Engangsavgiften er avgift til staten som beregnes ut fra vekt, kubikk, hk og alder på bilene.
Har ingenting med registreringskostnader å gjøre. Det er en ren avgift til staten ut fra hvilken bil du har.
Registreringskostnader er feks: Årsavgift, gebyr for kontroll, kjøp av TüV papir, betaling for skilter, kjøring fra A til B for kontroll av bilen(feks), ombygging av lykter, sikkerhetsbelter osv,.
Da jeg jobbet for Bergheim tok vi 1000,- (i tillegg til omregistreringsavgift, årsavgift + gebyret som posten tok for å ta i mot disse innbetalingene) for å kjøre 10 km fra jobben og til Biltilsynet for å omregistrere en brukt bil. Var vi heldige med lite kø tok turen en halv time.
Jeg vet at en bilforretning i NordNorge må kjøre 11 mil + 11 mil tilbake igjen for å komme til nærmeste Biltilsyn. Dette tar noe tid og kunden betaler selvfølgelig for dette.
Engangsavgift = avgift til staten avhengig av hvilken bil du har.
Omregistreringsavgift = det staten tar for å registrere om en bil fra gammel til ny eier.
Registreringskostnader = det bilforretningen tar for å organisere registreringen og kostnader de har knyttet til dette.
Vet at Need 4 Speed for eksempel tar 45.000,- i registreringskostnader for å registrere en Skyline. Dette kommer i tillegg til engangsavgiften, og det skal dekke det som det koster å få skilt på bilen + arbeidet med det. Nå vet jeg ikke hva de 45.000,- i detalj er, men det er helt klart at de sitter igjen med en LANGT mindre sum enn de 45.000,- du betaler for jobben. Bla bringer de bilen til Tyskland og tilbake igjen + at de bygger om lyktene på den.
De aller fleste som sitter og surfer på nettet og finner biler i utlandet tar bilprisen, + moms + engangsavgiften og tror at den prisen som kommer ut av avgiftskalkulatoren er den prisen som bilen koster ferdig på skilt og ferdig fraktet til Norge - men det er HELT FEIL