TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Clutchbytte pÃ¥ Corolla 1,6XL?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #198546  av Zod|ac

Heisann

Fikk nøklene til Corolla'en inntil jeg finner meg en ny bil selv, etter og ha kjørt en del på bilen tidligere og da jeg kjører på den nå er det ikke vanskelig og forstå at clutchen har tatt temmelig kvelden. Er en '88 mod om jeg ikke bommer totalt på alderen, og har gått rundt 90 000km.

Symptomene er jo da at clutchen ikke tar før den så og si er helt ute, samt at den kan finne på og hakke noe helt hinsides tidlig i turtallregisteret etter girskifte, trodde først det var tenningen som ikke var helt på sin plass, men den har vært på en etterkontroll hos NAF nå (pga skeiv frontfanger, radiator m.m etter dødsfall av rådyr) og har skiftet plugger, olje etc. i ettertid og pluggene er ihverfall ikke problemet, mulig det kan være noe lengre inn i styringssystemet?

Ellers er bilen i topp stand.

Men det jeg lurte på her var om noen hadde noen nettsteder e.l. til et clutchkit som passer bilen, og om dette skulle være noen vanskelig jobb for meg hvis jeg har ei lita grop eller løftebukk? Nå er ikke jeg helt inne i Toyota verden da jeg har drømt meg bort i Audi det siste året, og regner med dere har bedre peiling på meg om dette. Kan undersøke litt imorgen om dere vil ha flere opplysninger.

Takker for svar.

mvh.
Sveinung Sandnes

#198787  av Zod|ac

Ingen som har nogen tips? :)

#198852  av turbokjell

Denne modell er annerledes og skifte clutch på enn en del andre Toyotaer som har fwd.
Her må du ned med traversen får å få ut girkasa
så det er brått litt mere arbeid. Så i ei grop hadde jeg nok ikke
stått :D

Clutch sett før du på mekonomen, romnes, sørensen & balchen
og Toyota ihvertfall. ligger vel rundt 1 til 2 lapper.

#198920  av Zod|ac

Takk for svar :) Får med meg en kamerat og skifter den på kveldstid på bilverksted når jeg kommer hjem fra sjøen igjen.

Regner med at jeg handler clutchkit fra Mekonomen om ingen har noe forferdelig å komme med ang. produktet her og nå da.

#199013  av Fred

Bruk 2- søyla løftebukk, "umulig" å få gjort skikkelig på en 4-søyler. Nappe ut drivaksler, ta ned travers, henge opp motor. En del skruing, men absolutt mulig å få til. Pass på at du får sentrert clutchen bra, greit å treffe med gearkassa på første forsøk. Skal du gjøre det på et verksted regner jeg med at det er en gearkassejekk der også. Går uten hvis man er to, men er knotete.

#199112  av Zod|ac

Allright :) Takk for nok et fint svar. Jeg får med meg en kamerat som har skrudd en del tidligere. Hatt et flertall av 323 GT-R og litt div, skal forøvrig gå til import av AE86 også han nå. Så da er vi i støtet. Er forøvrig Toyota verksted også, så tror dette skal gå greit. Lurer på å kjøpe clutch hos Toyota om prisen ikke blir så mye stivere enn hos Mekonomen da. Tipper det kan være greit med noe som er right on bolt on ftw ^^

Ha en flott uke og en fin kveld folkens.

Sveinung