chris skrev:Det er mer eller mindre like vanskelig å si opp noen i prøvetiden, som det er utenfor prøvetid. Ordet "prøvetid" er mer eller mindre bare symbolsk.Kan si meg enig i Chris her. Jeg er daglig leder i en bedrift og har personalansvar. Om du skal "sparke" noen for udugelighet så må du vise til at de faktisk ikke kan jobben sin, eller gjør den riktig, og at de etter flere skriftlige irettesettelser fortsatt ikke gjør som de skal. Arbeidsgiver plikter også å legge til rette for at man skal løse de problemene man påpeker som begrunnelse for å gi sparken.
Uteblivelse fra arbeidsplass etter gjentatte advarlser (2-3 stykker) er imidlertid grunn nok. Det samme gjelder om du begår straffbare handlinger eller illojale handlinger mot din arbeidsgiver.
På den annen side så blir vel også mange presset ut, da det psyisk ikke er spesielt morsomt å arbeide et sted hvor du ikke er ønsket. Mange bedrifter skriver da en fin attest som du får med deg videre.
Mitt råd om man ikke er ressurssterk og kjenner sine rettigheter godt, er å organisere seg. Da har man krav på hjelp fra fagforbundet. Har selv aldri vært organisert og kommer aldri til å bli det heller, pga mange forskjellige årsaker. Dette som en generell kommentar og ikke rettet mot GT4 CS.
PS. Nyskjerrig på hvordan det går
Jan-Erik
'00 MR2 Turbo GT28RS - Trial Try Force bodykit + TRD VM180 rear wing
X - '91 MR2 Turbo TRD2000 GT - 3. gen 3S-GTE
'00 MR2 Turbo GT28RS - Trial Try Force bodykit + TRD VM180 rear wing
X - '91 MR2 Turbo TRD2000 GT - 3. gen 3S-GTE