TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Universal miniturb ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #203295  av Remi

Trur dere at dette produkte funker noe ? http://streetdesign.no/?go=produkt&id=5973

hadde vært spennende og prøvd :)

#203301  av MacGyver

ja, dersom du ikke har noe annet å bruke 2790 kroner på så.. du kan nå event gi det til meg, du får like mye igjen for det ;)

#203314  av CelicaTurbo

det er uttalige diskusjoner (og krangler) utover internet om slike enheter, også på dette forumet, men det er et par felles konklusjoner:

-viftenes konstruksjon egner seg ikke til å produsere trykk i innsuget
-selv om viften hadde klart å produsere trykk eksisterer det ikke elektriske vifter av en slik liten innpakning som klarer å levere like mye luft som en motor forbruker ved fullt pådrag og høyt turtall, og er sannsynlighvis en restriksjon for effekten.
-energiforbruket som er nødvendig for å dytte nok luft om det hadde fungert er langt høyere enn hva dynamo kan levere, og, forbruket til en slik vifte hadde ført til betydelig økt motstand i dynamoen så eventuell effekt hadde forsvunnet der (en dynamo snurrer tyngre dess mer effekt man henter fra den, og det er ikke snakk om lite motstand heller)..

hm

#203317  av Remi

Brae konklusjoner Celicaturbo
Nei jeg har ikke tenkt og kjøpe en slik en. jeg bare lurte. har aldri hørt snakk om noe slikt før :wink:

#203322  av Larsen

Bare for morro skyld.
Med litt hoderegning viser det seg fort at det ikke fungerer.
Den greie leverer 5000 liter i minuttet. Er 2 liter motor bruker 5400 liter basert på dette.

100 omdreininger i sekundet (6000rpm) x 1 liter per omdreing x 0.9 (90 % effektivitet) = 5400 liter i minuttet.

Da sier det seg selv at den ikke kan lage nok til å få overtrykk. Men har lest om et prosjekt med el-kompressor som var vellyket. Problemet ligger i at dynaomen ikke klarer å levere effekten som en slik kompressor trenger. De som fikk dette til å fungere brukte batteri for å drive kompressoren, men da bare i korte perioder.

#203480  av sindrejl

funker ikke, funker ikke, funker ikke ooooog.. funker ikke. Den gir deg bare mindre hester siden den bremser lufthastigheten istedet.

#203507  av Rømmling

mulig den funker på peden?
5000l i min på den holder i masse vis hehe