TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fuelcut....!!!! ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#202894  av CelicaTurbo

Jeg kan ikke forklare det med tempnålen din, den står ihvertfall ca korrekt men at den gjør noen forskjell på trykket du opplever tror jeg er mer tilfeldig. Den tempnålen drives av signal fra en annen tempsensor enn den som ECU bruker til motortemp.. Jeg tror nok det er greiest å fikse en og en ting om gangen istedenfor å prøve å fikse alle potensielle feilkilder samtidig ;)

#202947  av WaxFraq

hehe...på sett og vis så er jeg helt enig med deg..men nå skal det sies at jeg hadde feil med at turboen ikke ladet skikkelig før jeg satte i måler også da.. :lol:

okey...så det er altså en annen måler som gir til ECU..hvor sitter den da? forrige eier snakka også om dette skjønner du..å han hadde hatt problemer rett etter at han kjøpte den med akkurat dette..

han skifta en temp.føler sak et eller annet sted, også ble det greit..

so tell me..where is it...! :twisted:

Tusen takk til alle guruer som tar seg tid..!!!!

#203051  av CelicaTurbo

de to målerne står rett ved siden av hverandre på "metallhalsen" hvor kjøleslangen går inn på motor i nærheten av fordeleren.. men jeg husker ærlig talt ikke hvilken føler som er hva av de. Sjekk kontaktene, de har lett for å bryte eller knekke, mulig det er problemet ditt..

#203377  av WaxFraq

NÃ¥ har jeg bytta ut slangen mellom turbohuset og wastegaten..
også satte jeg på målerslangen på innsuget som virka greit..men..
da vil ikke dumpventilen slippe ut noe..hører at turboen lader men...?

men for siste gang.. ( :roll: )

PÃ¥ det bildet Dalan la inn av sitt oppsett..det virker egentlig ikke akkurat slik som det er til meg da..

på tomgang viser måler'n -0.8 bar..

men på det bildet jeg legger inn nå, der hvor det er rød pil, kan jeg sette den der?? er det den som styre fuelcut? kan jeg strype den ene enden, å bruke den andre enden til måler'n??
Vedlegg
DSC00654.JPG
DSC00654.JPG (60.61 kiB) Vist 807 ganger

#203572  av WaxFraq

jau..noen som gidder å tegne en liten pil? på den måten slipper jeg å skjære av alle slangene bak i motor rommet.. :roll:

men, takk igjen karer!!!

#203605  av CelicaTurbo

luring, ikke alltid folk kan følge med, og bilder med tydeligere tekst hjelpe også ;)

Men, der du har koblet nå er korrekt men det er jo mulig at det kan forstyrre dumpventilen om det blir for mye volum i slangene slik at responsen i trykkforandringen blir for lav.. bildet til Dalan ser annerledes ut pga at den motoren ikke har EGR.. Her er en nyttig link:

http://mr2.noegruts.com/engine/engine.htm

Trykksensoren som styrer fuelcut og den tilhørende slangestumpen jeg mente du kunne følge og koble deg til er avbildet på det første bildet, i høyre nedre kant av bildet. "Boost pressure sensor".

#203622  av WaxFraq

takker veldig mye for at du tar deg tida for å svare.. :oops:

den linken var veldig fin jah! fin for oss nuubs innenfor turbomaskiner.. også får vi se der hva alle forkortelsene står for..blir litt lettere å følge med da.. :lol:

ble ikke bra å sette måleren der jeg satte den jeg..
for det første så virka det ikke som at blow-off ventilen OG WG var med i det hele tatt..virka litt risky..synes det er litt rart å da at det skal ha så stor innvirkning i grunn...da jeg brukte det orginale T-stykke som fulgte med måleren, å det er jo laget slik at det skal være mest "flow" i den "rette" enden..
Når blow-off ventilen endelig slapp ut trykk..så var det SINNSYYYYKT seint!!! sikkert etter at turtallet hadde gått ned med 2-300 omdr./min... hat... :?

rart hvis det bare er jeg som skal ha problemer med akkurat dette??

meneh...kan jeg ikke bare '"huke" meg på den slangen som er til Turbo pressure sensor da??

#203625  av WaxFraq

takker veldig mye for at du tar deg tida for å svare.. :oops:

den linken var veldig fin jah! fin for oss nuubs innenfor turbomaskiner.. også får vi se der hva alle forkortelsene står for..blir litt lettere å følge med da.. :lol:

ble ikke bra å sette måleren der jeg satte den jeg..
for det første så virka det ikke som at blow-off ventilen OG WG var med i det hele tatt..virka litt risky..synes det er litt rart å da at det skal ha så stor innvirkning i grunn...da jeg brukte det orginale T-stykke som fulgte med måleren, å det er jo laget slik at det skal være mest "flow" i den "rette" enden..
Når blow-off ventilen endelig slapp ut trykk..så var det SINNSYYYYKT seint!!! sikkert etter at turtallet hadde gått ned med 2-300 omdr./min... hat... :?

rart hvis det bare er jeg som skal ha problemer med akkurat dette??

meneh...kan jeg ikke bare '"huke" meg på den slangen som er til Turbo pressure sensor da??

