TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Justering av tenning

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #202769  av BrennaRacing

På grunn av at jeg fikk tenningsbank etter overhalinga skal bilen min inn til toyota å få justert tenninga om ca 1 uke.. Har ikke noe peil på det her, så det er bare å le høyt hvis jeg spør om no rart :lol:

Vet det er mange som justerer tenningen slik at de kjører på 98 blyfri...Har hørt at det kan være greit når man har trimma bilen, men er det vits å gjøre det på en helt orginal N/A motor??
 #202773  av Mr2 Mk2

BrennaRacing skrev:Har hørt at det kan være greit når man har trimma bilen, men er det vits å gjøre det på en helt orginal N/A motor??
Det er vits ja :) En av de billigste måtene å "trimme" N/A :lol: Min likte dårlig tenning noe særlig over 10`, men vet flere andre har kunne justert vesentlig mer.

#202778  av BrennaRacing

Får man mye effekt av å gjøre det??

Hva burde man justere tenninga til a??

#202780  av Mr2 Mk2

BrennaRacing skrev:Får man mye effekt av å gjøre det??
Tja det kommer jo an på, på en original gti vil man ikke få noen heftig økning i hk.Det man merker det best på er responsen og gjerne på lave turtall. Nå har jo 3sge bankeføler så den ligger jo hele tiden å regulerer uansett, men vil du vil nok merke det. Med mindre tenningen allerede er gjort noe med da.

BrennaRacing skrev:Hva burde man justere tenninga til a??
Tja, det finnes vel tall for det også et sted. Men over 12` tror jeg du skal slite med.Klarer du et sted mellom 11`- 12` uten tenningsbank så tror jeg du skal være fornøyd.Som sagt 3sge har bankeføler.

Merket det godt på min da jeg justerte tenningen til nærmere 12`, men da var jeg enormt plaget med tenningsbank.Så det ble kun en liten tur...

#202782  av BrennaRacing

Hva er orginalt på Mr2 da??

#202784  av Mr2 Mk2

BrennaRacing skrev:Hva er orginalt på Mr2 da??
10`

#202788  av BrennaRacing

Okay...Takk for all hjelp :D

#202813  av lasse

Justert min til ca 12-12,5 uten problem, bilen har fått bedre respons ja, og er faktisk litt seigere på lave turtall...

#202815  av BrennaRacing

Men hvis jeg prøver å justere tenninga til for eksempel 12 å får tenningsbank igjen...Er det lett å justere tenninga igjen??

Kan man få tenningsbank av å ha tenning under orginalt...For eksempel 8

#202830  av CelicaTurbo

BrennaRacing skrev:Kan man få tenningsbank av å ha tenning under orginalt...For eksempel 8
teoretisk er det vel mulig å få tenningsbank ved 8 grader om motorens tilstand ellers kan føre til noe slikt, men det er alltid en sammenheng med tenningspunkt og tenningsbank så 8 grader vil alltid være tryggere enn 10 grader men vil også redusere effekten og responsen i motor merkbart.. er du usikker på om du vil prøve 12 grader så velg 10 grader da ;) Det er også meget enkelt å sjekke og justere tenning selv, med en tenningslampe til under 200kr kan du gjøre det der selv meget enkelt.

Fremgangsmåten står her:

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=10567

Den fremgangsmåten er for turbomotoren men det er akkurat likt for GTi. På MR2 er det en fordel å skru av motorsidedekselet som står mellom taksøylen og motorlokket for å lettere kunne se reimhjulet og gradene..

#202849  av BrennaRacing

Takk for link:D

Et spørsmål til: Hvor går grensen der det er lurt å bytte til 98 blyfri...Er det kanskje greit å fylle det selv om jeg går for 10 eller 11?? Det er vel bare bra??

#202895  av CelicaTurbo

går du høyere enn standard bør du ihvertfall velge 98-oktan, men ved standard tenningspunkt skal det fungere fint med 95-oktan. Om det er noen fordeler med 98-oktan på en standard bil er jeg usikker på, det er avhengig av hvordan ECU tar nytte av bankesensoren ved vanlig kjøring, og akkurat det har MR2-miljøet aldri klart å bli enig om virker det som.. Det greieste er vel bare å prøve og se om du selv merker noen forskjell ;)

#202949  av lasse

Kjører kun med 98 oktan jeg ihvertfall...
Husk å fylle før du justerer i tilfelle...

#204863  av BrennaRacing

Jeg leverte bilen min hos toyota for noen dager siden å mekanikeren sa han hadde satt tenninga til ca 9 grader når han overhalte motoren for noen måneder siden...

Ringte han i dag for å avtale henting av bilen, å han hadde nå funnet ut av at de hadde visst glemt å kortslutte ett eller annet (skjønte ikke så mye, men tror kanskje han mente diagnosepluggen eller no??) så tenninga var på 21 grader :shock: ikke rart jeg fikk tenningsbank..

Så han justerte tenninga til rundt 10 så jeg får se hvordan det funker nå :D

#204864  av Mr2Even

lasse skrev:Kjører kun med 98 oktan jeg ihvertfall...
Husk å fylle før du justerer i tilfelle...
Hva kan i tilfelle skje visst man ikke kjøre på 98oktan?