TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tips til ny storsjermtv...

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#202267  av KK-ma70

dagens HD-ready tv'er er utstyrt med HDMI kontakt. Om kort tid blir nye TVer utstyrt med HDMI1.3(annen kontakt) for større BIT overføring. Konklusjon: Ikke kjøp HD riktig ennå. (kommer selvfølgelig ann på hvor kresen man er)
Men Xbox 360 har HDMI nå, vet ikke om den kommer med HDMI1.3.

Anngående HD og digitalt bakkenett. Det digitale bakkenettet sender digitale signaler, ikke HD signal... Dermed blir det ikke noe spesielt bedre bilde på en HD klar vs en god vanlig plasma\lcd. Begge blir klar som dagen :D Litt blir det selvfølelig grunnet oppløsningen.
HD kabelnett er under planlegging, men vi bor i Norge og alle vet hvor raske de er med å bygge ut.... :roll:

Du får HD ready TV(1280x768) og Full HD TV(1920x1080)

#202289  av @lpher

bullit skrev:Fant denne... Hva tror dere om denne???
Amoi er vel en av disse no-name ræl-merkene fra kina vel?

#202291  av @lpher

Har hørt mange som har snakket om at LDC skal "ta igjen" plasma på billedkvalitet i noen år nå...meeen jeg kan ikke se at det skjer med det første ihhvertfall...MEN...dette avhenger igjen av hvor kresen man skal..eller har råd...til å være da ;)

#202297  av celicat23

KK-ma70 skrev:Men Xbox 360 har HDMI nå, vet ikke om den kommer med HDMI1.3.
Når kom x-box 360 med hdmi? Du får komponent, scart, s-video og vga. Men aldrig sett hdmi til x-box 360. Eneste jeg har hørt/lest om hdmi og x-box 360 er at microsoft har sagt de IKKE skal lage en hdmi kabel til x-box.

Og når det gjelder flatskjerm: Det å kjøpe flatskjerm uten å ha sett på og testet den er akkurat like lurt som å kjøpe bil usett. Bilde kvaliteten fra skjerm til skjerm er VELDIG varierende!

#202337  av Kaizern

Har akkurat investert i Panasonic TH42 PV60E Plasma, den har vunnet de fleste testene hos bla VG, Lyd&Bilde.

Kostet meg 18 laken, men fy for en bildekvalitet og sinnsyk god på svart farge... =)

Vurderte selv LCD, men da jeg så på bildekvaliteten, så var valget enkelt=)

http://home.no/kais/Ny%20mappe/100_0812.JPG

#202359  av kimae

Vurderte plasma jeg og, men når jeg så hvor sinnsykt enkelt det er å ødelegge en sånn kjøpte jeg en lcd heller...
Plasma er jo som Etch-a-scetch... Legg den flat og opp igjen, så er bildet borte. For ikke snakke om innbrenning...
Du må vel en del opp i pris også for å få 1280x768 på en plasma også...

#202400  av @lpher

kimae skrev: Vurderte plasma jeg og, men når jeg så hvor sinnsykt enkelt det er å ødelegge en sånn kjøpte jeg en lcd heller...
Plasma er jo som Etch-a-scetch... Legg den flat og opp igjen, så er bildet borte.
Ehh...den var ny :D
kimae skrev: For ikke snakke om innbrenning...
Er ikke ett like stort problem som LCD-leieren skal ha det..heldigvis ;)
kimae skrev: Du må vel en del opp i pris også for å få 1280x768 på en plasma også...
Skal du ha bra LCD over 14" så må du også litt opp i pris ;)

#202407  av celicat23

En ting du må tenke over er hva du skal bruke tv'n til. Hvis du kun skal se tv og vanlig dvd, så er det å kjøpe en flatskjerm med høyere oppløsning enn 480 bortkastet.

Skal du ha x-box 360 og/eller playstation 3, så er en flatskjerm med 720 oppløsning fin-fint.

