TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Forskjellene mellom forskjellige sperrer?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #198404  av Christian

Siden min org lsd tok kvelden i sommer må jeg ha meg en ny av ett eller annet slag. Den orginale har jo overlevd 3 forskjellige turbomotorer, og dne var brukt da jeg kjøpte den, så den må jo faktisk være rimelig bra 8) Jeg har i alle fall ikke vært snill med den :lol: Prisen på denne har jeg ikke sjekket ennå.

Er ikke sikker på om jeg skal bytte til noe uorginalt, men det frister jo... Haster litt gjør det også, siden isen er klar i desember/januar :twisted:

Etter det jeg vet er 1,5veis slik at den låser under pådrag, men en 2veis låser under pådrag og bremsing, stemmer dette? Ser for meg at en 2veis ville vært genial på isen om dette stemmer, men at en 1,5 på asfalt er det beste...?

Og sist, men ikke minst. Hadde vært flott om noen hadde info om det er noe man skal tenke på ved kjøp av slike...er Kaaz bedre enn cusco, og hvorfor, osv :wink:

Kjør debatt! :mrgreen:

#198426  av Anders gullstein

Det er også noe med Mekanisk og Helical diff.sperrer. Hva er forskjellen? Tror de har begge alternativene til mk1 ihvertfall.

Tror den mekaniske er av klutsj varianten med at det er plater som står i spenn mot hverandre som på en klutsj.

#198433  av CelicaTurbo

Jeg har ikke satt meg så mye inn i dette men leste en artikkel om forskjellen nylig. EN 1-veis LSD sperrer kun ved pådrag, en 2-veis sperrer ved pådrag og brems, mens en 1.5-veis sperrer ved pådrag og brems, men sperrer mindre ved brems enn ved pådrag. En 2-veis er populær for driftere pga at den oppfører seg mer stabilt ved den vekslende av-på-gassingen under drift, men 2-veis egner seg ikke for andre grip-førere enn absolutt profesjonelle pga at den kan gi en ustødig bil ved brems og bilen sklir lettere med rompen om man slipper gassen i sving, samt at bilen kan understyre ut av svingen (uten at jeg forstår hvorfor akkurat det skal skje). For de aller fleste er en 1.5-veis det mest effektive og tryggeste alternativet..

#198455  av jumbo

Om det er trygt eller ikke er vel helt uninteressant ettersom det er Christian som skal ha den.... :lol:

Jeg bestiller herved 100 runder iskjøring i vinter Christian - i din bil selvsagt

#198508  av Christian

Ok...så det finnes 1- 1,5 og 2 veis ja. Lærte litt her også da :lol:

Er nok en 1,5 som er mest aktuell for min del, om jeg velger å oppgradere. Den orginaler er garantert billigre og den har jo tålt endel :)

Men ellers, er det noen forskjeller merken imellom? Er fullstendig blank på dette.

#198530  av CelicaTurbo

Christian skrev:Celicaturbo : Har du en link til artikkelen?
jeg har lett men finner den ikke igjen.. fant den tilfeldig den gangen via et helt annet søk og via diverse sider, linker etc..

#198796  av jsun

Velg 1,5 veis ja .... om du skal bruke bilen året rundt.
En 2 veis vil gjøre sommerkjøring veldig ubehagelig på vanlig basis.
Du vil kunne slippe fort ut med rompa på vått føre ved innbremsing mot sving.