TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ble stoppet i teknisk kontroll

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#203408  av Rømmling

kipt når slikt skjer ja.
men hva slags skit var det du hadde på?

Hvordan vil det funke å kaste over grenrøra fra en gti egentlig?.
fjerne IC og slikt å da eller? er det andre synlige forskjeller på motorene?

#203417  av Andy_Celica

Sykt kjipt :( kondolerer :!:
De jævlene sitter vel å gnir seg i henda nå vel :evil:

#203452  av cameleon

takker for tilbakemeldinger fra alle sammen :)

har hatt en veldig travel dag i dag angående dette, men har kommet fram til en rimelig løsning.
Angående skiltene så fikk jeg satt på en slik diger lekker plate foran i dag og fikk omsider fikset de tullet med nr.skiltene. på papiret hadde vedkommende som stoppet meg i teknisk kontroll skrevet at det var hjemmelagde skilter. noe det aldeles ikke er. Dette ble gjort av et firma nede i ålesund. og jeg skulle kun få ei bot på 1300,-. så sier meg fornøyd med det og gidder ikke lage mer oppspinn ut av det. Grunnen til dette var kun fordi vedkommende som huka meg inn hadde gitt feil informasjon når det gjelder beskrivelsen av de småskiltene. Folkene fortalte at de hadde sett for seg et skilt med en "tekst" på f.eks " speedboy " etc, noe det overhodet ikke var. Så det gikk relativt greit med den saken. selv om det er sure penger :?

Når det gjelder motoren så har jeg clippet som stod i fra før av liggende. I papirene så har de ikke notert noe om motor. Ringte derfor i dag og fortalte at jeg hadde "vurdert" å montere en ny motor i bilen nå i helga siden min gamle gikk rett vest i går ettermiddag :roll: fortalte også den delen angående den tekniske kontrollen jeg var utenfor forleden og ønsket å få bilen godkjent med ny motoren innen den tiden. Så på mandag nå over helga, så starter omregistrert den motoren som jeg skal sette inn nå i helga.... :roll: slik at alt blir gulle godt på lovlig vis uten mer spørsmål fra hverken den ene eller den andre siden.

Så nå ser det ut som ting ordner seg. Eneste jeg må få fikset nå er dokumentasjon fra toyota selv hvor det står oppgitt at mk2 har en bredere dimensjon bak enn foran når det kommer til dekk. I mitt vognkort står det oppgitt samme størrelse foran og bak. Dette var også noe de la seg veldig oppi.

#203457  av CelicaTurbo

Angående dekkene, jeg har to ganger bedt om info fra dette fra Toyota.. første gang var for MR2'en og det var null problem, da fikk jeg fakset over en liste over alle godkjente kombinasjoner.. på Celicaen stod det også feil derimot men der kunne ikke Toyota hjelpe overhodet (snakket med teknisk avdeling hos Toyota sentralt begge gangene).. Det som derimot hjalp var at det i handskerommet er et lite klistremerke som forteller om hvilke dekk som er standard og hvilket trykk det skal være i disse dekkene.. jeg vil tro biltilsynet er særdeles trangsynte om de mener at du har forfalsket denne klistrelappen? :lol:

Ellers, angående motorbyttet, hvordan har du tenkt å dokumentere dette? Selve saken med å godkjenne et slikt motorbytte burde egentlig være meget enkel for de fleste siden GTi og Turbo er omtrent helt like med unntak av motor, girkasse, akslinger og hub bak.. bremser er helt like innenfor samme årsmodeller... men, problemet for de som har prøvd hittil er å få en Toyotaforhandler til å bekrefte likhetene, og ikke minst bekrefte at de spesifiserte delene er byttet når bilen er ombygget.. Toyota virker særdeles vrange på slikt i motsetning til mange andre bilforhandlere og det er jo synd for oss og vårt miljø, men det har vel noe med at Toyota i Norge tradisjonelt ikke støtter oppunder sitt eget sportslige image, men nå som de satser fullt på F1 er det jo mulig at den kulturen i selskapet endres? Siden dette er en tung og omstendelig prosess som krever velvilje fra både det lokale biltilsyn og den lokale toyota forhandler så kjenner jeg hittil ingen GTi'er som har fått turbomotor godkjent.

#203462  av Larsen

mralp på forumet her hadde kommet ganske langt i godkjenningsprossesen. Men jeg tror du skal ta kontakt med markus på forumet. Han holder på med å få godkjent en mr2 turbo nå.

