TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Co2 utslipp paa original MkIV?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #201212  av Tore

Er det noen som vet hva CO2 utslippet er i gram pr kilometer ved blandet kjoering? Er litt spent paa hvordan den nye engangsavgiften slaar ut for Supra sin del. Tror det blir billigere, men maa finne ut av det og registrere i lopet av aaret hvis det blir dyrere... 8) En annen ting er om dette vil gjelde bruktimport og om bruksfradraget blir det samme...

#201314  av sx-4-ever

Jeg lurer på det samme ! Har nemlig ikke råd og regge i år =) hehe !!
 #201317  av @lpher

Tore skrev: Er det noen som vet hva CO2 utslippet er i gram pr kilometer ved blandet kjoering?
Har lett litt på nettet...men finner ingen konkrete tall...dessverre..anyone else?
Tore skrev: Er litt spent paa hvordan den nye engangsavgiften slaar ut for Supra sin del.
Det er du vel ikke alene om kan jeg tenke meg ;)
Tore skrev: Tror det blir billigere,
Ehh...tror ikke du skal ha alt for høye forhåpninger til at noen som helst biler større enn en toyota aygo med 1.0 Diesel (helst enda mindre!)...eller tilsvarende blir billigere dessvere :(
Tore skrev: men maa finne ut av det og registrere i lopet av aaret hvis det blir dyrere... 8)
OM....og jeg understreker...OM...de får igjennom denne idiotskapen...så er det nok få...om noen som helst...av bilene som hører hjemme her inne...som blir billigere over nyttår :(
Tore skrev: En annen ting er om dette vil gjelde bruktimport og om bruksfradraget blir det samme...
Import er import...om bilen er flunka ny eller 10 år spiller liten rolle pengeinnkreverne....staten skal ha MYE penger uansett...

Du kan jo drodle litt med kalkulatoren sjøl?
http://www.statsbudsjettet.dep.no/Stats ... alkulator/

Etter mine beregninger med en (ren gjettning på) co2 på 270...så vil en supra...OM man fikk kjøpt den ny i dag...kostet roughly 130.000,- MER....med denne typen avgiftsberegning...

Men...nå er det en gang bruktimport vi snakker om her...så man får en "real" rabatt ettersom bilen er noen år gammel da :) Men...uansett så vil jeg nok dessverre tro at supra'n kommer noe dårligere ut....OM de får gjennomslag for dette....og det er IKKE så sikkert ;)

#201319  av @lpher

Jeezes...det er ett par Lexus'er som kommer JÆSKLA bra utav av denne typen avgiftsystem ihvertfall..OM...det skulle være noen trøst... :D

Lexus IS220D blir i tilfellet 28.000,- rimeligere ;)
Mens Lexus GS450h blir i tilfellet hele 115.000,- billigere enn idag! :D

#201438  av kennethx

kanskje det blir 450h på deg alike vel da? :)

Dersom det ikke finnes CO2 tall for en bil, så vil slagvolum bli brukt. Og iom at siste trappetrinnet i hestekrefte avgiften har gått opp med 49% i avgift pr hest, så sier det seg selv at motorsterke biler sliter.

#201461  av @lpher

kennethx skrev: kanskje det blir 450h på deg alike vel da? :)
Tja...en gang i fremtiden kanskje ;) Come to think of it...hadde nettopp innom den ene RX450h'en her i byen som går som taxi...og sjåføren ba meg sette meg inn å kjøre noen meter...DET var en merkelig opplevelse gitt! :D Tøft
kennethx skrev: Dersom det ikke finnes CO2 tall for en bil, så vil slagvolum bli brukt.
Hmm...virker rart...i forhold til å måle mener jeg....
kennethx skrev: Og iom at siste trappetrinnet i hestekrefte avgiften har gått opp med 49% i avgift pr hest, så sier det seg selv at motorsterke biler sliter.
True...dessverre...

#201470  av CelicaTurbo

hensikten med å ikke måle er vel rett og slett at testen for gram co2 ved blandet kjøring er en ganske omfattende test som nok hører hjemme i et labaratorium... for ikke å snakke om at det på brukte biler kan være en enorm variasjon i målte resultater avhengig av driftsstand, og det vil jo da ha en vannvittig fordyrende effekt på avgiftene ved import av enkelte biler som ikke var i 100% fabrikkny motortilstand.. så, man må rett og slett basere seg på fabrikktall, og som Kenneth skriver så brukes slagvolum som grunnlag for biler hvor co2 ikke er oppgitt fra produsent ;)

#201519  av @lpher

De foreligger fabrikktall på Supra TT...som er på hele 385g/km!!!

