TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skikkelig spenstige strømproblemer!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #204073  av bjornix

Dette er en oppfølger til "Hvor i innerste sitter sikringsboksen?", men siden problemet nå ser ut til å være litt mer omfattende enn først antatt lager jeg en ny tråd.

Det hele startet med at vi skulle sette i instrumentskiver. Vi tok ut instrumentboksen og satte i skivene og alt fungerte helt fint. For å få litt fancy lys i dem brukte vi boksen som fulgte med og ga denne strøm via tenningsstrømmen til sigarettenneren og siden det bare fulgte med en strømtyv var det mest praktisk å gi den jord via samme ledning som ga spilleren jord. Dette førte til at sigarettenneren og lyset i skivene fungerte perfekt, men klokka var død, spilleren var død, taklampa var død, lyset i instrumentpanelet som indikerer at en dør står åpen var død, alarmen funka kun sporadisk, mens sentrallåsen som er i nær tilknytning alarmen fungerte fint hver gang. Etter å ha gått over og sjekka alle sikringene i boksen i fotbrønnen begynte det å ane oss at dette kunne være en dårlig kontakt et sted. Vi begynte å utforske litt og det er her det hele tar en ganske funky vending:

Det vi kom frem til var at klokka og spilleren mest sannsynlig bruker samme strømledning. Denne ledningen har vi ikke rørt. Den har en spenning på 7 volt (!!) dersom begge dørene er lukket og taklampa ( som ikke lyser uansett ) er skrudd av. Dette er tydeligvis nok til å få klokka til å gå, men spilleren vil ikke på. Dersom vi åpner en dør eller skrur på taklampa forsvinner spenninga i ledningen og klokka kutter. Alarmen har vi ikke funnet noe fast mønster på, men det ser ut til at den virker litt oftere dersom man venter en stund fra man lukker døra til man skrur den på. Vi prøvde å følge strømledningen med litt pussig spenning, men den blir borte i ei pølse oppi der et sted og vi vet hverken hvor den ender opp eller hvor jordingspunktet er. Vi prøvde forresten også å koble fra alt som hadde med instrumentskivene å gjøre, men uten resultat.

Jeg ville satt veldig stor pris på noen gode råd da vi egentlig er helt blanke!

#204221  av bjornix

Ingen som har noen tips?
For å gjøre en lang historie kort: Noen som vet hvordan strømmen til cd-spiller, klokka, taklampa og noe i døra på et eller annet sted går sammen?

#204223  av csstian

Vet strømmen til radio,klokke og sigarettutak går på samme sikkring.
Radio/sig sikkring. Så har du en sikkring som heter gauge som også har innvirkning på det.Usikker på om taklampen går på noen av di.Tenner taklampa når du slår den på on i taket?

#204228  av bjornix

Både GAUGE og CIG & RAD sikringen er sjekka og er hele. Det er ikke liv i pæra i lampa foran, men ved forsøk på å skru den på blir spenninga borte i den ledningen som gir strøm til klokka og cd-spiller. Det samme skjer om man åpner en dør.

Sigarettenneren, som jo er den eneste ledningen vi har tukla med, fungerer fint!

#204231  av csstian

Du har ikke kommet bortig et stikk eller nå som har løsnet.Ville sjekket alle stikkene rundt om der du har holdt på.Kan stå i men ikke helt

#204232  av bjornix

Altså, selve symptomene blir jeg ikke helt klok på, men spenninga i ledningen er jo 7 volt konstant når lyset er av og dørene lukket! En som har litt greie på bilelektronikk bør vel kunne si ganske nøyaktig hva som gir et såpass spesielt tilfelle?!

#204272  av csstian

Hadde inne en Hilux som hadde 12 volt på taklampa med mulitmeter.Men koblet jeg på en pære så var det ikke nok spenning til å tenne pæra.Da va det et løst stikk på intergrasjon reelet.

