TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bremsekraft...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #199673  av FireWalk

Hvordan oppleves bremsene på MR2 generelt? Hva er deres formening om dem?

Jeg syntes bremsepedalen min er relativt tung. Det som irriterer meg er at jeg ikke klarer å huske om den alltid har vært slik eller om det er noe som har skjedd i det siste, ikke har jeg en annen MR2 å sammenligne med heller.

Her om dagen hoppet en hjort ut i veien, jeg hadde ca 70 km/t. Hugde inn bremsene så hardt jeg klarte, men til min overaskelse så låste ikke hjulene seg (har ABS men den koblet heller ikke inn). Jeg bremset kraftig opp, men det var akkurat som om det ikke var nok bremse-effekt til å låse hjulene. Det syntes jeg var litt skummelt.

Bremseskiver og klosser ser ut til å være fine. Tenkte jeg skulle lufte systemet for sikkerhet skyld. Sjekket vakum slangene også, i tilfelle det skulle være noen vakum lekasje før bremsekraftforsterkeren, men alle slangene så bra ut.

Hva annet kan forårsake slikt? eller er bremsene på disse bilene generelt litt harde på pedalen?

Jeg hadde en 90 modell MR2 GTI tidligere, og jeg kan ikke huske at jeg i det hele tatt hadde noe å utsette på bremsene der...

#199680  av kake

Bremsene på mr2 er særdeles gode originalt. Det er ikke så mange biler som stopper kortere faktisk. Forholdsvis lav vekt og midtmotor bidrar bra til det. En original '93 MR2 bruker 31,8meter å stoppe fra 96km/t (testet i Car&Driver). Pedalfølelsen skal iallefall være lineær, og sånn passe hard å trykke inn for å beregne perfekt trykk. Akkurat slik som jeg liker det iallefall.

Klarer du ikke å få ABS'en til å slå inn er det noe galt med bremsene ja. Det skal ikke være noe problem å få den til å slå inn, selv på tørr asfalt med toppdekk. Ny væske og en skikkelig lufting er iallefall lurt hvis det ikke er gjort på en stund. Du kan jo smøre opp glidepinnnene på kalipperne hvis de glir dårlig, evnt overhale de. Ellers kan du jo se over bremsekraftforsterker og hovedsylinder ?

#199718  av FireWalk

Har helt nye dekk nå, 215 fremme og 225 bake..

Kan gå over alt en gang til i morgen. Jeg la forresten merke til en merkelig lyd fremme fra bremsene på venstre siden fremme.

Det høres ut som en slags tikke/suse lyd som går med 1-2 sekunders interval. Tenkte først det kunne være bremseskiven som ble kald men det tror jeg ikke det er, Høres nesten ut som væske som surkler ut fra en kabel. Men ser ingen lekasje på bremsekablene, og bremsevæsken er konstant hele tiden. Og det er kun fra den siden der lyden kommer fra. Kommer til og med etter at jeg har stoppet motoren også...

Skjønner ikke hva den lyden kan være.. ?.. hadde det vært metall som utvider/krymper seg så burde jeg hørt lyden fra de andre hjulene og, men det er kun på venstresiden fremme.. og iogmed at bremsene bake er nyoverhalt så lurer jeg på om den lyden kan være relatert til problemet på en eller annen måte..

sånn "sss sss sss" lyd med litt sånn brusende / tikkende undertoner.. he he.. umulig å forklare lyder, men kanskje noen har vært borti det før?

#199734  av chris

Faktisk kan ABS'en være i drift og hjelpe deg å bremse, uten at du merker det selv. Trenger ikke bety risting i hele bilen :)

Jeg opplevde selv at når jeg stod så hardt jeg kunne på bremsen, så koblet ikke ABS'en inn, men når jeg koblet ABS'en ut på samme bil, med samme bremsene og samme dekk, så låser hjulene ved full brems.

#199844  av kake

FireWalk skrev:
sånn "sss sss sss" lyd med litt sånn brusende / tikkende undertoner.. he he.. umulig å forklare lyder, men kanskje noen har vært borti det før?
Da tipper jeg du har luft i systemet!

#199857  av Larsen

Høres ut som luft i bremsesystemet. Etter å ha lufte bremsene i x antal timer så greide jeg å låse framdekkene. Det var med 215/235 gateslicks. (Men det går fort varme da)

#201457  av Mr2Even

Du har ikke en liten stein mellom skive og kloss da? d hadde jeg en gang og da var det dårlig brems

#201466  av jumbo

Det synes i såfall veldig lett i form av ripe/striping på skiva det er snakk om