TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ny Motor. litt hjelp.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #198242  av Stoys

er interessert i turbo på bilen min. har en st202
har fått dette tilbudet ifra danmark
Celica ST185 Carlos Sainz 3sgte km 124611 til 14000kr (bare motoren seff)
og flytter over i min bil. er dette beste løsning viss eg skal ha turbo? og er det smart? må eg gjøre noe mer med bilen når eg setter an i?
eller er det bare å sette i og kjøre?

#198264  av Andy_Celica

Biggen har nesten akkurat gjort dette i bilen sin, så send han en Pm så får du sikkert en bra forklaring på hva som skal gjøres,

Men hvorofr velger du å gå for st185 motoren? og ikke st205 motoren, som sitter i samme generasjon 94-99?

#198272  av CelicaTurbo

jeg antar motoren er uten girkasse så du må bruke den som står i bilen din nå (og håpe at den tåler det dramatisk økte dreiemomentet, som den sikkert gjør), samt at du trenger ledningsnett og ECU til motoren om dette ikke følger med.. i tillegg, ny bensinpumpe og sikkert en hel del andre småting som du ikke tenker på.

Andy: en 3. gen motor er en del dyrere og gir umiddelbart ikke noen større fordeler når det gjelder montering og tilpassing i bilen, kun når det gjelder effekt osv :)

#198273  av Speeder

CelicaTurbo skrev:Andy: en 3. gen motor er en del dyrere og gir umiddelbart ikke noen større fordeler når det gjelder montering og tilpassing i bilen, kun når det gjelder effekt osv :)
Hva med kobling av det elektriske?
Like vanskelig\lett uansett om det er gen2 eller gen3?

#198279  av Andy_Celica

CelicaTurbo skrev:jeg antar motoren er uten girkasse så du må bruke den som står i bilen din nå (og håpe at den tåler det dramatisk økte dreiemomentet, som den sikkert gjør), samt at du trenger ledningsnett og ECU til motoren om dette ikke følger med.. i tillegg, ny bensinpumpe og sikkert en hel del andre småting som du ikke tenker på.

Andy: en 3. gen motor er en del dyrere og gir umiddelbart ikke noen større fordeler når det gjelder montering og tilpassing i bilen, kun når det gjelder effekt osv :)
Ja det er jeg klar over passform osv er likt, men mere power i 3gen.
Og det er lissom den motoren som hører til i et t20/st karosseri.

#198308  av Stoys

ledningsnet og ecu følger med i denne prisen.
 #198347  av Biggen

Stoys skrev:er interessert i turbo på bilen min. har en st202
har fått dette tilbudet ifra danmark
Celica ST185 Carlos Sainz 3sgte km 124611 til 14000kr (bare motoren seff)
og flytter over i min bil. er dette beste løsning viss eg skal ha turbo? og er det smart? må eg gjøre noe mer med bilen når eg setter an i?
eller er det bare å sette i og kjøre?
Noen linker:
Mitt prosjekt
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=11189

Diskusjoner akslinger og girkasser.
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=16961
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=18235

Det er flere deler du vil trenge for denne swopen. Tildærmet alt står i prosjekttråden min. Det jeg ikke vet om ST202 er hvor bra bremsene er orginale. De må kanskje oppgraderes.

Skal 3S-GE girkassen brukes, bør den overhales først. Bytt synkringer, tettinger, pakninger, og gå over olje pumpa. Se også etter slitarsje.

Uten at jeg har prøvd det selv så skal det være mye mer vanskelig å få orden på 3. gen elekrtisk enn til 2. gen.
Jeg vill gått for en 3. gen i dag, uten å vite hvilke problemer en kommer oppi, men nå har jeg erfaring i fra 2. gen bytte og det er nok en stor fordel.

#198424  av Stoys

dette begynner faktisk å se ganske så ekstremt ut. kommer til å bli dyrt i både penger og tid før hele bilen er ferdig. så eg tror eg heller skal droppe dette. kjøper meg heller en st205 om ikke så alt for lenge håper eg. 8)
eller er det en lettere måte for meg å få turbo i bilen uten at eg ødelegger den? og at det blir billigere og sparer tid enn bytte av motor?
eller er den beste måten ved bytte av motor? vet ikke ka som må til for å få turbo i min. noen sier det skal lite til og noen sier det skal mye til.

#198435  av CelicaTurbo

det er som regel billigere å bytte til en turbomotor enn det er å ettermontere en turbo på en driftsikker måte på en sugemotor..

#198540  av Biggen

Stoys skrev:dette begynner faktisk å se ganske så ekstremt ut. kommer til å bli dyrt i både penger og tid før hele bilen er ferdig. så eg tror eg heller skal droppe dette. kjøper meg heller en st205 om ikke så alt for lenge håper eg. 8)
eller er det en lettere måte for meg å få turbo i bilen uten at eg ødelegger den? og at det blir billigere og sparer tid enn bytte av motor?
eller er den beste måten ved bytte av motor? vet ikke ka som må til for å få turbo i min. noen sier det skal lite til og noen sier det skal mye til.
Det som er alfa omega er å ha tid på seg, et egnet sted å stå, tolmodighet, verktøy og mot nok til å prøve. I tillegg nå en selvsagt ha teknisk innsikt. Dette er en jobb du må gjøre selv, hvis du har tenkt å holde kostnaddene nede. Da klarer du deg med 20-30000. Skal du kjøpe et greit turbo kit kommer det for på samme pris eller med. + mer jobb vil jeg tro. Det er mye bra beskrivelse om konvertering til S3-GTE her på forumet og andre forum, så det er nok viljen, tiden, penger og kompetanse det vil står på.