#203463  av Ivar

Larsen skrev:mralp på forumet her hadde kommet ganske langt i godkjenningsprossesen. Men jeg tror du skal ta kontakt med markus på forumet. Han holder på med å få godkjent en mr2 turbo nå.
Jeg har ganske god tro på at Markus får dette til også.

#203493  av FireWalk

Huff! dette her suger jo skikkelig! Kondolerer Kim! Utrolig kjipt at du skal bli stoppet og utsatt for de hestkukene..

Jeg undrer meg gang på gang over hvorfor det alltid er relativt NYE sportsbiler eller dyrere overklassebiler som stoppes i teknisk kontroll?

Kim sin bil som nå er totaloverhalt, nylakkert, nye felger og alt ser jo faktisk ut som en 2000+ modell for de som ikke er kjent med biltypen. De fleste som spør meg ut om bilen vet ikke hvilket merke den er engang, men tipper på at det er en noen og 2000 modell når jeg ber de gjette.

De gangene jeg har blitt stoppet er det ALLTID nyere biler. Ikke EN gammel rustholk å se i den køa nei.

Hvorfor stoppe nyere sportsbiler for teknisk kontroll? Er de så tjukke i hodet at de tror folk som har slike biler slurver med vedlikehold?

De bilene som burde stoppes og fjernes fra veien er de som kjører 30 år gamle rustholker. Folk som ser på bilen som et transportmiddel og ingenting annet. De som aldri har vasket bilen sin engang. Biler som er en direkte fare for trafikken! det er DE bilene de burde stoppe og få luket ut. Men gjør de det? nei... de stopper nye spreke sportsbiler. Og hvorfor? sjalusi? hvem vet.. jeg syntes det er betenkelig at de gang på gang stopper folk med slike biler.. det kan neppe være tilfeldig.

Kanskje de er mer opptatt av å kanskje kunne ta noen for å kjøre med for brede felger og for stor motor? slik at de på den måten kan sende ut noen bøter og få litt mer penger i statskassa.

Syntes systemet er direkte tragisk på enkelte områder. Eller nei, på svært mange områder faktisk...

#203499  av Mr2 Mk2

FireWalk skrev:Huff! dette her suger jo skikkelig! Kondolerer Kim! Utrolig kjipt at du skal bli stoppet og utsatt for de hestkukene..

Jeg undrer meg gang på gang over hvorfor det alltid er relativt NYE sportsbiler eller dyrere overklassebiler som stoppes i teknisk kontroll?

Kim sin bil som nå er totaloverhalt, nylakkert, nye felger og alt ser jo faktisk ut som en 2000+ modell for de som ikke er kjent med biltypen. De fleste som spør meg ut om bilen vet ikke hvilket merke den er engang, men tipper på at det er en noen og 2000 modell når jeg ber de gjette.

De gangene jeg har blitt stoppet er det ALLTID nyere biler. Ikke EN gammel rustholk å se i den køa nei.

Hvorfor stoppe nyere sportsbiler for teknisk kontroll? Er de så tjukke i hodet at de tror folk som har slike biler slurver med vedlikehold?

De bilene som burde stoppes og fjernes fra veien er de som kjører 30 år gamle rustholker. Folk som ser på bilen som et transportmiddel og ingenting annet. De som aldri har vasket bilen sin engang. Biler som er en direkte fare for trafikken! det er DE bilene de burde stoppe og få luket ut. Men gjør de det? nei... de stopper nye spreke sportsbiler. Og hvorfor? sjalusi? hvem vet.. jeg syntes det er betenkelig at de gang på gang stopper folk med slike biler.. det kan neppe være tilfeldig.

Kanskje de er mer opptatt av å kanskje kunne ta noen for å kjøre med for brede felger og for stor motor? slik at de på den måten kan sende ut noen bøter og få litt mer penger i statskassa.

Syntes systemet er direkte tragisk på enkelte områder. Eller nei, på svært mange områder faktisk...
Mye rett her :wink: Men du glemte en ting... De utallige volvoene som har
"tusenhester" i motor og et karroseri som knapt kan betegnes som Kjeks...

