TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• clutchproblemer mr2 turbo

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #200924  av celicagt4205nord

hei

Jeg kjøpte e mr2 turbo i sommer å nå er koblinga gåen..det er ikke en original turbobil men er ombygd til turbo..1996 motor med girkasse og drivverk!jeg ble fortalt at jeg kunne bruke clutch fra celica st 205..da jeg idag skulle montere st 205 klutcen passa ikke klutcen litt engang..er det noen som vet hvor mange typer klutch det er å velge mellom å om det passer fra 205?er det mange forskjellige 3sgte koblinger av den nyere typen?

#200965  av jumbo

Vel, nå har vel 3rd gen 3S-GTE aldri vært levert i Celica så er vel knapt så overraskende om det ikke passer om hverandre.

#200966  av Morten

Hva passer ikke? Hvis det er en 3SGTE med turbo-kasse skal st205 clutchen passe. Hvis det derimot er GTi girkasse er input akslingen til girkassa mindre og senter på lamellen vil være for romslig.. Er det dette som ikke passer?
Sist redigert av Morten den 04 okt 2006 18:14, redigert 1 gang totalt.

#200967  av Morten

jumbo skrev:Vel, nå har vel 3rd gen 3S-GTE aldri vært levert i Celica så er vel knapt så overraskende om det ikke passer om hverandre.
Joda, er nettopp 3.gen 3SGTE som står i Celica ST205 :wink:

EDIT: og clutch går om hverandre uavhengig av 2.gen eller 3.gen 3SGTE

#200971  av CelicaTurbo

jumbo skrev:Vel, nå har vel 3rd gen 3S-GTE aldri vært levert i Celica så er vel knapt så overraskende om det ikke passer om hverandre.
ah, st205 har en 3. gen motor så det er ikke overraskende ;)

på den annen side, selv om det er en nyere 3. gen motor fra en st205 så spørs det hvor girkassen kommer fra, og det er her clutchen bør velges. Det er mulig at det er en standard MR2 GTi girkasse, en MR2 Turbo girkasse (lite sannsynlig) eller at det er en ombygd st205 girkasse (men da burde clutchen din ha passet). Hør med forrige eier hvilken girkasse som står i bilen.

edit: Morten slo meg der ja :)

#200979  av celicagt4205nord

forrige eier sa til meg at motor å girkasse å drivverk stammet fra 1996 mr2..å at jeg kunne bruke motordeler fra st205..kanskje da ikkje klutch?
men da er det vell bare å bestille klutch til mr2 turbo da?er det mange å velge mellom der?

#200980  av celicagt4205nord

slik jeg har forstått det fra min private mekker var hullet i plata alt alt for lite til å passe på stjerna i kassen...hvis jeg forstod det rett da! :D

#200981  av jumbo

Morten skrev:
Joda, er nettopp 3.gen 3SGTE som står i Celica ST205 :wink:

EDIT: og clutch går om hverandre uavhengig av 2.gen eller 3.gen 3SGTE

Bra at folk ikke uttaler seg om ting de ikke har snøring på da! :roll: :lol:

#201007  av Morten

celicagt4205nord skrev:forrige eier sa til meg at motor å girkasse å drivverk stammet fra 1996 mr2..å at jeg kunne bruke motordeler fra st205..kanskje da ikkje klutch?
men da er det vell bare å bestille klutch til mr2 turbo da?er det mange å velge mellom der?
Clutch er samme på Celica og MR2 sålenge motor er samme.
celicagt4205nord skrev:slik jeg har forstått det fra min private mekker var hullet i plata alt alt for lite til å passe på stjerna i kassen...hvis jeg forstod det rett da! :D
Hvis hullet i plata er alt for lite til å passe på stjerna i kassen tyder det på at du har fått feil clutch. Hvis jeg skal gjette har du fått lamell fra en ST202 i stedenfor fra en ST205 (ST202 har 3SGE, samme som MR2 GTi, mens ST205 har 3SGTE, samme som MR2 Turbo). Jeg ville starta med å sjekke delenummer på den du har fått (org toyota?), og eventuelt få bytta til riktig. :wink:

#201015  av celicagt4205nord

han mekkern e delesjef på toyota her i gata å er nesten sikker på at det er rett klutch...den ble bestilt fra chassinomret til en st205..men han skulle dobbeltsjekke i morgen :D takk for all hjelp dere er proff :twisted: