TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Virker som tenninga retarderer ved pÃ¥drag, hjelp...

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #204850  av wickeddark
 
Monterte boostcontroller i dag, fikk først fuelcut da jeg lada rundt 0.8 (skvatt som F...) Men fikk stilt den ned på mellom 0.6-0.7 en plass. Er det der den skal være orginalt?

Men når jeg trør på i 3dje og opp så stottrer bilen, virker som tenninga blir stilt tilbake. Er dette bankesensoren som sier fra? Kan liksom ikke høre noe tenningsbank jeg. Kjørte intill i går med 0.5 bar, og da skjedde ikke dette.
Jeg kjører på 98 blyfri også, dette skal vel være med å hindre banking.


Hva bør jeg sjekke nå? Har nye kabler, ny rotor, ny fordeler, nye plugger, ingen dumpventil og nytt luftfilter.
Sist redigert av wickeddark den 29 okt 2006 15:06, redigert 1 gang totalt.

 #204870  av CelicaTurbo
 
har mine tvil til tenningsbank ved så lavt trykk for det skal du virkelig ikke få med mindre du har feiljustert tenning f.eks.. (?) Så sant tenningen er justert korrekt så har jeg mye mer tro på at det er et problem med tenningskomponentene dine, for dess høyere trykk dess vanskeligere for tennpluggen å gi en skikkelig gnist så det er da viktigere at resten av tenningskomponentene gjør en skikkelig jobb.. Er det vanlige kobberplugger du har kjøpt så kan du prøve å korte gapet på pluggen men det bør du ikke gjøre med andre type plugger pga at de bruker sprø materialer som brister lett om du prøver på noe slikt.. Siden det meste er byttet hos deg er det ikke godt å vite, mulig at du bør prøve en coil..

Tenningsbank vil du normalt ikke høre så lenge bankesensoren gjør jobben sin.. Du vil merke tenningsbank tydeligst på at motoren mister det meste av draget sitt, du kan få ettertenning (jeg har ikke opplevd akkurat det) og du vil se at turbotrykket ditt øker en tanke mens dette pågår (så lenge du har fjernet t-vsv når du monterte boostcontroller)..

 #204894  av wickeddark
 
CelicaTurbo skrev:har mine tvil til tenningsbank ved så lavt trykk for det skal du virkelig ikke få med mindre du har feiljustert tenning f.eks.. (?) Så sant tenningen er justert korrekt så har jeg mye mer tro på at det er et problem med tenningskomponentene dine, for dess høyere trykk dess vanskeligere for tennpluggen å gi en skikkelig gnist så det er da viktigere at resten av tenningskomponentene gjør en skikkelig jobb.. Er det vanlige kobberplugger du har kjøpt så kan du prøve å korte gapet på pluggen men det bør du ikke gjøre med andre type plugger pga at de bruker sprø materialer som brister lett om du prøver på noe slikt.. Siden det meste er byttet hos deg er det ikke godt å vite, mulig at du bør prøve en coil..

Tenningsbank vil du normalt ikke høre så lenge bankesensoren gjør jobben sin.. Du vil merke tenningsbank tydeligst på at motoren mister det meste av draget sitt, du kan få ettertenning (jeg har ikke opplevd akkurat det) og du vil se at turbotrykket ditt øker en tanke mens dette pågår (så lenge du har fjernet t-vsv når du monterte boostcontroller)..
Skal sjekke tenninga i kveld. Må bare få lånt meg ett stroboskop først. Pluggene er platinaplugger som er kjøpt hos toyota, ga de vognkortet så de bestillte de som skal være til denne bilen. Det som skjer er jo at jeg mister all kraft når den lader max og får litt turtall. Fikk litt romling i eksosen bare, ikke noe smell...

 #204922  av CelicaTurbo
 
følg med på om turbotrykket øker da.. og har du noen i nærheten med en lignende bil så byttelån gjerne coil..

 #204925  av wickeddark
 
CelicaTurbo skrev:følg med på om turbotrykket øker da.. og har du noen i nærheten med en lignende bil så byttelån gjerne coil..

Kjenner desverre ingen med lik bil i Tromsø. Vet av en, men ikke godt nok til at jeg kan spørre om å låne coilen hans ett øyeblikk :P

 #204951  av wickeddark
 
Tenninga var på 8 grader. Satt den på 10 som forklart av the Stig. Da ble det bra på litt over 0.6 bars trykk. Stilte den opp til 0.7 da startet det igjen, kan ikke skjønne at det er annet en tenningsbank.

Har litt ventil tikking fra toppen så kan jo være at sensoren blir lurt. (var sånn på rsturboen min) Men kan vel også være en ide å bytte den sensoren. Om den ikke koster skjorta.

En annen teori jeg har er at kanskje barmåleren min er veldig unøyaktig siden det er en sånn autogauge sak? At jeg egentlig lader mye mer enn jeg tror? Men er vel på 0.8 at fuelcut skal slå inn? Å da blinker jo den motorfeil lampa plus at bilen rykker veldig. Dette jeg opplever er jo bare at krafta blir borte i rykk og napp på høyt turtall. Kan jo nenve at det ikke skjer i første og andre gear. Har kutta tvsv så har likt trykk i alle gear.

