TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Carputer, nok endel spørsmÃ¥l.... :|

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #200850  av angrykid

Heisann godtfolk. Jeg har somlet meg til å tenke ut en løsning for en eventuell carputer, uten noen form for spiller eller headunit. Men det jeg lurer på, er om dette faktisk lar seg gjøre. :) Så hjelp meg litt med tankegangen her.

1: 7" touchscreen i dashbord som kan styre pc'en med.
2: carputer modifisert inn i en ps2 (dette er allerede på min to-do liste)
3: overgang fra pc til forsterker
4: stemmestyrt musikkprogram/styre pc'en generelt via enkle kommandoer
5: Ulemper og fordeler...

1: jeg skal finne meg en grei skjerm med VGA kontakt og usb. Noen forslag? skal å må være mulig å kjøre 1024x768 oppløsning minimum. jeg har gode øyne, og sitter nært skjermen.. :)

2: Jeg har planlagt å kjøpe ett mini-itx kort, 2.5" sata disk, 120w PSU fra carputer.no og wlan-kort (helst dongle, men vet ikke helt hva jeg skal finne på enda der) og en low-rise rambrikke fra travle, tror jeg merket het. Også Carputer.no PS2'en har jeg liggende hjemme, så det er kun å få festet alt inni den, så er det i boks. :)

3: Jeg vil tro det går å bruke en mini-jack til phonokabler til dette. eller tenker jeg helt feil her? Da vil pc'en fungere som en HU, og jeg vil kunne styre volum på touch-screen'en, ja? Hmm, vil tro det fungerer ja..

4: Jeg vil ha stemmestyring i bilen. Dette gjelder ikke bare det å bytte sanger på spilleren, men også å skru volum opp og ned. Gjerne kunne legge til nye sanger i spille lista eller noe slikt lurt. Finnes dette? Jeg har hørt om RoadRunner og CentrFuse. Jeg vet ikke om disse fungerer slik jeg vil, har heller ikke hatt så veldig mye tid til å lese om dem. Har dere noen anbefalinger som kanskje kan passe til mitt ønske?

5: Ulemper med hele prosjektet som jeg kan se, er min manglende kunnskap om elektronikk generelt, og litt manglende kunnskap om data. Nå har jeg tidligere jobbet endel med data, og jeg kan det mest basic'e, liksom. men kan ikke programmere og endre koder å slikt selv. det blir litt vel vanskelig for min del. En annen ting, er at det er fort veeeeldig kaldt her oppe i nord, kan kjapt bli ned mot 30 minus.. og da tror jeg ikke den skjermen følger så veldig godt med.. Er det noen som vet noe spesifikt om dette? Ville vært greit å vite slikt på forhånd, slik at jeg unngår å måtte kjøre uten lyd i vinterhalvåret, som varer i ca 9 mnd.. :P

Fordeler med oppsettet er at jeg får alle sangene samlet på ett sted, slipper cd'er som ligger å slenger, og ett neat og slick oppsett i bilen. :) Og så imponerer det jo damer..hehe :)

har ett budsjett på rundt 5-8 000 å legge i dette. Noen ideer?
 #200863  av Deleted

