TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Datsun med "litt" Toyota-bits ...

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #201026  av VeilSide

Kan vel lige så greit starte denne tråden først som sist ... Ikke forvent ting vil gå så alt for fort da det fremdeles gjenstår MYE planlegging ;)

Jeg har utgangspunktet, en Datsun 1200
Bilde

Den har RWD og veier 700 kilo. Det står en ultragrom 1,2 liter oppi fra før men de halve 70 geitene i den nå gir den ikke helt det "sparket" som jeg ønsker.

Her kommer det Toyotabiter inn i bildet ... Først skal jeg få unnagjort planleggingen og så blir det MASSE kapping og sveising ...

"Donorbil" kommer til å bli en 4 gen. Toyota Supra TwinTurbo. Her er målet å få over så mye som overhodet mulig. Det er endel hindre som må forseres som f.eks at disse 2 bilene ikke har helt samme dimensjoner hverken på den ene eller andre måten.

Planen var å sette i en S13-motor men ... psj ... skal en først gjøre noe så er det like så greit å gjøre det skikkelig ...

Så var det bare å sette seg ned å vente ett halvt år på neste oppdatering :P

#201030  av Anders gullstein

Interessant for å si det mildt. Vi venter i spenning :)

#201057  av Kjelliken

:shock:er ikke første april i dag... :shock: :twisted:

#201060  av TurboKnut

Hjuloppheng bak da?

#201061  av CelicaTurbo

hehe, er du sikker på at det er plass til den motoren? Og jeg tror nok en s13 motor hadde vært tilstrekkelig for å få massivt hjulspinn i den bilen der ;)

#201067  av MacGyver

Fett prosjekt, men ville selv ha valgt en sr20det motor med tilhørende kasse og aksling.

Lykke til uansett da :)

#201093  av VeilSide

TurboKnut skrev:Hjuloppheng bak da?
Blant annet noe av det som krever litt planlegging ...

#201095  av VeilSide

CelicaTurbo skrev:hehe, er du sikker på at det er plass til den motoren? Og jeg tror nok en s13 motor hadde vært tilstrekkelig for å få massivt hjulspinn i den bilen der ;)
S13-motor var den "opprinnelige" planen men jeg ønsker å prøve å gjøre litt mer ut av det ser du ;)

#201115  av sindrejl

VeilSide skrev:
CelicaTurbo skrev:hehe, er du sikker på at det er plass til den motoren? Og jeg tror nok en s13 motor hadde vært tilstrekkelig for å få massivt hjulspinn i den bilen der ;)
S13-motor var den "opprinnelige" planen men jeg ønsker å prøve å gjøre litt mer ut av det ser du ;)
craaaaaazy :roll:

#201119  av TurboKnut

VeilSide skrev:
Ja, det gjør nok det - fra en mikroskopisk og stiv aksling som så vidt henger i to myke bladfjærer til supra-bakstilling med uavhengig fjæring behøves nok litt mer enn bare planlegging. Sporvidden er neste problem...

For øvrig har du en bil som er bortimot rensket for forsterkninger og avstivinger (jeg har hatt ett dusin av dem selv), så jeg kan aldri tenke meg at karosseriet tåler en Supramotor uten å krølle seg ved første akselerasjon.

#201194  av Rømmling

TurboKnut skrev:
VeilSide skrev:
Ja, det gjør nok det - fra en mikroskopisk og stiv aksling som så vidt henger i to myke bladfjærer til supra-bakstilling med uavhengig fjæring behøves nok litt mer enn bare planlegging. Sporvidden er neste problem...

For øvrig har du en bil som er bortimot rensket for forsterkninger og avstivinger (jeg har hatt ett dusin av dem selv), så jeg kan aldri tenke meg at karosseriet tåler en Supramotor uten å krølle seg ved første akselerasjon.
skal du bygge på rør ramme på den eller? så du får stivheten?

#201385  av Kjelliken

:D blir vel også en av verdens korteste mellomaksling på den der tenker jeg. Kansje litt annonym bredding må til.. hmm blir uansett rått når den er klar tenker jeg.... :twisted:

#201435  av VeilSide

Bilen trenger nok uhorvelig mengder med avstivninger ja er jeg redd. Slikt som mellomakslinger og stikkakslinger må nok lages på nytt også da jeg tror det fra donorbil eventuelt kan bli litt for "ukurant" å sette på.

Tanken er ikke helt den at det skal bli pent og praktisk. Dette skal bare "funke" og gå fremover. Bilen blir helt sikker bredere enn originalt og det vil helst sikkert gå med endel metallplater og glassfiber for å få det "brukende". Ellers så er sveiseapparat en meget bra ting som kan være greit å ha for å gjerne få ting til å henge isammen og "passe".

Altså, alt går så lenge en har ett stort nok ønske om det. Hvor "lovlig" det bli være er jo en helt annen sak da en i dette landet helst skal ha alle biler 100% originale og bare å bytte den minste dippedutt strengt tatt krever en eller annen form for godkjenning. Men ALT går bare en vil ... enten delene vil eller ei ;)

#201497  av Kjelliken

:D bilen er jo strengt talt større enn motor og gir så da skal det bare gå.. heheh :D