TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tikking tilbake igjen . Hmm?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #202694  av Mr2Even

Ikke helt sikker på om det var ventiltikking eller kakkling jeg hadde/har men etter at jeg byttet til platina plugger så gikk faktisk tikkingen/
kakklingen bort en stund men nå er den tilbake igjen. U-lyden er høyest når motoren er kald. Har testes flere typer olje og det hjelper ikke. Kjører nå med Mobil1 0-40 og den virker bra. Må jeg re-skimse ventilene? Litt rart visst jeg må, for motoren har bare gått 70000 etter full overhalding. Kanskje unøyaktig skimsing?..hmm
Vil ha bort denne lyden. bilen går også litt dårligere.. Hva tror dere er problemet?

#202696  av Mr2 Mk2

Høres helt usansynlig ut at lyden ble borte etter skift av plugger...

Men en ting jeg ville prøvd er å åpne ACIS spjeldet mens den går på tomgang, jeg hadde en fæl tikke/knitre lyd på tomgang.Leste på nett om en som hadde hatt problem med tikking og det viste seg å være slakk i ACIS spjeldene.Og sannelig det oppdaget jeg på min også, lyden forsvant når jeg vred på staget.Demonterte ACIS huset og strammet opp en "fjær" som holdt sammen akslingen.Verdt et forsøk og tar deg ca 5sek å finne ut om det er der problemet ligger...

-edit

Forandrer lyden seg etter turtall osv, høres den best ved pådrag osv forklar gjerne litt mer så blir det letter å få hjelp. :) og 0-40w er vel gjerne litt i tynneste laget.

#202702  av Mr2Even

Mr2 Mk2 skrev:Høres helt usansynlig ut at lyden ble borte etter skift av plugger...

Men en ting jeg ville prøvd er å åpne ACIS spjeldet mens den går på tomgang, jeg hadde en fæl tikke/knitre lyd på tomgang.Leste på nett om en som hadde hatt problem med tikking og det viste seg å være slakk i ACIS spjeldene.Og sannelig det oppdaget jeg på min også, lyden forsvant når jeg vred på staget.Demonterte ACIS huset og strammet opp en "fjær" som holdt sammen akslingen.Verdt et forsøk og tar deg ca 5sek å finne ut om det er der problemet ligger...

-edit

Forandrer lyden seg etter turtall osv, høres den best ved pådrag osv forklar gjerne litt mer så blir det letter å få hjelp. :) og 0-40w er vel gjerne litt i tynneste laget.
Ok.. ACIS spjeldene? Ikke umulig, men hvor er disse? Jeg får søke litt her på forumetkanskje..
Det er mest tikke /kaklelyden er der bare ved kald motor. nesten ingen ved varm.
Kan hende oljen er litt tynn, men oljeforbruket gikk faktisk ned og virker som motoren trives best med den oljen. Hadde tenkt å kjøpe en tykkere olje fra Mobil1 men de hadde bare den jeg kjører med nå.

#202704  av Mr2 Mk2

Mr2Even skrev:Ok.. ACIS spjeldene? Ikke umulig, men hvor er disse?
Googlet bare et bilde så ser det ikke så lett men du vet nok hvor det er..
Bare vri på "staget" der hvor pilen peker..
Vedlegg
engine1.jpg
engine1.jpg (41.22 kiB) Vist 868 ganger

#202709  av Mr2Even

Åja :) Tenkte det var den ja. Så visst jeg vrir på den og lyden blir borte så er det sansynligvis her ulyden kommer fra? Da må jeg skru av toppen der for å komme til da eller?

#202710  av Mr2 Mk2

Mr2Even skrev:Åja :) Tenkte det var den ja. Så visst jeg vrir på den og lyden blir borte så er det sansynligvis her ulyden kommer fra? Da må jeg skru av toppen der for å komme til da eller?
korrekt :) men om lyden blir mer borte ved varm motor tviler jeg på problemet ligger her.Vil heller ikke definere det som en "kakle" lyd, men det tar jo bare 2sek å sjekke neste gang du skal ut å kjøre så...

