TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• IS200 Rumpa sklir ut.

• Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #203533  av Ozzy

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har lite erfaring med denne bilen da jeg nettop har kjøpt den. Bilen har lett for å skli ut med rumpa selv om jeg kommer i liten fart. Vi snakker da om våt føre selvfølgelig.
Er alle bakhjulsdrift slik eller kan det være tegn på at det er noe galt et sted?

#203534  av MacGyver

Slik er det nok med rwd. Bare morro det ;)
men kansje du ikke har di beste dekkene ?

#203535  av Ozzy

Sommer dekkene var helt nye Bridgestone. Har nå satt på vinterdekkene og disse er også helt nye Brigestone på 17 felg.

#203536  av MacGyver

men provoserer du en bil med bakhjuls trekk i en sving så slipper det lett, om det så er en 1.2 liter i den ;)

Nå har eg bare kjørt lexus is200 engang. og da med automat. så vet ikke hvor løs den er på hekken.

Men omegaen som eg hadde før. den slapp lett på 3 gear dersom en gav på litt, da kunne en få fin drift igjennom svingen ;)

Moral: Lær deg å lev med bakhjuls trekk, den vil bli den beste venn når du skal leke deg ( helt til du får bot... )

#203537  av CelicaTurbo

om det skjer i liten fart synes jeg det høres litt snodig ut, med mindre dette skjer samtidig som du gir gasspådrag i lave gir.. jeg ville ha fått noen som er kjent med bakhjulstrekkere til å kjøre bilen og vurdere det for jeg synes det høres litt uvanlig ut at det skal oppfattes som et problem når farten er lav... det er jo alltids mulig at det er noe med hjulstilling bak eller hjuloppheng, mulig at du bør ta en hjulstillingskontroll på bilen..

#203539  av MacGyver

Tips. du kan sjekke hjulstillingen ved å se på dekkene. er dekkene mest slitt innerst. så er nok det litt i ubalanse= mindre dekk som griper veien.

samme om det bare er det ene dekket som er slitt, dersom dekkene er nettopp lagt på så kan du "børne" litt, bare for å merke hvor dekket griper.

edit: hva er foresten lav fart, og er du brå på gassen eller helt rolig ? og slipper den like rett til venste som høyre ?

#203540  av Ozzy

Skal prøve å få tatt en hjulstillingskontroll på den da. Dekkene er helt nye så jeg kan ikke se at det er slitt noe sted. Farten er ca. 40-50, men jeg merker det mest i rundkjøring og da er farten lavere. Nå har jeg mest opplevd at han sklir mot høyre. Jeg begynner å grue meg til vinteren allerede Jeg vet det var kjempe kult første dagen da fant jeg meg en stor åpen plass og driftet litt, men jeg kjører ofte med barn i bilen og vet ikke hvor kult det blir da hvis noe går galt.

#203556  av MacGyver

Er det orginalt oppheng på bilen foresten ? og i ok stand ?

#203560  av alpinelexus

Kanskje du har så heldig og har diffsperre, da vil den nok tvinge seg ut og spesielt i krape svinger

#203563  av csstian

Kjørte Lexus 1 års tid å hadde ikk nå problem på asfalt eller grus,men på vinteren så hadde den en tendens for å slippe ganske lett bak.Men da kobler jo trc fort inn å ska forhindre det ganske bra.
Så hvis du har problemer med at rompa sklir ut på asfalt i rundkjøringer uten at du provoserer frem slang så hørest det veldig rart ut.Syntes is gikk så pass dårlig at den var vanskelig å få til å slippe uansett føre å værforhold når det var avbært .Måtte være ganske har med gass og clutch for at det skulle skje noe. Men på snø og is var det jo noe annet.
Ikke den beste vinterbilen jeg har kjørt,men med gode dekk så blir du vant med det ganske fort.Er jo en utrolig god bil å kjøre ellers.

#203565  av CelicaTurbo

Hvor nye er de dekkene det er snakk om? Om du har byttet dem og opplevd problem etter byttet så er det mulig grunnet silikonbelegget som nye dekk har for å gjøre dem blanke og sorte.. det tar en liten stund å slite bort det belegget og dekket er ganske glatt på vått føre intill silikonen er borte..

men, sannsynlighvis er problemet noe annet.. ingen bakhjulstrekker skal være så løs i ræven at de begynner å skli bak uprovosert i lave hastigheter..

#203609  av lexusmann

Kan ikke være noe med demperne da? På den jeg hadde var den ene gåen og da var den noe løs i rævva...det var dog ikke i så lave hastigheter det er snakk om her... Arrester gjerne hvis jeg er ute å sykler her nå... :lol:

#203612  av dca

hvilken asfalt er det snakk om da? byasfalt eller asfalt på landet?

den jeg hadde var lett og provosere ut men hadde ikke lsd... jeg har nå en bmw 325 som sperrer når den lukter hjulglipp, og da glir bakenden ut med engang.. dette gjelder da på asfalt som er våt i trondheim...den er da nokså glatt...tar jeg en krapp sving nesten på tomgang i 2 gir kan rompa gli ut!

hva er forresten bakdelen med dette? 8)

#203701  av dca

jepp..den er glatt som faen...:)