TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ADVARSEL TG BIL.

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#197166  av Hyperion

Liten oppdatering!

Jeg fikk igjen bilen fra Toyota i går og verkmesteren sa at de slitasjene og feilene de hadde sett og rettet ga en klar indikasjon på at km ikke stemte. Min står på 149500 nå. Jeg kjøpte bilen hos TGBil i juli 2005, så jeg er redd jeg ikke har rare mulighetene til å gjøre noe med det nå. En del av reperasjonene gikk også ut på rust på dørene, dette kom ikke frem før for et par måneder siden siden bilen var nylakkert når jeg skulle kjøpe den. Enda et tegn på at det er litt bevisst triksing.

Men jeg har jo ingen håndfaste bevis, og det er vel værre å finne dokumentasjon fra Sveits på km!?

Noen som kanskje har noen tips/erfaring til om jeg skal gå noe videre med dette eller bare bite det i meg at jeg sannsynlig ble lurt?

Etter påkost på rundt 100 000,- så er jo bilen rimelig strøken igjen nå, men dørene bør byttes om et par års tid på grunn av gjennomrust. (kostnad 30-35000,-). Men jammen sure penger jeg kunne brukt til mye annet!

#197175  av sindrejl

Hyperion skrev:Liten oppdatering!

Jeg fikk igjen bilen fra Toyota i går og verkmesteren sa at de slitasjene og feilene de hadde sett og rettet ga en klar indikasjon på at km ikke stemte. Min står på 149500 nå. Jeg kjøpte bilen hos TGBil i juli 2005, så jeg er redd jeg ikke har rare mulighetene til å gjøre noe med det nå. En del av reperasjonene gikk også ut på rust på dørene, dette kom ikke frem før for et par måneder siden siden bilen var nylakkert når jeg skulle kjøpe den. Enda et tegn på at det er litt bevisst triksing.

Men jeg har jo ingen håndfaste bevis, og det er vel værre å finne dokumentasjon fra Sveits på km!?

Noen som kanskje har noen tips/erfaring til om jeg skal gå noe videre med dette eller bare bite det i meg at jeg sannsynlig ble lurt?

Etter påkost på rundt 100 000,- så er jo bilen rimelig strøken igjen nå, men dørene bør byttes om et par års tid på grunn av gjennomrust. (kostnad 30-35000,-). Men jammen sure penger jeg kunne brukt til mye annet!
når du handler brukt har du 2års garanti på slike ting. Det vil si at om du finner ut at selger har jugd deg opp i trynet ved å unnlate å si svært viktige ting så har du rett på å få hevet kjøpet faktisk. Men det å skru tilbake km stand er ikke bare en viktig ting. det er ulovlig, så da gjelder egentlig ikke noe garanti tid.. bare du oppdager det så kan du prøve det ut i retten når som helst.

#197176  av sindrejl

Hyperion skrev:Liten oppdatering!

btw, lag tv2hjelper deg sak.. de elsker tgbil ;)

#197187  av CelicaTurbo

problemet med kmstand er at en vurdering om en kmstand er reell eller ikke er nettopp det, en vurdering. Med mindre man har beviser som f.eks tidligere servicepapirer eller uttalelse fra forrige eier så har man lite å stille med om man ønsker å komme med krav. Man må nok ha noe mer håndfast enn "en fyr på xx-versksted mener at kmstand er lavere enn bilens tilstand skulle tilsi", spesiellt siden en bils tilstand varierer ekstremt etter hvilket miljø bilen har blitt kjørt og oppbevart i, og ikke minst hvordan den er behandlet av tidligere eiere, eller tilogmed variasjoner og svakheter fra produksjon i fabrikk.. Jeg mener ikke å slå luften ut av ballongen her men vil bare si at slike saker som dette er vanskelige å komme noen vei med om man ikke har håndfaste beviser. Det vet også TV2 Hjelper Deg og det er nok lite sannsynlig at de vil omtale saker som ikke er soleklare..

