TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lav tomgang og stopp ved kald motor

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #203980  av turboman

Noen som har vært borti dette?

Når motoren er helt kald, så har den en tendens til å stoppe i første veikryss... bare 1-2 første minuttene av kjøreturen egentlig. Akkurat som om tomgangen synker litt formye, slik at den stopper. Etter noen få minutter er alt som normalt.

Ikke noe kjempe-problem, men har tenkt å selge bilen, så vil at alt skal være 100%.

Hadde det vært vanlig gasser-motor hadde det vel vært choke'n, men er vel noe annet om det er injection?

Tips mottas med takk :D

#204014  av Rømmling

når du starter bilen å lar den stå så hvor mye turtall har du da? 1500?
husker ikke hvor mye min står på når den er kald jeg men. vis den er veldig lav så kan det være noe med kaldstarts sensoren

#204019  av turboman

Om jeg bare starter motoren, og slipper gassen, så har den en omdreining på underkant av 1000. (om den ikke stopper)

dvs turtallet øker ikke nevneverdig, selvom motoren er kald.

Kanskje der feilen ligger da, om det er meningen turtallet skal stige når motoren er kald. Akkurat som om man hadde hatt choke.

#204031  av crazymr2

Har akkurat fått det samme probleme selv, viss jeg ikke gir gass går den ned mot ca300 og stopper. Lurer på om det kan ha noe med den sensoren som går inn i grenrøra, for probleme kom etter at jeg klarte å få et lite brudd på den.
 #204045  av sindrejl

turboman skrev:Noen som har vært borti dette?

Når motoren er helt kald, så har den en tendens til å stoppe i første veikryss... bare 1-2 første minuttene av kjøreturen egentlig. Akkurat som om tomgangen synker litt formye, slik at den stopper. Etter noen få minutter er alt som normalt.

Ikke noe kjempe-problem, men har tenkt å selge bilen, så vil at alt skal være 100%.

Hadde det vært vanlig gasser-motor hadde det vel vært choke'n, men er vel noe annet om det er injection?

just like mine.. tipper en sensor er gåen eller ikke eksisterer. Virker rett og slett som om bilen mangler kald-start-system, da tvert den er varm virker den 100% men på kald motor må jeg holde gass i kryssene.

#204047  av Andy_Celica

Min gjorde slik da den ene vakum slangen på innsugsspjeldet datt av. men det er på en 3s-gte da.

#209746  av Mr2Even

Kjekk fordelerlokk og rotor (ikke puss på sidenen- den svarte malingen er viktig at er der) Hadde samme problem før, men ble borte når dette var byttet.

#209828  av FireWalk

Høres ut som problem med kaldstartdysa eller en av sensorene. For lite bensin enriking ved kaldstart og motoren går svært dårlig med tendens til å kvæle seg og spesielt når en kjører inn til et kryss og slipper gassen så motoren får mye vakum og enda mindre bensin.. Den skal ha vesentlig mer bensin for å holde motoren i live når den er kald. Men denne bensin enrikingen varer kun noen få minutter frem til motoren er varm.

Mengde ekstra bensin justeres utifra kjølevannstemperatur og luft-temperatur. Ved feil på kaldstartdyse, temperatur sensor på kjølevann/innsugstemp sensor eller dysa vil slike symptomer kunne oppstå. f.eks om vanntemp sensoren forteller ECU at motoren er varm mens den egentlig er kald... Motoren har 2 kjølevannstemperatur sensorer, den ene går til instrumentpanelet og den andre til ECU. Så den til ecu kan vise feil selv om temperaturen ser ok ut i dashbordet.

siden NA har map sensor burde ikke en vakum lekasje gi slike symptomer. Vakum lekasjer gir symptomer som er vedvarende hele tiden. Dette er utvilsomt et kaldstart problem.

Jeg Ville sjekket sensorene og dysa først.. Men sjekk vakumslangene for å være sikker.. :)

Har du sjekket for feilkoder?

Sporadiske feil som får motoren til å oppføre seg rart kan i visse tilfeller løses ved å resette ECU (ta ut 15 amp sikringen i sikringsboksen i motor-rom og vent noen sekunder før du setter den inn igjen.)
Andy_Celica skrev:Min gjorde slik da den ene vakum slangen på innsugsspjeldet datt av. men det er på en 3s-gte da.
3s-gte har luftmengdemåler. Ved vakum lekasje vil motoren få mer tilført luft etter at luft inn til motoren er "målt" og dermed vil bensin/luft blandingsforholdet bli magert. Da vil man få problemer på kaldstart pga at motoren da skal ha tilført mye mer bensin for å klare å starte i det hele tatt. Ved vakum lekasje på 2gen 3s-gte vil man derfor få akkurat denne typen problem. 3s-ge bruker en map sensor istedet, og måler trykket i innsugsmanefolden, så en eventuell vakum lekasje vil da bare føre til litt høyere tomgang og vil ikke ha noe særlig konsekvens under kjøring pga at ecu automatisk kompenserer.