#203709  av CelicaTurbo

På min Celica hadde jeg huket inn på slangen til den orginale trykksensoren men fulgte slangen slik at jeg kom nærmere der hvor slangen er plugget i innsuget for å få bedre respons i måleren, men den måleren var da av den mekaniske sorten. Jeg brukte et t-stykke så jeg forandret ingenting av det orginale. Du kan gjøre akkurat det samme på MR2'en ja, det er en av flere mulige løsninger ;)

Angående det du skriver om wastegaten så står den på sin helt egne krets med slanger mellom trykksiden av turbo og wastegate så den skal ikke påvirkes av trykkmåler eller dumpventil i det hele tatt, eneste som kan påvirke den er boost controller som er montert, eller eventuell mekaniske feil.. På bildet på denne linken ser du hvordan trykk fra turbo og wastegate er koblet sammen:

http://www.alltrac.net/mods/vsvmod.jpg

Den lille slangestumpen til venstre er det eneste som forbinder trykket med wastegateklokken.. monterer du en boostcontroller så er det denne lille slangestumpen som skal splittes og boostcontrolleren skal da kobles inn mellom der. Bildet illustrerer egentlig hvordan fjerne t-vsv som er den orginale ECU'ens metode for å veksle mellom høyt eller lavt trykk.. det er da slangestumpen til høyre som leder til t-vsv.

#210582  av WaxFraq

jepp..da var jeg her igjen, ville ta opp denne tråden igjen da jeg fortsatt har problemer...

og i går, da jeg var på tur fra tr.heim til namsos..skulle jeg foreta en kjapp forbikjøring...ohh..close..den vil ikke lade mer en 0,4! å nå har jeg faktisk greid å få måler'n rett kobla!!! :roll:

skal måle over
*luftmengdemåler
*tps
*isc
*vann temp. sensor
*rive av alle trykk slanger på innsuget
*sjekke plugger, pluggledninger og forhåpentligvis tenning...

noen som har mer jeg kan sjekke?? vedder ræva på at jeg ikke finner en dritt!! :x skikkelig irriterende det der..!! vet man faktisk har såååå mye mer...men nei..!

#210633  av Larsen

Det kommer litt ann på hva slags modfikasjoner du har på bilen, men 0,4 høres ut som lavtrykks modusen til motoren

Tatt fra mr2oc
THE T/VSV <--- Click for picture.
The T/VSV (Turbocharger Vacuum Switching Valve) is a "factory-installed boost controller". It is simply a solenoid-operated valve that, when energized (open) allows air to escape from the actuator, lowering the pressure in the actuator, and allowing the wastegate to modulate closed. This vented air actually flows back into the intake airstream between the airflow meter and the turbo intake so it does not distort the ECU's air/fuel ratio calculations.

The T/VSV is a normally closed-energized open valve. The ECU will energize (open) it whenever you boost IF 1) engine coolant temps are up to normal , and 2) ambient (intake) air temps are above ~ 32 deg F. (There may be some variation with that number).

NOTE: Unless you have an aftermarket boost controller, disabling the T/VSV will lock you into low-boost mode!! It WILL NOT increase boost.

The normal range of max boost ranges from 7.1 to 11.8 psi, according to the Factory Repair Manual (BGB). Low boost problems are almost always a result of some problem in the boost control system and rarely with the turbo itself.

#210665  av WaxFraq

danke sjøøn.. :lol:

da må jeg ta for meg BGB å se litt hvordan jeg kan få testet om T-VSV virker...

en annen tanke som har slått meg..banke sensoren er jo der for en grunn..den skal jo fungere før du faktisk trenger å høre tenningsbank..

kan jo være den som er deffekt, da vil jo heller ikke ECU gi noen form for klarsignal om at det er bare kjøre på med trykk...!

(ble ikke noe sjekkings på detta i kveld..skifta to stk. brekkwirer som var totalt kadaver..!)

ellers så må jeg takke alle for svar!

#210685  av Larsen

Om bankesensoren er defekt så vil ecu'en vite det. Det er fordi bankesensoreren helt enkelt en mikrofon. Den lytter etter en spesiel type støy som bankingen lager. Hvis den ikke fungere så vil du motorlampa lyse.

Står mye om det på mr2oc. Mulig at du må registrer deg for å lese, men det er mye bra info der da.
http://www.mr2oc.com/showthread.php?s=&threadid=53
http://www.mr2oc.com/showthread.php?t=215475

#210817  av WaxFraq

okey, men hvis bankesensoren hadde vært deff. så hadde vel ecu visst det, å det hadde blitt en feilmelding...men jeg har jo ingen..

ser også at det er noen som har plagdes med tett kat. å deff. bensinregulater..hmm..where to begin.. :roll:

#235400  av Foe

Fant du ut av dette problemet?
Har noe av det samme problemet selv,.
Har kun orginal trykkmåler, men når jeg booster, så går den litt ut av "skalaen" på + sida, etterfulgt av heftig fuelcut.
Har fått sjekka noe etter feil, men bilen er orginal bortsett fra luftfilter.
Kan da feilen ligge i wastegaten eller?