaTurbo

Som csstian skriver er det ikke mulig å justere på annet vis enn ved å flytte nålene, noe som også betyr at det er viktig å gjøre det korrekt når man bytter skivene bak speedometer. Nålene hviler jo mot en tapp når de står helt nederst, men de står da med et svakt spenn mot den tappen.

Speedometer kan du vel bare stille ved å prøve og feile. Turtallet kan du finne ut ved hjelp av et multimeter, mange digitale multimetere har mulighet for måling av rpm, du kobler det da til jord og IG- i diagnosekontakten.

#196731  av csstian

Viser det for lite kan du jo flytte nåla opp mot 20 kmt.men der må du prøve deg fram.Ta med en bæbar gps men hastihetsmåler å prøve til det blir rett :D
 #196735  av sindrejl

grimfer skrev:Noen som vet hvordan dette gjøres?

Jeg har satt inn hvite skiver, og er ikke fornøyd med nøyaktigheten på speedometeret og muligens turtelleren nå.

Kan Toyota justere dette riktig for meg? Kan jeg gjøre det selv?
heh, min også viser for lite.. kjører faktisk ca 5 for fort iforhold til speedoen.. er direkte skummelt det :P

#196920  av grimfer

Takk for svar, folkens!

Jeg skal nok klare å justere instrumentene nå. Planen er lagt!

Fant fort ut at det var vanskeligere enn jeg trodde å plassere nålene nøyaktig... Håpte i det lengste at det fantes en enklere måte å gjøre det på... Jaja. men skivene ser i det minste fine ut.