angrykid skrev:1: jeg skal finne meg en grei skjerm med VGA kontakt og usb. Noen forslag? skal å må være mulig å kjøre 1024x768 oppløsning minimum. jeg har gode øyne, og sitter nært skjermen.. :)?
Skal du ha 4:3 skjerm du da? 1024x768 er en 4:3 oppløsning. Alle 7" jeg har sett så langt til carputerbruk 16:9
angrykid skrev:2: Jeg har planlagt å kjøpe ett mini-itx kort, 2.5" sata disk, 120w PSU fra carputer.no og wlan-kort (helst dongle, men vet ikke helt hva jeg skal finne på enda der) og en low-rise rambrikke fra travle, tror jeg merket het. Også Carputer.no PS2'en har jeg liggende hjemme, så det er kun å få festet alt inni den, så er det i boks. :)
What are you wating for ? :)
angrykid skrev:3: Jeg vil tro det går å bruke en mini-jack til phonokabler til dette. eller tenker jeg helt feil her? Da vil pc'en fungere som en HU, og jeg vil kunne styre volum på touch-screen'en, ja? Hmm, vil tro det fungerer ja..
Yup, det vil fungere men vil ikke si at det er en bra løsning. Ville brukt en vanlig Headunit med Aux in istedet for å koble deg rett på ampen\ampene.
angrykid skrev:4: Jeg vil ha stemmestyring i bilen. Dette gjelder ikke bare det å bytte sanger på spilleren, men også å skru volum opp og ned. Gjerne kunne legge til nye sanger i spille lista eller noe slikt lurt. Finnes dette? Jeg har hørt om RoadRunner og CentrFuse. Jeg vet ikke om disse fungerer slik jeg vil, har heller ikke hatt så veldig mye tid til å lese om dem. Har dere noen anbefalinger som kanskje kan passe til mitt ønske?
Har et system oppe og kjører med stemme styring som funker. Du kan bytte til neste eller forige sang, mute, en bestemt sang, et eller annet av en bestemt artist, en annen sang av samme artist, volume opp\ned eventuelt sette volumet til feks 27% om du skulle ønske det med stemmestyring.

Det finnes mange frontends Centrafuse og Road Runner er 2 av de mange en kan velge mellom. På 306 projectet mitt kan du velge hvem av frontendene du ønsker å bruke.
angrykid skrev:5: Ulemper med hele prosjektet som jeg kan se, er min manglende kunnskap om elektronikk generelt, og litt manglende kunnskap om data. Nå har jeg tidligere jobbet endel med data, og jeg kan det mest basic'e, liksom. men kan ikke programmere og endre koder å slikt selv. det blir litt vel vanskelig for min del. En annen ting, er at det er fort veeeeldig kaldt her oppe i nord, kan kjapt bli ned mot 30 minus.. og da tror jeg ikke den skjermen følger så veldig godt med.. Er det noen som vet noe spesifikt om dette? Ville vært greit å vite slikt på forhånd, slik at jeg unngår å måtte kjøre uten lyd i vinterhalvåret, som varer i ca 9 mnd.. :P
Jaja.. da får du eventuelt paye noen da til å levere et komplett oppsett til deg da med Disaster Recovery mulighet om maskinen skulle tryne.
angrykid skrev:Fordeler med oppsettet er at jeg får alle sangene samlet på ett sted, slipper cd'er som ligger å slenger, og ett neat og slick oppsett i bilen. :) Og så imponerer det jo damer..hehe :)

har ett budsjett på rundt 5-8 000 å legge i dette. Noen ideer?
Hvis den eneste fordelen du ser er å få alle sangene på et sted, så har du ikke tenkt mye langt. Systemet vil være sinnsykt lett å oppdatere med ny media når du har Wlan. Du kan jo se Video også i tilegg til å spille mp3, eventuelt invistere noen kr ekstra og få deg GPS osv.

Du kan komme langt med 8K om du gjør jobben selv. Skal du derimot betale noen som "KAN" det som trengs for å sette opp et slikt system som du ønsker inkludert hardware og med full Voice Control mm, kommer du neppe lengst med 8K.

Her er bilde fra installen min i 306 cab'en:
Bilde

Demo Video av minimalistisk Centrafuse\Road Runner oppsett:
http://www.spotlight.vg/Project/306_Cab ... 6_Xvid.avi

Mangler du xvid codec kan du laste ned denne her:
http://download.divxmovies.com/XviD-1.1.0-30122005.exe

Full Voice Control Video her fra T23 projectet mitt (demonstrerer ikke volume up\ned eller % sats i denne videoen):
http://www.spotlight.vg/Project/Div/Voi ... d_Test.mpg

#200905  av angrykid

Hvorfor vil det være en ulempe å koble seg direkte fra pc til amp? jeg klarer ikke helt å se hva som skulle være så ille med det, sammenlignet med ett mellomledd som f.eks en HU vil være. Jeg vil gjerne ha bort HU'en, da jeg tenker å bruke plassen til å felle inn skjerm i fronten. Det er to slotter i bilen min, og den ene går i dag til HU, den andre går til en liten lomme for å ha småtterier. Jeg vil gjerne beholde lufteanlegget som ligger ovenfor, men kan vel kanskje til nød bruke dette i stedet til en HU. Men som sagt, jeg vil bort fra en HU.

