TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• "vanlig" filter vs sportsfilter

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#1958  av CelicaTurbo

jeg syntes jeg følte økt respons i motoren, i likhet med mange andre, men det kan jo være en slags masse-suggesjon hvor lyden av hissigere motor fikk oss til å tro at vi følte dette :) kjentes også som om den var mer uanstrengt på toppen av turtall men det kan jo være bedrag det også..

som du skjønner: ytterst stor uenighet blant folk hvor mye det hjelper, men jeg tror nok det har litt effekt om enn ganske liten. Jeg mener det er verdt pengene, om bare for lyden alene.. :)

#1964  av anders

Det hjelper fordi luften har MYE mindre motstand på vei inn til motoren. Dette gjør at motoren får tillgang på mer luft forterre. Vis du tar en titt på orginal "boxen" din ser du at luften har mye mostand før den endelig kommer frem til insuget.
Merkbare foranndringer:

1. Hurtigere respons på gassen
2. Kallere luft gir økt pådrag! (fordi man kutter ut forvarmeren!)
3. 1,6 litere vil merke stor forskjell på femtegir pga. økt moment...

Alt i alt merket jeg stor forskjell... (lyden derimot er bare en bonus!)

#1966  av CelicaTurbo

jeg har jo sett et par dynotester hvor man tester de forskjellige luftfilterne mot hverandre og de har ihvertfall tydet på en vinning på mer enn et par hester for en middels sterk bil i forhold til basis-målingen.. dvs alt fra 4 til 14 hester ekstra for biler i 200-250hk området..

tror det viktigste å passe på er at filteret får plenty med kald luft og ikke blir utsatt for varmestråling fra motoren, for om man ser på den orginale luftfilterløsningen så henter jo den luften sin direkte nede fra ventilen i siden av bilen da..

#1975  av chris

jeg så at TRS Autoteknikk A/S hadde et sportsluftfilter:
"Sportsluftfilter: HKS Universal 200x70 1533,- inkl.mva."

dyrt? billig? bra? :)

hvor mye arbeid er dette å bytte selv? jeg har ikke gjort det selv før :)

#1978  av CelicaTurbo

mange mener at HKS filteret filtrerer fantastisk dårlig men om det faktisk er så dårlig aner jeg ikke. Kanskje tryggere å satse på et K&N filter eller Apexi (har fått mye skryt det).

Ellers, så lenge slangen i innsuget passer på filteret så er jobben ganske enkel og grei den:

-ta av innsugslangen
-Ã¥pne luftfilterboks og fjern luftfilter
-skru ut to bolter som holder boksen og fjern denne.
-finn de to boltene som holder ressonansboksen under fast i torpedoveggen og skru disse ut og fjern boksen.
-fest innsugslangen i innsug og i nytt filter og fest filteret så det står stødig.

det er vel allt.. om du ønsker kan du bytte ut innsugslangen med et rør av et slag slik at du blir kvitt de siste ressonansboksen og du kan plassere filteret lenger ned mot ventilen.
:)

#1983  av chris

hvor får man huka tak i de da? sånn ca pris?

#1984  av Bjørni

Powerzone selger Apexi for 1795 inkl. mva, det var hvertfall prisen jeg fikk! (Turbo)

#1986  av CelicaTurbo

sjekk med powerzone.no, krbtrading.no, trstuning.no og importtuning.no

Alle disse kan levere filter i diverse varianter.. filteret til turbomodellen er nok litt dyrere enn til NA pga at denne trenger en adapterplate for luftmasse måleren.
 #2114  av Jonsle

Kjøpte meg et green coten filter dette var ganske billig 500kr.
Funker helt fint det. Sveiset sammen et 3" rør som jeg satte inni den gamle slangen som jeg kappet før alle boksene begynner.
Lagde et knekk på røret så jeg fikk filtret ned mot kaldlufta.
Ble bra lyd, nesten litt for mye. Får en suge lyd etter 6000 høres nesten ut som noe lekker men det gjør det ikke. Kanskje filter flata er litt liten.
Noen som har noe erfaring?

#2118  av CelicaTurbo

lyden fra hvert filter er vel ganske forskjellig så det er vel ikke så lett å si?

#2123  av chris

takker for all info. måtte sette dette på to-do-list foreløpig. service og alt det usikre rundt den fordømte bremsekalipter-saken, så får man bare vente litt. til neste lønning f.eks. :)

#2141  av Dalan

Jonsle: var det ikke du som ikke skulle kjøpe deg filter a? du ombestemte deg? da syns jeg at du må ta meg med en tur i helga så jeg får høre lyden i bilen ;) hehe