TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva har skjedd?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #197317  av mr2cato

Hei.

Jeg og en kompis var ute å kjørte her en dag!
Vi kjørte rundt å cruiset, litt turtall ble det under akslerasjon på en åpen plass med stolper rundt forbi.
Plutselig hørte jeg en merkelig lyd når jeg skulle bremse ned for å kjøre inn på en bensinstasjon (en blanding mellom rasling og slaglyd)
Jeg tok inn clutchen med en gang og lyden forsvant.
Da daua bilen, og jeg slet med å få gang på den igjen.

Jeg åpnet opp bak for å se litt om det var noe synlig løst men det var det ikke.
Jeg har prøvd diverse og funnet ut at girkasse, clutch, diff er ok.
Men lyden kommer slagbankende vis jeg holder turtallet steady på 2000rpm. Høres ut som det kommer fra toppen ca rundt 2. sylinder fra høyre. (sett bakfra) Tenkte med en gang det var en ventil så røyk av en eller annen grunn, men kan ikke forstå det heller helt, jeg blir bare mer og mer forvirret

Noen som har peilig eller opplevd liknende?

Med det samme. Vis det er store skader der og mye må byttes og dette blir dyrt så tror jeg nesten jeg bare prøver å få tak i en 3S-GTE motor, noen som vet følgende om 3S-GTE motorene:
-er de slitesterke, tåler litt høyt turtall?
-Hvordan er det å få godkjent den motoren i en 92 mod har jo større bremser enn 90-91 mod etc.
-Er det vanskelig å få tak i papirer for å få den godkjent og hvor mye må en betale i avgifter ved oppgradering av motor fra 156-204/245 ?
- Og sist men ikke minst, nermeste og beste/tryggeste plassen og kjøpe en brukt 3S-GTE motor fra!

Tusen takk for alle svar, setter virkelig pris på alt som kan få mr2'en ut av garasjen! :( :roll:
Sist redigert av mr2cato den 18 sep 2006 07:13, redigert 2 ganger totalt.
 #197318  av aneriks

mr2cato skrev: -Er det vanskelig å få tak i papirer for å få den godkjent og hvor mye må
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... ght=larsen
mr2cato skrev: en betale i avgifter ved oppgradering av motor fra 156-204/245 ?
http://www.toll.no status endring av kjøretøy
mr2cato skrev: - Og sist men ikke minst, nermeste og beste/tryggeste plassen og kjøpe en brukt 3S-GTE motor fra!
http://www.motorimport.dk

ps: det kan være lurt og søke litt her på formumet står veldig mye nyttig info :D

#197351  av Biggen

En ting som jeg har vært borti, og lager rare lyder0 ved 2000-3000 rpm er stramme hjulet til reg reima. Med høye turtall over litt tid er det ikke umulig at det er blitt slitt. Lenge siden du har/skal bytte reg reim...?

#197382  av Anders gullstein

Det er nok ikke helt sunt for bilen å drifte. Sliter på sperrediffer, hjullager får ekstra påkjenning, akslinger får hjuling med at dekkene prøver å slite seg løs fra underlaget.

#197390  av sleeper

syntes det høres ut som du hawr fått rådebank jeg.. VELDIG mye sladding over tid kan gjøre sånn at motoren ikke får olje grunnet g kreftene sideveis.. og da blir det FORT bank!

skal du montere 3sgte og drive og sladde sånn så kjøp deg en moroso bunnpanne! da er du ivertfall kjitt problemet med at du mister olje i svinger..

#197413  av sindrejl

sleeper skrev:syntes det høres ut som du hawr fått rådebank jeg.. VELDIG mye sladding over tid kan gjøre sånn at motoren ikke får olje grunnet g kreftene sideveis.. og da blir det FORT bank!

skal du montere 3sgte og drive og sladde sånn så kjøp deg en moroso bunnpanne! da er du ivertfall kjitt problemet med at du mister olje i svinger..
helt riktig dette.. synes også du beskriver rådebank, mersom dunkende slag rasling som blir høyere med turtallet. Motoren ville jeg egentlig bare byttet om man har fått rådebank.

Om du drifter; som beskrevet her får motoren fort lite olje, samtidig så hjelper ikke akkurat høyt turtall så mye heller da det blir fort så mye olje i resten av motoren at bunnpanna ikke får sitt..

#197420  av defred

Litt usikker nå, men har disse bilene et skikkelig skvalpe skjold i bunnpanna?
Hvis ikke er nok det en stor fordel, da slipper man at oljen der "drifter" vekk fra olje oppsugeren til oljepumpa.

#197431  av sleeper

vet faktisk ikke hvordan 3sge bunnpanne ser ut.. men den som sitter i 3sgte er jo relativt bra.. men alt kan jo bli bedre... 8)

#197433  av Mr2 Mk2

sleeper skrev:vet faktisk ikke hvordan 3sge bunnpanne ser ut.. men den som sitter i 3sgte er jo relativt bra.. men alt kan jo bli bedre... 8)
er det ikke samme bunnpannen da? :?

#197434  av sleeper

trur ikke det... er ivertfall hull til oljeretur fra turbo på gte panna

#197435  av Mr2 Mk2

sleeper skrev:trur ikke det... er ivertfall hull til oljeretur fra turbo på gte panna
den er grei, men er ikke det bare "plugget" på ge da? trodde hvertfall den var lik, men det er jo igrunn irrelevant :roll:

fant bare et bilde på google....
Vedlegg
8208914.3SGTECONVSUMPPICK.jpg
8208914.3SGTECONVSUMPPICK.jpg (42.18 kiB) Vist 208 ganger

#197440  av defred

Ser for meg ut som oljen ikke kan "drifte" all verden på den, men det er jo fullt mulig og hindre det enda bedre med en "vegg" mot den grunneste delen. Det er viktig at det er nokk åpninger i "veggen" slik at oljen kan sirkulere.

#197449  av FireWalk

Rådebank er sånn typisk "klakk klakk klakk" lyd, veldig markert, den er den samme hele tiden og øker som sagt med turtallet.

Det er forøvrig null problem å bytte rådelager på en 3S-GE motor da.. bare å ta det fra undersiden. Bare ikke kjør mer med bilen før det er byttet i så fall, ellers kan du ta råden og veiva og..