#202718  av Mr2Even

Den er grei. Er ikke dette feilen, så er det nok ventilene. Tror du ikke?

#202725  av Mr2 Mk2

Mr2Even skrev:Den er grei. Er ikke dette feilen, så er det nok ventilene. Tror du ikke?
liker ikke helt å anta slike ting over nett :wink: da dette kommer mye an på øre som hører :roll: og hva en person kaller for "helt jævlig metallisk bankelyd" vil gjerne en f.eks ford eier betegne som "liten tikkelyd".
Prøv å ta et skrujern og sett det mot f.eks toppen,blokken bunnpannen etc,mens du lytter.Eller spander en hundrelapp på et "stetoskop" som vil fungere noe bedre :wink:

Vil egentlig heller tro at det er skjørtebank enn ventiltikking.

#202745  av Mr2Even

Mr2 Mk2 skrev:
Mr2Even skrev:Den er grei. Er ikke dette feilen, så er det nok ventilene. Tror du ikke?
liker ikke helt å anta slike ting over nett :wink: da dette kommer mye an på øre som hører :roll: og hva en person kaller for "helt jævlig metallisk bankelyd" vil gjerne en f.eks ford eier betegne som "liten tikkelyd".
Prøv å ta et skrujern og sett det mot f.eks toppen,blokken bunnpannen etc,mens du lytter.Eller spander en hundrelapp på et "stetoskop" som vil fungere noe bedre :wink:

Vil egentlig heller tro at det er skjørtebank enn ventiltikking.
Ja d er sant . Skal prøve det du sier. Jeg vil betegne det jeg har som mer rakling/kakkling enn tikking. men det blir nesten helt borte når motoren er blitt varm og begynner å kjøre.
Hva mener du med skjørtebank?

#202749  av Mr2 Mk2

Mr2Even skrev:Hva mener du med skjørtebank?
Kort forklart:Lyden du hører pga klaring mellom stempel og sylinder, når stempelet blir "slått" i sylinderveggene.Etterhvert som motoren blir varm,blir klaringene mindre og lyden borte/mindre.

#202755  av Mr2Even

Mr2 Mk2 skrev:
Mr2Even skrev:Hva mener du med skjørtebank?
Kort forklart:Lyden du hører pga klaring mellom stempel og sylinder, når stempelet blir "slått" i sylinderveggene.Etterhvert som motoren blir varm,blir klaringene mindre og lyden borte/mindre.
Tviler på at det er skjørtebank. Motoren har jo bare gått 70000km..

#202765  av BrennaRacing

Det kan ikke være tenningsbank a?? Da pleier det å komme en skrangle-aktig lyd...Men den lager bare lyd på lavt turtall,

#202767  av Mr2 Mk2

BrennaRacing skrev:Det kan ikke være tenningsbank a?? Da pleier det å komme en skrangle-aktig lyd...Men den lager bare lyd på lavt turtall,
Forstod det slik at han hører lyden på tomgang også, men er ikke sikker :?

#202768  av BrennaRacing

Mr2 Mk2 skrev:
BrennaRacing skrev:Det kan ikke være tenningsbank a?? Da pleier det å komme en skrangle-aktig lyd...Men den lager bare lyd på lavt turtall,
Forstod det slik at han hører lyden på tomgang også, men er ikke sikker :?
Aha....Da er det nok ikke tenningsbank nei :lol:

#202797  av Mr2Even

Heisann :wink: Ja hører nesten bare u-lyden i motoren når motoren går på tomgang og når den er kald. Hva er denne lyden? litt sånn klakk-klakk lyd .. Den er ikke alltid så hørbar, men liker ikke lyden og høres ikke noe bra ut, så vil ha den bort.. Bilen går heller ikke så bra som den skal. Hmm