Full 1080 hd oppløsning er (hvis du har tenkt til å se mye vanlig tv) rett ut skikkelig bortkastet å kjøpe. Tv signaler og dvd har mye lavere oppløsning enn flatskjermene, så bildet må skaleres (forstørres) for å passe til skjermen. Jo større oppløsning skjermen din har, jo mer må bildene forstørres. Og som du sikkert har erfart med data'n og mpeg/avi/wmv filer, så blir bildet dårligere jo større du strekker bildet. 1080 har ikke noe for seg før du kjøper en virkelig STOR tv'n (50" ++)

Og kjøper du en flatskjerm uten å ha sett den "live" engang, så er det akkurat like lurt som å kjøpe bruktbil usett. Forskjellene i bildekvalitet er STORE. 2 flatskjermer til begge ca 10.000kr er absolutt ikke "like bra". Gå i butikken og se. Og helt HELT nødvendig: be om å få se vanlige tv signaler på tv'n - for det er med vanlige tv signaler de fleste flatskjermene sliter med å gi ett pent bilde.

#202416  av kimae

Hvis jeg skulle kjøpt flat tv i dag, ville jeg nok ha gått for en ganske rimelig plasma...
Kjøpte som sagt ikke plasma fordi de går i stykker fortere, og ikke har høy nok oppløsning, men har til dags dato enda ikke hatt et HD signal inn på lcd tv'n min, og bruker den svært sjeldent til pc.
Ikke gjør det noe om den går i stykker etter et par år heller, for da får du en tv som er bedre en dagens toppmodeller like rimelig.

#202425  av James

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.e ... 20LC37AF1E
Er et helt greit tv. Veldig fint design og støtter full HD. 1920 x 1080. men skarpheten er ikke så bra. Uklart bilde i forholdt til mange andre til samme prisklasse. Så selv på dette tvet, men valgte ett annet...

#202445  av jumbo

@lpher skrev:Er plasma som er tingen vettu ;)
Hvis den skal utelukkende brukes til film - ja.

Dersom du imidlertid kan svare ja på ett eller flere av spørsmålene nedefor, skal du styre langt unna plasma:

- har du dame?
- har du unger?
- skal du bruke tv'en til spilling/data?
- digger du "jukebox"-programmer utenfor vanlig sendetid?
- ser du ofte på samme tv-kanal i mange timer av gangen?

Selv om forskjellene er store mellom individuelle tv'er, er midlertidig innbrenning fremdeles et stort problem for plasma. Er ikke alle brukere som er like følsomme for å faktisk se disse problemene heller, men selve tv'ene får rimelig mye lettere midlertidig innbrenning enn de fleste tror.

Om ikke black level / kontrast er ULTRA-viktig, er lcd stort sett bedre på alle andre måter. Bedre oppløsning, i praksis null innbrenning, og noe rimeligere.

En annen teknologi som også er på full fart er LED, som baserer seg på individuelle dioder pr pixel. Dette gir langt bedre kontrast og responstid enn LCD, men har ikke vært tilgjengelig for store tv'er enda i det hele tatt. Vet man får 37" nå, kanskje også 42 etter sist gang jeg sjekket, men dette er definitivt noe hvertfall jeg kommer til å vurdere neste gang tv'en skal byttes ut.

#202548  av supratt

Har sett utviklinga i denne tråden en stund her nå og det er ganske så mye påstander både den ene og andre veien. :?

Har selv hatt to nyere LCD,er og 3 PLASMA,er de siste 3 årene.

Må jo også få si at i denne bransjen er det som vi lærer på produktkurs idag nesten historie om 4-5mnd,er og det gjør at det ALLTID blir mye rart som skrives i slike tråder ang. bl.a Flatskjermer.

Mine snart 7års fartstid innenfor brunevarebransjen har gitt meg litt erfaring til å si at det er så enkelt som det her:

Se tv og film da velger man PLASMA....Fra 37" og oppover er PLASMA best. Og innbrenninga som nesten alle nevner er ikke historie, men ett vestentlig mindre problem nå enn det var før. Man "reparerer" lett evt. innbrenning selv iløpet av 10-20 min ved å sette plasmaen sin på såkalt snøbilde på dagens generasjoner PLASMA,er. At PLASMA er best fra 37" og oppover er ganske så logisk fordi det er tre år siden noen produserte PLASMA,er i mindre størrelser enn 37" og det var da SONY som leverte ett par modeller i 32".