Jeg ser ikke de eneste fordelene med en PC løsning at jeg får alle sangene samlet på ett sted, men jeg bor på en veeeldig liten plass, og har ikke bruk for noe gps. Det finnes heller ikke noe umts dekning her, i noe særlig stor grad, så streaming av radio vil også være en dårlig ide.

Utover det, så er det jo muligheter for å spille av musikkvideoer, det skjønner jeg jo. og diverse andre ting som man kan gjøre på en pc, men det er litt besides the point :)

Disaster Recovery vet jeg ikke hva er, men jeg vil tro det finnes skjermer som tåler litt ekstrem kule, eller tar jeg helt feil? Jeg skulle gjerne fått tak i noen slike. har sett litt rundt, men det er ingen som spesifiserer noe om temperaturer rundt omkring. Får se hva jeg finner ut etterhvert.. PC'en blir mest sannsynlgivis bestilt nå i slutten av mnd og så skal jeg begynne å bygge midtkonsoll i løpet av november. har endel andre prosjekter jeg må bli ferdig med først.

#201048  av Deleted

angrykid skrev:Hvorfor vil det være en ulempe å koble seg direkte fra pc til amp? jeg klarer ikke helt å se hva som skulle være så ille med det, sammenlignet med ett mellomledd som f.eks en HU vil være. Jeg vil gjerne ha bort HU'en, da jeg tenker å bruke plassen til å felle inn skjerm i fronten. Det er to slotter i bilen min, og den ene går i dag til HU, den andre går til en liten lomme for å ha småtterier. Jeg vil gjerne beholde lufteanlegget som ligger ovenfor, men kan vel kanskje til nød bruke dette i stedet til en HU. Men som sagt, jeg vil bort fra en HU.

Utover det, så er det jo muligheter for å spille av musikkvideoer, det skjønner jeg jo. og diverse andre ting som man kan gjøre på en pc, men det er litt besides the point :)

Disaster Recovery vet jeg ikke hva er, men jeg vil tro det finnes skjermer som tåler litt ekstrem kule, eller tar jeg helt feil? Jeg skulle gjerne fått tak i noen slike. har sett litt rundt, men det er ingen som spesifiserer noe om temperaturer rundt omkring. Får se hva jeg finner ut etterhvert.. PC'en blir mest sannsynlgivis bestilt nå i slutten av mnd og så skal jeg begynne å bygge midtkonsoll i løpet av november. har endel andre prosjekter jeg må bli ferdig med først.
Okay, du får kjøre uten headunit da. Husk bare 1 ting, I det PC'en står på max enten fordi du har skrudd volumet på max eller en eller anna moro aplikasjon setter PC'en til max eller PC'en "recovrer" etter en incomplete boot og restorer orgial instillingene er det ingenting som vil beskytte høytalerne dine når ampen guffer ut på max.

lydkortet på disse mini atx pc'en pleier å gi fra seg et "smell" under boot i det windows laster driveren til skjermkortet, uten noen headunit som begrenser volumet vil nok det "smellet" være ganske høyt. Dont say I didnt warn you den dagenhøytalerne dine sier takk og farvell pga at PC'en plutslig står på max av en eller anna grunn.

Disaster recovery er en backup av hele oppsettet. Tryner PC'en restorer du bare fra "Disaster Recovery" disken (tar ca 5-10 min) så er PC'en oppe å kjører igjen slik den var når du fikk maskinen. Du sa selv at du kunne litt lite om PC til å sette opp et slikt oppsett som du ønsker å ha på carputern med frontends, voice controll ect. Da er det greit å ha en backup og restore fra om noe skulle skje med softwaren.

