TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • cs cooler

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #20262  av larsst185
 
hvor mye jobb vil det være å montere cs intercooler på en standard gt 4,og vil det være verd bryderiet?har nemlig fått tilgang på store mengder cs deler

 #20264  av CelicaTurbo
 
tja, jeg tenkte jeg skulle begynne å prøve på radiatoren i morgen.. jobben blir vel omtrent slik:

- montere radiator fremme, det blir trangt om du ikke gjør som meg og fjerner AC-radiatoren som tar hele bredden i fronten (AC er tomt for gass).
- Montere pumpe under batteriholderen/frontlykten. Aner ikke hvordan det er å feste den her men det er der den står orginalt på CS. Bruker du andre slanger så kan du nok velge en annen plassering også. Legg opp strøm til pumpen, med rele koblet til ACC-ledning på stereo eller noe sånt?
- Montere IC. Du trenger ny gummibit som er skrudd fast i trottlebody (delenr 17861-88381) siden diameteren er større på røret som kommer fra CS-intercooleren. Er nok lurt å bytte gummi på andre siden også (mellom turbo-ic).

- Fyll opp med kjølevæske og prøv herligheten.

 #20351  av sleeper
 
Hvis du ikke skal ha den kjøleren så vil jeg ha den!!!
har en st165 som det alerede er pumpe og slanger osv......
så jeg trenger bare selve kjøleren!!!
si ifra hvis du ikke skal ha den eller får tak i en til...???

 #20358  av CelicaTurbo
 
sleeper: om du har standard IC-radiator fra ST165 i fronten så bør denne også byttes, ST185 og ST165 radiatorene er mye større, omtrent like stor som motorradiatoren :)

 #20408  av larsst185
 
vet du på hvilken side i fronten radiatoren til ic en ligger?høyre siden er nemli helt knust så om den ligger dær er det lite håp.hvor mye økning i effekt kan man vente seg og vil jeg sikrere kunne kjøre med det ladetrykket jeg har med den kjøleren?

 #20409  av CelicaTurbo
 
På ST185CS dekker radiatoren hele fronten. Jeg har sammenlignet med Kenneth sin bil og hans CS uten aircondition har radiatoren akkurat der som jeg har min airconditionradiator. Den er like bred og ant. like høy som radiatoren til motoren, og står rett fremfor som en sandwich.. Når jeg skal installere dette tenkte jeg rett og slett bare å fjerne aircondition radiatoren og sette inn CS-radiatoren istedet.. om fronten på bilen er knust er det en god sjangs for at denne radiatoren er ganske skadet ja for den er ganske utsatt, men det er ikke værre enn å finne en annen radiator for bil på søppelfyllingen.. om du har aircondition og skal beholde det så kan det bli rimelig trangt, men ikke umulig.

Bare ta en titt ned på fremsiden av radiatorene så skjønner du hva jeg mener. Er enkelt å fjerne plastdekselen som ligger over dette området, bare trykk ned senter på de plastnaglene som holder plasten så får du naglene enkelt ut. Mener å huske du var mekaniker så du kjenner vel allerede til de naglene men det var ikke like enkelt for meg å forstå meg på dem første gangen :)

angående effekt: jeg tror ikke du kan vente deg noen effekt umiddelbart, men du forsikrer deg at du ikke får redusert effekt i samme grad som med standard IC når den blir varm. Ellers er intercooleren ganske effektiv med en bra radiator og de færreste med CS bytter dem før de kommer over 400hk ser det ut til men det er jo lite erfaringsgrunnlag for slikt. Jeg vet det er flere biler med rundt 350hk i England som bruker denne kjøleren for tiden..

 #20412  av larsst185
 
ja du har et poeng dær.merker god forskjell på draget i bilen etter at jeg har stått i ro med motoren på tomgang en stund.den originale kjøleren blir vel kokt da og har vel umiddelbart liten effekt!?

 #20417  av CelicaTurbo
 
joda, står du i tomgang og venter en stund, køkjøring eller annen venting så blir det rimelig varmt under der og ytelsen er fantastisk dårlig når man endelig får sjangsen til å gasse på skikkelig.. første gang jeg opplevde det lurte jeg på om det var noe alvorlig gale med motoren men etter en 3-400m opp i 80-sone så føltes ting greit igjen :)

 #20539  av sleeper
 
ok.... du får rope ut hvis du ikke skal ha den kjøleren da....
jeg er ivertfall int i den... :D

 #20567  av larsst185
 
ok,skal gjøre det

 #20931  av greddy
 
:? Det går og aktivere water spray systemet til
ic for og kjøle bedre.Sitter std på cs.

 #20968  av CelicaTurbo
 
Jeg har hørt at ST185CS skal ha dette men prøvde å se etter det på Kenneths bil uten å finne det der, litt greit om noen andre kan sjekke? Det jeg vet er at ST205 WRC har dette montert men inaktivt ihvertfall (den har også antilag men det er så godt som umulig å aktivere).

 #20986  av ST205
 
Har både vanndyser og antilag-ventil :)

Dog er ingen av tingene aktivert :P

 #21015  av larsst185
 
Antilag?

 #21018  av CelicaTurbo
 
antilag holder turboen gående mens trottleplaten er lukket.. de fleste rallybiler bruker "bang bang", som vil si at tenningen trekkes nok tilbake til at en del av trykket fra den eksploderende bensinen kommer ut eksosventilen og dermed holder turboen gående, men det er en enorm påkjenning for turboen (hvilket ikke betyr noe for rallybiler som overhaler turboene for hvert løp). Men ST205 sin antilag er basert på at overtrykket fra innsuget når gasspjeldet stenges føres ned i eksosmanifolden, ikke at jeg kan forstå at det kan være tilstrekkelig til å hjelpe i noen særlig grad. Uansett er det så godt som umulig å aktivere på ST205, ECU trenger en del modifisering for at det skal gå vistnok..