Så...skulle jeg registrert Supra i den nærmeste fremtid...så hadde jeg nok definitivt gjort det FØR 31.12.2006 ja...for å være på den sikre siden....

#201581  av CelicaTurbo

oi dæng, det var rimelig mye ja..

#201660  av Tore

@lpher skrev:De foreligger fabrikktall på Supra TT...som er på hele 385g/km!!!

Så...skulle jeg registrert Supra i den nærmeste fremtid...så hadde jeg nok definitivt gjort det FØR 31.12.2006 ja...for å være på den sikre siden....
Hrmf...snakket med tollvesenet, og de sa de ikke kom til aa vite noe saerlig mer om dette for nyttaar. Sakens kjerne er dette:
For en del kjøretøy oppgis det ikke CO2-utslipp. Dette gjelder blant annet de fleste vare- og lastebiler og eldre, bruktimporterte biler. I tillegg spesialimporteres det en del kjøretøy som ikke er produsert for det europeiske markedet, og som er testet etter en annen testsyklus. For slike kjøretøy vil de oppgitte CO2-utslippene ikke være sammenliknbare med målinger for biler produsert for det europeiske markedet. En har vurdert ulike løsninger på dette problemet og har kommet til at det er hensiktsmessig å beholde slagvolum som beregningsgrunnlag for disse kjøretøyene.
Ref: http://www.statsbudsjettet.dep.no/Stats ... rvaltning/

Er sikkert ingen som kan svare paa dette for nyttaar, tollvesenet ba meg bare kontakte trafikkstasjonen for evt. maaling. Faar vel ringe dem straks denne skiten er vedtatt i vaar fantastiske politikerbinge av et storting :evil:

#201748  av @lpher

Hmm...uansett...så tror jeg det kan være smart å vurdere mulighetene for å registrere den i år...for å være på den sikre siden? For...om de benytter en "alternativ" utregning for slike "unntaksbiler"...så kan du være rimelig sikker på at den ikke er like "fordelaktig" som co2-utregningen....

#201758  av tore 95 tt euro spec

Hoff de får det til de svine pelsene inne på tinget..
Skal til BTS i morgen å vise bilen min så håper på at det går bra :lol:
dere får krysse fingrene kl 12.30 i morra da er jeg der :wink:
Skal høre med de om de kan måle utslippet bare for å se :?
da blir det nok skilter snart..kanskje :lol:

SÃ¥ da er det rett til ourom etter det :wink:

mvh tore

#201804  av sx-4-ever

Kan du være så grei og få de til og sjekke opp hva denne co2 en er originalt på bilen da ? Om de ikke vet det så går det vel standard for de fleste originale supraer ? Så vis de måler din så er det "ca" samme som alle andre.

Vurderer sterkt et lån nå snarest, men får ikke registrert den før jeg får girkassen uti november :( SATSER på at han jeg kjøper den av kan få dette gjort svært raskt og få sendt kassen ned.

#201873  av CelicaTurbo

DinSide har nå lansert en ny kalkulator for de nye avgiftene som er foreslått (de hadde en kalkulator tidligere også men den ble fjernet av en eller annen grunn). Med anslåtte tall for en Supra Mk4 twinturbo samt CO2-taller til @lpher (er det virkelig så høyt?) ser det omtrent ut som på bildet nedenfor. Husk at dette er snakk om alle avgifter før bruksfradraget, som for en 95-modell er 70% med nåværende regler. Differansen med før og etter er dermed 87.000 :roll: En annen ting er om CO2-tallene er fra fabrikk og vil brukes, eller om slagvolum fremdeles vil bli brukt ved de fleste Supra-importer?
Vedlegg
supra_avgifter.png
supra_avgifter.png (10.57 kiB) Vist 2510 ganger

#201876  av sx-4-ever

Jeg fatter ikke bæret av denne kalkulatoren !!

Vis avgiften min i år er 110 000kr på en 94 mod J-spec supra TT.
Hvor mye vil det bli neste år ??
2997cc, 280hk, 1540kg, vet ikke co2 på japsen.

Kan noen hjelpe meg med dette ?

Bilde :
Vedlegg
Supa avgifter 2007.JPG
Supa avgifter 2007.JPG (20.22 kiB) Vist 2501 ganger