TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Annerledes motor etter oljeskift

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #19785  av MRQuoc
 
ett etterlengtet olje og filter skift (jeg er litt treig \ har mye ellers å gjøre )

men merker at det hjalp veldig på å få inn tynnere olje , og ny større oljefilter .. ,
etter å ha bygd en rampe for å komme meg over grav-kanten , fikk jeg omsider surret meg under og .. den ser ut som før.. fullt av olje undenfra.
jeg fikk jo endel olje på eksosrøret .. som la igjen MASSE røyk utenfor porten *lol* :mrgreen:

gikk fra Shell Helix 10-40 , til Mobil1 0-40 , og byttet Fram filter (liten) til den større orginale -1004 filteret ,

Nå hører jeg "ventil-tikkingen" mye lysere .. den er ikke så grov og ujevn lenger , og under kjøring så jeg at oljetrykk - måleren var mer sensitiv enn før , den gikk opp når jeg ga pådrag , og ned når motoren gikk ned igjen på turtallet :) ..-. alt er så å si noe bedre.. når det gjelder min lille effekt-tap tidligere, har den faktisk merkbar foskjell :? ..

er det pga av den tynnere og større filteret som gjør trykkføleren mer sensitiv? , eller kan det være mye mer feil nå ?
jeg kan faktisk se at nåla går fort opp og ned etter gasspådraget. den gikk nesten opp til den 2. streken etter midtstreken ..
ved tomgang på ca. 1400rpm er den på nesten midtstreken ..

hvordan er din Amund .. og andre sine MK1 ?

og en ting til.. tenkte jeg skulle legge til en oljekjøler fremfor radiatoren.. litt langt kanskje? miste trykk og etc. kanskje`?

-EDIT-
jaggu fikk jeg på visker-armene .. med nye Bosch gummi .. , passasjer må jeg kjøpe en ny og kortere , ca 450mm på førersiden og 430mm på passasjersiden . , (450mm på begge sider nå)

Fikk gjort ganske mye så fort jeg fikk tak i nakken min litt
 #19802  av Amund
 
MRQ skrev:Nå hører jeg "ventil-tikkingen" mye lysere .. den er ikke så grov og ujevn lenger , og under kjøring så jeg at oljetrykk - måleren var mer sensitiv enn før , den gikk opp når jeg ga pådrag , og ned når motoren gikk ned igjen på turtallet :) ..-. alt er så å si noe bedre.. når det gjelder min lille effekt-tap tidligere, har den faktisk merkbar foskjell :? ..

er det pga av den tynnere og større filteret som gjør trykkføleren mer sensitiv? , eller kan det være mye mer feil nå ?
jeg kan faktisk se at nåla går fort opp og ned etter gasspådraget. den gikk nesten opp til den 2. streken etter midtstreken ..
ved tomgang på ca. 1400rpm er den på nesten midtstreken ..

hvordan er din Amund .. og andre sine MK1 ?

og en ting til.. tenkte jeg skulle legge til en oljekjøler fremfor radiatoren.. litt langt kanskje? miste trykk og etc. kanskje`?
min ligger rett over midten på tomgang, kald, og rett under varm. ved kjøring rett overt den andre tykke streken.

min har allerede oljekjøler orginalt, trodde alle hadde det..?

 #19817  av bose
 
Tror det.men er det normalt at oljetempen ligger på 85grader ved normal kjøring?syns det er litt høyt.

 #19818  av Amund
 
tror det er greit, så lenge den ikke kommer over 100 så går det vel bra..

 #19821  av bose
 
Får sørge får å kjøre med god olje framover. --> Castrol RS :D

 #19846  av MRQuoc
 
men ingen av dere har følsomme oljetrykk-målere? .. min går jo etter gassfoten min nesten :? ..

 #19870  av erling
 
Går greit et stykke over 100 grader og. Var oppe i 120 på golfen min rett som det var, helt ufarlig.

Ville nok hatt en oljekjøler i motorrommet, om jeg skulle ettermontert. Greit å ikke ha oljeslanger helt frem uten at det er nødvendig. :)

 #19883  av Christian
 
Hks meteret mitt beveger seg endel, men ligger rolig på alt over 2500-3000rpm og oppover.
Men det flytter seg relativt sakte da :)

 #19985  av mk1 black limited
 
Oljekjøler er standard på alle mk1 MR2.

Har uorginal (VDO) oljetrykkmåler og -temp. Trykket der endrer seg ganske mye ihvertfall, ligger på litt over 2 bar på tomgang, og over 4 ved pådrag. Temperaturen ligger på ca. 100 grader når motoren er varm. På banekjøring blir det glatt 120-130 grader, men tror det har litt med at føleren sitter i en 'erstatnings-peilepinne' som måler temp. i bunnpanna.

 #19986  av Espen H
 
Min oljetrykks måler ligger litt over steken i midten på tomgang og beveger seg høyere opp ved gasspådrag, men litt gradvis lissom. Jeg har og nettopp byttet olje og filter (Shell Helix Ultra 5w-40 + orginalt filter)..

Selv om jeg ikke har mr2, så har jeg jo 4a-ge, så det er kanskje av interesse..

 #20294  av Erlend
 
Trykket mitt endrer seg med gasspådrag, helt likt nesten :) Bra eller dårlig? Tenkte jeg skulle få bytta olje selv også de nærmeste dagene :)

 #20329  av MRQuoc
 
jaggu, føler at min går vel for fort opp og ned i trykk, enn deres... har faktisk aldri før vært borti det på min tidligere 4A-GE

og Espen , ja, kanskje jeg skulle sett på din ? en dag?