#209839  av Larsen

FireWalk skrev:
Andy_Celica skrev:Min gjorde slik da den ene vakum slangen på innsugsspjeldet datt av. men det er på en 3s-gte da.
3s-gte har luftmengdemåler. Ved vakum lekasje vil motoren få mer tilført luft etter at luft inn til motoren er "målt" og dermed vil bensin/luft blandingsforholdet bli magert. Da vil man få problemer på kaldstart pga at motoren da skal ha tilført mye mer bensin for å klare å starte i det hele tatt. Ved vakum lekasje på 2gen 3s-gte vil man derfor få akkurat denne typen problem. 3s-ge bruker en map sensor istedet, og måler trykket i innsugsmanefolden, så en eventuell vakum lekasje vil da bare føre til litt høyere tomgang og vil ikke ha noe særlig konsekvens under kjøring pga at ecu automatisk kompenserer.
Andy_celica har 3gen motor.

#209848  av FireWalk

Larsen skrev:
FireWalk skrev:
Andy_celica har 3gen motor.
hmm.. Antok at han hadde 2. gen siden det er den mest vanlige. Det var rart at en vakum lekasje skulle påvirke en 3. gen på en slik måte. Spørs om det kan ha påvirket avlesningen på map sensoren da.. Hadde et lignende problem en gang jeg hadde en vakum lekasje på en bil nær t-punktet hvor jeg hadde koblet på MAP sensoren.. kan hende den mister mye av trykket on route slik at sensoren ikke registrerer reelt trykk. men da må det være på et veldig ugunstig sted. Som regel er ikke vakum lekasjer noe stort problem på biler med map sensor siden man da som regel får høyere tomgang istedet for lavere tomgang slik man får på biler med AFM. Dermed er det rimelig lett å konstatere hva feilen er.
Men ingen regel uten unntak tydeligvis.. :)
 #209931  av Mr2_666

turboman skrev:Noen som har vært borti dette?

Dette skjedde med min Mk1. Det var enkelt og greit bare å "skru opp" tomgangen. Er ikke noe mekanisk geni, men det var bare en liten skru jeg måtte justere litt på. Vet at noen Toyotaer justerer ned tomgangen av seg selv.

#209948  av CelicaTurbo

Tomgangen er automatisk justert på MR2 mk2 med både 3S-GE og 3S-GTE motor. Det er mulig å skru på en skrue ved spjeldhuset for å øke tomgangen men det fører til at spjeldhussensoren leser feil og må også justeres, og sannsynlighvis har justeringen ingen effekt siden det trossalt er en grunn til at ECU styrer tomgangen feil i første omgang. Mulige feilkilder er tomgangsventilen som er låst åpen eller lukket (eneste tilfellet hvor skruen på spjeldhuset kan ha effekt på tomgangen), tempsensor, kaldstartbryter eller kaldstartdyse.

#209967  av Larsen

CelicaTurbo skrev:Tomgangen er automatisk justert på MR2 mk2 med både 3S-GE og 3S-GTE motor. Det er mulig å skru på en skrue ved spjeldhuset for å øke tomgangen men det fører til at spjeldhussensoren leser feil og må også justeres, og sannsynlighvis har justeringen ingen effekt siden det trossalt er en grunn til at ECU styrer tomgangen feil i første omgang. Mulige feilkilder er tomgangsventilen som er låst åpen eller lukket (eneste tilfellet hvor skruen på spjeldhuset kan ha effekt på tomgangen), tempsensor, kaldstartbryter eller kaldstartdyse.
Den skruen er bare en skrue som slipper luft forbi rundt spjeldet. Den gjør ingenting med tps sensoren så det er ikke nødvendig og justere. Som celicaturbo sier så er tomgangen regulert. Den skruen skal det da bare være nødvendig å justere dersom tomgangsregulatoren kommer utenfor arbeidsområdet ( at den ikke kan gi mer/ mindre luft). Så prøv å justere tomgangskruen først og se hva resultate blir.