For evt. multimediapc og endel pc bruk på skjermen så er jo LCD tingen, men LCD over 32" er DÅRLIG. Philips har EN 37" som muligens har havna i min stue, men prisen er latterlig. Og ja, det stemmer at en LCD har ca. 10000 timer lengre levetid enn enn PLASMA, men strømforsyninga på både LCD,en og PLASMA,en tar kvelden lenge før panelene takker for seg. SÅ?

Når det gjelder levetid og driftsikkerhet så må jeg jo også få si at vi mottar 3 ganger så mye LCD på service grunnet døde pixler kontra PLASMA.

Det argumenteres også for at LCD bruker mindre strøm enn PLASMA, men det er også en sannhet med flere sider.
Årsaken er så enkel som den at ett LCD panel har konstant bakbelysning og konstant strøm på maks, mens en plasma som f.eks viser sort da ikke gir strøm til gjeldende pixler og ergo bruker null strøm på kanskje halve skjermen......Vil også presisere at det er enormt lys som skal til for at en LCD skal gi nok candelia eller lysgjennomstrømning som det også kalles. Det er faktisk bare 4-7% av lyset som i utgangspunktet er tilgjengelig som når fram til fronten på skjermen..Det er noe å gruble på det.

Var på produktkurs tidligere denne uka 3 dager i Lillestrøm, og fortsatt er konklusjonen at LCD vinner ikke å ta igjen PLASMA på tv og filmbilde før vi får SED skjermer, men det er en annen historie. :wink:

Min konklusjon er iallefall etter nesten 7 år i bransjen at for tv titting som minst 95% av tv kjøperne bruker de til vil med dagens signaler og fremtidens få ett vesentlig bedre bilde med en PLASMA kontra en LCD. :D

#202572  av KK-ma70

celicat23 skrev:
KK-ma70 skrev:Men Xbox 360 har HDMI nå, vet ikke om den kommer med HDMI1.3.
Når kom x-box 360 med hdmi? Du får komponent, scart, s-video og vga. Men aldrig sett hdmi til x-box 360. Eneste jeg har hørt/lest om hdmi og x-box 360 er at microsoft har sagt de IKKE skal lage en hdmi kabel til x-box.

Og når det gjelder flatskjerm: Det å kjøpe flatskjerm uten å ha sett på og testet den er akkurat like lurt som å kjøpe bil usett. Bilde kvaliteten fra skjerm til skjerm er VELDIG varierende!
Mulig det, har ikke Xbox selv. Men synes Xbox gikk ut med at de hadde HD oppløsning på enkelte spill, gikk dermed ut ifra at den hadde HDMI :)

#202578  av sindrejl

James skrev:
http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.e ... 20LC37AF1E
Er et helt greit tv. Veldig fint design og støtter full HD. 1920 x 1080. men skarpheten er ikke så bra. Uklart bilde i forholdt til mange andre til samme prisklasse. Så selv på dette tvet, men valgte ett annet...
jepp amoi er en god tv og har full HD og lite problemer med. Men pga som du sier her uklart bilde ville jeg valgt en annen tv. Vil heller ikke kalle amoi ræl-no-name-merke fra kina

#202580  av sindrejl

jumbo skrev:
@lpher skrev:Er plasma som er tingen vettu ;)
- har du dame? ja
- har du unger? nei
- skal du bruke tv'en til spilling/data? ja
- digger du "jukebox"-programmer utenfor vanlig sendetid? litt
- ser du ofte på samme tv-kanal i mange timer av gangen? definitivt ja
Har hatt min 42" plasma i et halvt år med svært aktiv bruk og maaaange timer på samme kanal/data. Fremdeles ingen innbrenning! :) så kan ikke si at plasma er utelukkende for film-titting akkurat. LCD er mer kurrant på dagens tv signal dog. men innbrenning er ikke det jeg frykter mest.