Når det gjelder tempraturer skjermen tåler, ville jeg ikke bekymret meg mest om det. Skjermen dauer mest sansynlig ikke. Men det kan hende den har litt "problemer" intill det blir varmt inni bilen. Ville bekymret meg mye mere for kulde\kondens i hardisken enn for touch screen skjermen.
angrykid skrev:Jeg ser ikke de eneste fordelene med en PC løsning at jeg får alle sangene samlet på ett sted, men jeg bor på en veeeldig liten plass, og har ikke bruk for noe gps. Det finnes heller ikke noe umts dekning her, i noe særlig stor grad, så streaming av radio vil også være en dårlig ide.
Kan jo tenkes at du skal kjøre et annet sted enn bare i "nabolaget" en gang i nær fremtid, og da kan GPS være greit. Jeg nevnte ingenting om UMTS, jeg nevnte WLAN slik at du bare kan ha bilen parkert utenfor kåken med PC'en igang slik at du lett kan "tråløst" kopiere over nye mp3s osv fra PC'en din i hjemmet. UMTS løsning for streaming har jeg lekt litt med, men at det ikke er noe å satse på for mann i gata pga dårlig dekning osv er jeg helt enig i.

#201059  av angrykid

Ok, da skjønner jeg litt mere hvorfor man burde ha en HU.

Er det noen mulighet å "pakke" inn disken i f.eks silicon for å unngå kondens? det er jo til tider vanskelig å få tak i motorvarmer på de plassene man drar til, slik at man kan ikke alltids ha en kupevifte stående å dure i bilen. Så for å komme bort fra fuktproblemet, så har jeg hørt snakk i noen som hadd eett eller annet for for tetningsmasse over disken, slik at den ikke hadde kontakt med luft/vann etc. Dette synes jeg kanskje høres noe snålt ut, jeg vil tro en disk produserer varme, og varme må ut. eller tar jeg helt feil? Finnes vel kanskje noe form for masse man kan legge disken i, for så å forsegle dette helt?

Jeg får se meg om etter en brukbar headunit da. Tenkte jeg skulle selge den jeg har, men kanskje jeg bare beholder den i stedet, da den har alt jeg trenger for å styre lyden. Oh well, da får jeg ordne midtkonsollen litt i stedet. Takk for svar, deleted.. Har forresten lest igjennom tråden din på carputer, faktisk litt inspirerende. :)

#201126  av chris

Hvis du ordner vannkjøling til disken kan du jo forsegle så mye du bare måtte ønske ;)

#201152  av angrykid

Blir litt pes med vannkjøling i en carputer, da jeg skal putte alt sammen inn i en ps2 konsoll :D

men ellers var det ett godt forslag.. :D

#201277  av chris

angrykid skrev:Blir litt pes med vannkjøling i en carputer, da jeg skal putte alt sammen inn i en ps2 konsoll :D

men ellers var det ett godt forslag.. :D
Kan kanskje bli noe trangt ja :D

mm

#201548  av Remi

Nei monter carputern i bagasjerommet eller fremme atme reservedekket. så tar du den bare me deg nor du skal inn og sån :wink:

#201553  av hovik

angrykid skrev:Er det noen mulighet å "pakke" inn disken i f.eks silicon for å unngå kondens?
Jeg har en 2.5" bærbar disk i hanskerommet i bobleplast ( til carputeren ). ( Surra ca 4 lagbobleplast rundt den. Det har fungert i 3 år snart uten problemer. Kjøp en 4500 rpm bærbardisk. De er j.... treige, men tåler enormt med juling/varme/etc. Hastighet på disken er uansett ikke kritisk til bilbruk.
 #201702  av angrykid

Remi skrev:Nei monter carputern i bagasjerommet eller fremme atme reservedekket. så tar du den bare me deg nor du skal inn og sån :wink:
Er nå myyyyye enklere for min del å hente den ut fra hanskerommet, enn å måtte åpne bagasjelokket eller panseret for å måtte ta ut pc'en :D Så nei, jeg blir nok ikke å montere den framme eller bake :)

/hovik:
Skal se hva jeg får til med tanke på den bobleplasten gitt.. men jeg har tenkt å se om jeg får alt sammen inn på en flashdisk, eventuelt usb-penn kanskje :) Hjelper litt på det, med tanke på funksjonaliteten, og så er det ikke noen bevegelige deler der heller. :)