ref fra mail fra statens vegvesen:
Motorbytte i MR2 med 1.6 L sugemotor, til 1.6 L kompressor\turbomotor.
Ved motorbytte hvor effekten økes må det dokumenteres fra kjøretøyfabrikant (importør) eller kompetent uavhengig laboratorium (f.eks TUV i Tyskland) at ombyggingen kan utføres, og evt. hvilke modifikasjoner som er nødvendig på bilen.
Hvis endringer må utføres, må det dokumenteres fra godkjent verksted at dette er utført på en tilfredstillende måte.
Bilen må også tilfredstille sitt opprinnelige avgasskrav.
Som nevnt i din mail vil den nye motoren ikke ha større effekt enn den orginale. Er det ikke nevnverdig effektforskjell, er det ikke nødvendig med dokumentasjon som nevnt.
Normalt har vel en kompressor\turbomotor større effekt enn en vanlig sugemotor?
Bare å stille ned ladetrykket på en 4agze, så er det bare å dokumentere at den yter sånn ca 125 hk med papirer fra en bremsebenk, så er det bare å tute å kjøre opp ladetrykket etterpå..
Mr2 Mk1 som blir Mr2 Levin GT Turbo (solgt)
Golf II GTI 16V
Peugeot 205 GT