Om du ikke har papirer kan du eventuellt se om en Toyotaforhandler i Sveits har noe service registrert på chassinummeret men sannsynlighvis bruker de vel kun registreringsnummer for slikt i sine systemer.

#197220  av Hyperion

CelicaTurbo skrev:problemet med kmstand er at en vurdering om en kmstand er reell eller ikke er nettopp det, en vurdering. Med mindre man har beviser som f.eks tidligere servicepapirer eller uttalelse fra forrige eier så har man lite å stille med om man ønsker å komme med krav. Man må nok ha noe mer håndfast enn "en fyr på xx-versksted mener at kmstand er lavere enn bilens tilstand skulle tilsi", spesiellt siden en bils tilstand varierer ekstremt etter hvilket miljø bilen har blitt kjørt og oppbevart i, og ikke minst hvordan den er behandlet av tidligere eiere, eller tilogmed variasjoner og svakheter fra produksjon i fabrikk.. Jeg mener ikke å slå luften ut av ballongen her men vil bare si at slike saker som dette er vanskelige å komme noen vei med om man ikke har håndfaste beviser. Det vet også TV2 Hjelper Deg og det er nok lite sannsynlig at de vil omtale saker som ikke er soleklare..

Om du ikke har papirer kan du eventuellt se om en Toyotaforhandler i Sveits har noe service registrert på chassinummeret men sannsynlighvis bruker de vel kun registreringsnummer for slikt i sine systemer.
Ja det er akkurat det jeg mener også. Det nytter ikke bare med vurderinger og synsing her. Men surt er det nå uansett.. Får trøste meg med en knall bil som endelig er i fin stand!

#197222  av sindrejl

Hyperion skrev:
CelicaTurbo skrev:problemet med kmstand er at en vurdering om en kmstand er reell eller ikke er nettopp det, en vurdering. Med mindre man har beviser som f.eks tidligere servicepapirer eller uttalelse fra forrige eier så har man lite å stille med om man ønsker å komme med krav. Man må nok ha noe mer håndfast enn "en fyr på xx-versksted mener at kmstand er lavere enn bilens tilstand skulle tilsi", spesiellt siden en bils tilstand varierer ekstremt etter hvilket miljø bilen har blitt kjørt og oppbevart i, og ikke minst hvordan den er behandlet av tidligere eiere, eller tilogmed variasjoner og svakheter fra produksjon i fabrikk.. Jeg mener ikke å slå luften ut av ballongen her men vil bare si at slike saker som dette er vanskelige å komme noen vei med om man ikke har håndfaste beviser. Det vet også TV2 Hjelper Deg og det er nok lite sannsynlig at de vil omtale saker som ikke er soleklare..

Ja det er akkurat det jeg mener også. Det nytter ikke bare med vurderinger og synsing her. Men surt er det nå uansett.. Får trøste meg med en knall bil som endelig er i fin stand!
tror st205 skal ha ganske mye opplysninger lagret i hjernen som stortsett kun toyota med proft utstyr kan gå inn på? tar jeg helt feil her? går eventuelt an å sjekke det?

#197258  av CelicaTurbo

Det sindre skriver er verdt å sjekke, men personlig har jeg aldri hørt om at noe slikt lagres, kanskje med unntak av OBD-II kompatible diagnosesystemet som først ble tatt i bruk av de fleste i 1996?
 #197323  av turbokjell

Hallo jobber på Toyota. Har aldri hørt eller vært borti noen
Toyotaer som har service historikk i minne(ecuen). Men er det likt i Sveits som i Norge kan du kontakte en Toyota forhandler
og oppgi chassi nr og få vite historikken på
de gangene den har vært i systemet deres.
Enten det er salg, skade, salg, ruteskift eller
service.

Får håpe du litt klokere av dette og du finner ut noe mer :D