TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hvilke motorer passer i Celica t20

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

 #196837  av ErikG
 
3s-gte passer vel. Er den som sitter i GT4.
 #197013  av Andy_Celica
 
CastrolCelica skrev:Har en 1,8l (7-afe eller no slikt)

Noen av disse motorne som passer? tenkter på en med mer futt:P

http://www.motorimport.dk/menu/benzin/toyota.htm
3s-gte er nok litt jobb å bytet til (biggen har gjort det)
Så å bytte fra en 7a-fe til 3s-ge er nok lettere og greiere, da vil du få 175 hester istede. :D

 #197016  av CastrolCelica
 
Er nok hester det også, men prøver å finne en motor som ikke har gått så langt da, men han fra motorimport.dk kunne montere turbo på min orginale for 16dk, føler det er litt bedre siden motorn min bare har gått 90000km. skulle få 170hk

 #197021  av Andy_Celica
 
CastrolCelica skrev:Er nok hester det også, men prøver å finne en motor som ikke har gått så langt da, men han fra motorimport.dk kunne montere turbo på min orginale for 16dk, føler det er litt bedre siden motorn min bare har gått 90000km. skulle få 170hk
Høres ikke dumt ut, men snakk med _Raptor_ på forumet han har bygd turbo på 7a-fe :D

 #197023  av ToyThom
 
3S-GTE motoren er vell tverstilt den og! Er den ikke? Er vell bare drivgreiene som må byttes ut! Men ville gått gått for 3S-GE motoren da siden den skal gå rett nedi uten problem siden Celica GT er FF

 #197027  av Andy_Celica
 
ToyThom skrev:3S-GTE motoren er vell tverstilt den og! Er den ikke? Er vell bare drivgreiene som må byttes ut! Men ville gått gått for 3S-GE motoren da siden den skal gå rett nedi uten problem siden Celica GT er FF
3sgte er samme størelse som 3sge, så den går jo rett nedi, men girkassa passer da ikke siden den er laget for 4*4 og på at200 er det fwd, men man kan jo bruke 3sge girkassa på 3sgte, men den holder nok ikke så lenge med litt hard kjøring. :twisted:

 #197159  av ToyThom
 
Er ike verre enn å kjøpe et dusin med girkasser da og gje gass :lol: Men tror ikke GT4 kassen tåler så voldsomt mere en GT kassen!!??

 #197172  av CelicaTurbo
 
Det er ikke godt å vite hva GT4 kassen tåler som tohjulstrekker men det er i så tilfellet fordelerkassen som er svak. Girkassen er jo laget for betydelig høyere dreiemoment enn GT-kassen er og har vist seg å tåle seriøst med juling, men, fordelerkassen er jo dimensjoner for at disse kreftene skal fordeles til fire hjul og at forhjulene bare får halve motormomentet, og når da dobbelt så mye moment blir sendt til forhjulene enn hva som er standard så er det jo mulig at det kan skape problemer.

Sannsynlighvis er den beste løsningen å bruke en MR2 Turbo girkasse og enkelt bytte giroverføring, men det spørs da hvilke akslinger som kan brukes.. det er garantert opplysninger om dette på diverse internetforum i verden for det er ikke få folk som har montert en 3S-GTE i en slik Celica :)

 #197192  av Speeder
 
http://www.6gc.net

Side med alt du trenger av info.

 #197211  av Biggen
 
CelicaTurbo skrev:Det er ikke godt å vite hva GT4 kassen tåler som tohjulstrekker men det er i så tilfellet fordelerkassen som er svak. Girkassen er jo laget for betydelig høyere dreiemoment enn GT-kassen er og har vist seg å tåle seriøst med juling, men, fordelerkassen er jo dimensjoner for at disse kreftene skal fordeles til fire hjul og at forhjulene bare får halve motormomentet, og når da dobbelt så mye moment blir sendt til forhjulene enn hva som er standard så er det jo mulig at det kan skape problemer.

Sannsynlighvis er den beste løsningen å bruke en MR2 Turbo girkasse og enkelt bytte giroverføring, men det spørs da hvilke akslinger som kan brukes.. det er garantert opplysninger om dette på diverse internetforum i verden for det er ikke få folk som har montert en 3S-GTE i en slik Celica :)
For å få GT4 girkassa til å funke på en forhjuls dreven celica må en fjærne hele fordelingskassa, og sette på et blidlokk. Da blir Celica tubo kassa "teoretisk" identisk med MR2 turbo kassa, for uten om giroverføringa vel å merke..... Så GT4 kassa skal tåle like mye juling om den står i en 2 eller 4 hjulstrekker. Og GT4 kassa er garantert bedere enn en GTI kasse. Men GTI kasse funker det også. Er vel mer redd for drivakslingnen enn for selve kassa ved brutal kjøring.

Når det gjeller bruk av drivaksler, så er en nøtt å bruke de akslingene som tilsvarer girkassen. GTI på GTI og turbo på turbo enten det er MR2 eller Celica.

 #197257  av CelicaTurbo
 
Biggen skrev:
CelicaTurbo skrev:Det er ikke godt å vite hva GT4 kassen tåler som tohjulstrekker men det er i så tilfellet fordelerkassen som er svak. Girkassen er jo laget for betydelig høyere dreiemoment enn GT-kassen er og har vist seg å tåle seriøst med juling, men, fordelerkassen er jo dimensjoner for at disse kreftene skal fordeles til fire hjul og at forhjulene bare får halve motormomentet, og når da dobbelt så mye moment blir sendt til forhjulene enn hva som er standard så er det jo mulig at det kan skape problemer.

Sannsynlighvis er den beste løsningen å bruke en MR2 Turbo girkasse og enkelt bytte giroverføring, men det spørs da hvilke akslinger som kan brukes.. det er garantert opplysninger om dette på diverse internetforum i verden for det er ikke få folk som har montert en 3S-GTE i en slik Celica :)
For å få GT4 girkassa til å funke på en forhjuls dreven celica må en fjærne hele fordelingskassa, og sette på et blidlokk. Da blir Celica tubo kassa "teoretisk" identisk med MR2 turbo kassa, for uten om giroverføringa vel å merke..... Så GT4 kassa skal tåle like mye juling om den står i en 2 eller 4 hjulstrekker. Og GT4 kassa er garantert bedere enn en GTI kasse. Men GTI kasse funker det også. Er vel mer redd for drivakslingnen enn for selve kassa ved brutal kjøring.

Når det gjeller bruk av drivaksler, så er en nøtt å bruke de akslingene som tilsvarer girkassen. GTI på GTI og turbo på turbo enten det er MR2 eller Celica.
kjekt å vite, takker for infoen :)