#203500  av skody

Med fare for å spore av tråden vil jeg nå påpeke at i disse tanksene laget av Mariekjeks får du godkjent hhv 200 og 220hk uten å gjøre en pøkk annet enn å fremskaffe så mange arbeidshester. 8)

Heia Toyota Norge for velvilligheten. Jeg og noen andre her har prøvd å få godkjent en 1.6L i en Corolla. Bare det er vanskelig nok. :evil:

#203509  av Dalan

Usjameg, kondolerer :?
Men må si du har hatt rimelig flaks med tanke på motor-byttet, og at de ikke fikk med seg hvilken motor som stod i når du ble stoppet.. ;)

Ang. dekkene så står det i instruksjonsboken hvis du har den. Om du ikke har den eller får tak i dokumentasjon på ett eller annet vis kan du få låne min :)

Lykke til med godkjenningen!

#203517  av skody

Er dette en norsksolgt MR2 eller er det en nyere enn 1996 import?

#203583  av cameleon

skody skrev:Er dette en norsksolgt MR2 eller er det en nyere enn 1996 import?
Den er importert fra tyskland i 2002.

#203584  av cameleon

Dalan skrev:Usjameg, kondolerer :?
Men må si du har hatt rimelig flaks med tanke på motor-byttet, og at de ikke fikk med seg hvilken motor som stod i når du ble stoppet.. ;)

Ang. dekkene så står det i instruksjonsboken hvis du har den. Om du ikke har den eller får tak i dokumentasjon på ett eller annet vis kan du få låne min :)

Lykke til med godkjenningen!
ja jeg hade ganske flaks der hehe. heldigvis.
har fått dukumentasjon fra toyota om at det er oppgitt feil info i vognkortet, og har de rette dimensjonene nå på papir fra de :)

#203778  av Mr2Nyter'n;p

FireWalk skrev:Huff! dette her suger jo skikkelig! Kondolerer Kim! Utrolig kjipt at du skal bli stoppet og utsatt for de hestkukene..

Her må jeg bare få protestere litt.. Kjører selv 2 gamle "rustholker" og tør påstå at disse er laangt tryggere enn SVÆRT mange nyere modifiserte biler. Alle rundt meg handler phete respectbrakker for tia og forandrer de på de groveste måter. Lista er lang over LIVSFARLIGE ting folk gjør for å få penere/kulere bil.

Det værste i mine øyne er brede/spacede felger med hjul som subber i hjulbuen. Ja, det er jo kult å se på men vil man virkelig at "livsnerven" som jo dekkene er skal subbe borti en skarp metallkant?

Så har vi senking da, overraskende mange kapper fjørene sine. Folk kapper tilogmed senkefjører for å få perfekt høyde på brakka. Jeg mener, en bil til 100k ++ så kapper du fjærer for show?

Trimming.. Hvor mange begynner i riktig rekkefølge med understell og større bremser? Svært få er svaret.. Det viktigste er jo mest mulig hk så du kjører fra det meste. Hva skjer når en skal bremse eller enda værre møter en sving?

Så har vi multimedia i bil da.. Overraskende mange setter på en dvd mens de kjører, hvor trygt dette er sier seg vel selv.. Selvfølgelig skal man ha mest mulig lydtrykk i bila, hvor trygt er det å få synsforstyrrelser pga et par kw lyd pumpende ut fra bagasjerommet?

Vet dette ikke gjelder alle med en "autofil" nyere bil, men det gjelder mange..

Gromme/påkostede biler har også en tendens til å "testes/demonstreres" oftere enn gamle slitere..

Ser svært få eldre rånebiler for tida da ungdommen har fått mer penger og legger de i nyere og mer ekstreme biler samtidig som det å få bilen sprekest, lavest og mest høylytt. Nei, takke meg til tida der det værste du møtte var en sur 240 med bosch-senking.

Jeg fortsetter å kjøre mine gamle holker med svært god samvittighet da jeg VET de er langt tryggere enn majoriteten av pimpede 100k ++ biler.

Dette gjelder ikke deg trådstarter, men jeg kan ikke tolerere så massiv feilinformasjon som det Firewalk formidlet her :wink:

#203782  av nlight

Synes Mr2Nyter'n kommer med mye fornuftig her.
Er jo gutta med tøffe biler som ofte modifiserer det meste på bilen, og er ivrigst til å vise det frem. Ser det jo på enhvert streetmeet at de med mye hk skal vise det.
Og det kan jo virke som om de stoppa akkurat rette bilen i cameleon sitt tilfelle, siden så mye ikke er som det skal :wink:
Men som mange sier, utrolig surt når det skjer!