TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Overhaling av girkasse, hvordan?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #200704  av grimfer

Jeg har leita på forumet etter info om dette, men jeg finner ikke noe skikkelig relevant...

Hva går en girkasseoverhaling ut på, sånn kort fortalt? Er det vanskelig å gjøre selv? Koster det masse penger?

Takknemlig for alle svar.

#200714  av Xlr8

du skifter ut dårlige lager og vist noen tenner er kaputt så skifter du ut dem og,kansje og skifte syncroniserings lager eller hva de kallest. . kort fortalt.

er ikke vanskeli vist du kan de.
har selv vert med og overhaldt en opel kasse.

koster noen kroner og overhale ville ikke anbefale og jøre de selv.

#200728  av gnmfr

Hvor lett er det egentli å fjerne ulyder fra girakassa? (to drev som subber såvidt bortatt hverandre)... Personlig mener jeg toyota må ta på seg jobben og fjerne dette siden bilen er nesten dønn ny... Men de på verkstedet mente at de mest sannsynlig ikke klarte å fjerne lyde :roll: Trur heller de ikke gidder å jobbe på den men :lol:

#200731  av Xlr8

er ikke kjent med girkassener men ville tro de alti skal vere en mulighet for og få de til. men vist de ikke er skadeligt eller veldi mye ulyd. la de være i fred=P

får og sitere sjeffen min: dere er da faen mekanikere ikke kom til meg og si dere ikke får de til..
alt står på hvor mye tid du legger i d..

her jeg jobber har vi fått inn biler fra ford og audi som di ikke har fått til brukt noen dager på de og fått de til etter di har holdt på i en uke.
så kansje høre med et "lokalt" verksted som har veldi bra rykte.
men ver obs på hvor du leverer den..
eller kansje ta og levere den til en spesialist på girkasser.

var ikke får åsså skrøyte men får og si att merkeverksteder ikke altid vet best:P (gidder ikke prøve å få på meg der er hander som altid skrøyter som F=P)

#201631  av a.c.pettersen

Girkasseoverhaling går i hovedsak ut på å inspisere alle lager, tannhjul og ellers alt av bevegelige deler som oljepumpe, skifteoverføringer, skifteringer og synk.ringer. Måle div. klaringer mellom drev'ene, skiftegaffler og hubb'ene. Skifte alt av simmeringer og O-ringer.
Er for såvidt ikke så vanskelig, men hvis du skal gjøre dette selv krever det at du har full kontroll og god struktur på delene. Spesielt hvis du ikke har bok med dele -og arbeidsbeskrivelse.Det er mange deler og flere som passer mer en 1 plass for å si det sånn :wink: . I tillegg må man ha tilgang på diverse avdragere og en presse. Ellers kan du bare glemme å få av drev'ene fra akslingene.