#204291  av GT_rider

Hmm..mystisk problem i grunn. Jeg hadde noe av det samme problemet på min Celica da jeg skulle bytte cd-spiller. Da virka plutselig ikke spilleren, ikke lyset i cupeen, ikke klokke, ikke sigarettenneren. Tror jeg har fått med alt da :wink:
Ihvertfall, så hadde jeg da klart å kortslutte 2 ledninger da jeg tok ut den gamle spilleren.
Dette var ikke jeg klar over, så det tok oss eg hele lørdag med feilsøking for å finne feilen. Sikker på at det ikke er noen sikringer som er sprengt? Husker at hos meg, så var det en sikring som "gikk" hver gang vi prøvde å slå på enten radio, eller sigarettenner.
Husker desverre ikke hvordan vi fikk dette på stell, siden jeg ikke er noen stor elektrikker, og overlot jobben til litt mer kyndige folk.
Det var nå ett lite tips ihvertfall :)

#204394  av evneveik

GT_rider skrev:Hmm..mystisk problem i grunn. Jeg hadde noe av det samme problemet på min Celica da jeg skulle bytte cd-spiller. Da virka plutselig ikke spilleren, ikke lyset i cupeen, ikke klokke, ikke sigarettenneren. Tror jeg har fått med alt da :wink:
Ihvertfall, så hadde jeg da klart å kortslutte 2 ledninger da jeg tok ut den gamle spilleren.
Dette var ikke jeg klar over, så det tok oss eg hele lørdag med feilsøking for å finne feilen. Sikker på at det ikke er noen sikringer som er sprengt? Husker at hos meg, så var det en sikring som "gikk" hver gang vi prøvde å slå på enten radio, eller sigarettenner.
Husker desverre ikke hvordan vi fikk dette på stell, siden jeg ikke er noen stor elektrikker, og overlot jobben til litt mer kyndige folk.
Det var nå ett lite tips ihvertfall :)
Det samme problemet hadde jeg når jeg skulle bruke spilleren som sto i da jeg kjøpte den av deg, viste seg at den var feil koblet, brukte ikke så lange tiden på å finne ut av det. Tror feilen var at den trakk strøm fra "tenningssignalkabelen" altså den som gir signal til spilleren om at tenningen er på. Hadde noen merkelige elektriske problemer før jeg fant ut av dette :D

#204483  av GT_rider

Oki. Aner ikke hva som blei gjort der jeg. Tok ikke i en ledning, satt alt vekk til en som har litt mer kontroll på ledninger, og koblinger enn meg. Er ingen elektrikker jeg..:oops:
Og når sant skal sies, så har jeg aldri vært borti snålere elektrisk opplegg enn det som var i den Celicaen :? Totalt kaos...

#204486  av bjornix

Kan ikke du prøve å høre med han elektrikeren som jobba på bilen din hva feilen var? Nevn for han at ledningen til cd-spiller/klokke/kanskje taklys og har 7 volt med taklys slått av og dørene lukket og 0 volt med taklys på eller en dør åpnet. Kanskje han har noen tips.

Noen som vet hvor jordingspunktet til dette styret er?

#204784  av lasse

Prøvd å koble av det du koblet på og se da?

Jeg tipper at det er noe krøll med jordinga, uten at jeg skal si noe sikkert...

#204814  av GT_rider

Noen som sa han var elektrikker? :wink:
Uansett så har jeg prata litt m fyren. Han sa han ikke huska igjen hva som var problemet, og hva som blei gjort. Er tross alt er ei stund siden :)
Eneste tipset han hadde, var å begynne i en ende å feilsøke. Å begynne med jordingen var heller ikke så dumt fikk jeg beskjed på.
Er jo så å si umuli å si hva du konkret skal gjøre uten å ha sett på problemene dine. Så om det er noe i de tipsene jeg videreformidler til deg. Det vet jeg ærligtalt ikke.
Mer har uansett ikke jeg å bidra med :)

#204815  av erling

Den du trodde var jord, den er mest sannsynlig noe annet. Det nytter som_regel_ikke å ohme seg frem til jord i et ledningsnett, da bl.a. alle plusskabler som går til en eller annen lyspære vil være jordet over glødetråden i pæra. Koble fra "jorden" din og legg den direkte til gods en plass i karosseriet

#206442  av bjornix

Da var altså problemet løst og det kunne selvfølgelig ikke vært enklere. Problemet lå på sikringen "Dome" som sitter i motorrommet og er på kretsen som gir endel av komponentene i kupèen konstantstrøm, for eksempel klokke, taklys, lys i dører etc. Grunnen til at dette var litt overraskende og ikke ble sjekket med en gang var fordi symptomene var ulike de man vanligvis får av en gått sikring og mer av typen "virker av og til/under visse forutsetninger". Det kan derfor virke som det i tillegg er noe rot i det elektriske systemet, men tydeligvis ingenting alvorlig siden alt virker som det skal nå. Mulig grunnen til at sikringen røyk i utgangspunktet var at vi overbelastet litt når vi kobla på strøm i skivene så derfor har spilleren nå fått egen ledning rett på batteriet.