 #204969  av CelicaTurbo
 
er nok ikke fuelcut nei for det oppleves ganske annerledes.. høres igrunn ut som tenningsbank du opplever men det er utrolig rart på så lite trykk, 0.7 er standard så du skal kunne kjøre dette dag ut og inn uten å oppleve mye tenningsbank, og du skal definitivt ikke oppleve det ved småkjøring med litt gassing ihvertfall.. Jeg antar at du kortsluttet de korrekte terminalene i diagnosekontakten før tenning ble justert, og at det ikke var noen feilkoder når du gjorde dette?

Det er mulig at bankesensoren er overfølsom og reagerer på noe, og det er litt vanlig at sensoren blir overfølsom med tid men så langt jeg har sett så opplever folk flest det som et problem ved cruising og ikke ved fullgass. Sensoren koster ca 12-1300 fra Toyota..

 #205001  av wickeddark
 
Ja jeg kortslutta kontaktene, men hadde en kar sittende inni bilen når jeg justerte, han mente motorlampa blinka ett par ganger da. Er det det samme som feilkoder? Regnet med at den blinket siden jeg kortslutta noe i diagnosepluggen :D Er ingen lugging med smågassing, kun ved fullt pådrag i 3dje å opp.

 #205003  av csstian
 
wickeddark skrev:Ja jeg kortslutta kontaktene, men hadde en kar sittende inni bilen når jeg justerte, han mente motorlampa blinka ett par ganger da. Er det det samme som feilkoder? Regnet med at den blinket siden jeg kortslutta noe i diagnosepluggen :D Er ingen lugging med smågassing, kun ved fullt pådrag i 3dje å opp.
Om motorlampa blinke med lik mellomrom hele tia så har du ikke feilkoder.

 #205009  av grimfer
 
Bare for å klargjøre litt:
Fuelcut skal slå normalt slå inn ved ca 0,85 bars ladetrykk. Da mister du motorkraften, og motorlampa lyser. Motoren vil nå oppføre seg "normalt" helt til du gir gass og turboen skal til å lade. Da mister du motorkraften igjen.

NÃ¥r dette skjer, oppleves det som ett rykk i bilen. Ikke flere etter hverandre.

Du nullstiller ved å skru av tenninga, og på igjen. Da skal turboen igjen kunne lade opp mot 0,80-0,85 før fuel cut slår inn igjen.

Jeg hadde litt ujevn akselerasjon og halvdau respons, noe som skyldtes utslitte/ødelagte pluggledninger. Har du sjekka dem?

 #205013  av wickeddark
 
csstian skrev:
wickeddark skrev:Ja jeg kortslutta kontaktene, men hadde en kar sittende inni bilen når jeg justerte, han mente motorlampa blinka ett par ganger da. Er det det samme som feilkoder? Regnet med at den blinket siden jeg kortslutta noe i diagnosepluggen :D Er ingen lugging med smågassing, kun ved fullt pådrag i 3dje å opp.
Om motorlampa blinke med lik mellomrom hele tia så har du ikke feilkoder.
Nå fikk jeg ikke sett det selv, men han som så det mente den blinket. Sa ikke noe om det var jevn blinking.

 #205015  av wickeddark
 
grimfer skrev:Bare for å klargjøre litt:
Fuelcut skal slå normalt slå inn ved ca 0,85 bars ladetrykk. Da mister du motorkraften, og motorlampa lyser. Motoren vil nå oppføre seg "normalt" helt til du gir gass og turboen skal til å lade. Da mister du motorkraften igjen.

NÃ¥r dette skjer, oppleves det som ett rykk i bilen. Ikke flere etter hverandre.

Du nullstiller ved å skru av tenninga, og på igjen. Da skal turboen igjen kunne lade opp mot 0,80-0,85 før fuel cut slår inn igjen.

Jeg hadde litt ujevn akselerasjon og halvdau respons, noe som skyldtes utslitte/ødelagte pluggledninger. Har du sjekka dem?

Ja har fått fuelcut til å komme, satte bc feil vei, og dermed stengte den helt, å ga fullt trykk :D

Skal prøve å bytte ut ledningene på mandag når butikkene åpner igjen. Men regner med som alle andre deler til denne bilen, så er det ingen i Tromsø som har disse på lager...

 #205022  av CelicaTurbo
 
Trodde du nylig hadde kjøpt nye kabler jeg? Slitte tennpluggledninger kan føre til dette men det er ikke akkurat forbruksvare med kabler..

Sjekk diagnose en gang til og vær sikker på hva som faktisk skjer. Om du har feilkode 51 for spjeldsensoren så vil ikke ECU låse tenningspunktet når du justerer og du justerer dermed helt feil.. Den feilkoden er relativt vanlig.. vær obs på at feilkoden også vil dukke opp og ecu vil ikke lengre låse tenningen om du rører gasspedalen, så hold foten vekk fra den ;)

http://www.ts-ogn.no/content/view/16/27/

 #205027  av wickeddark
 
CelicaTurbo skrev:Trodde du nylig hadde kjøpt nye kabler jeg? Slitte tennpluggledninger kan føre til dette men det er ikke akkurat forbruksvare med kabler..

Sjekk diagnose en gang til og vær sikker på hva som faktisk skjer. Om du har feilkode 51 for spjeldsensoren så vil ikke ECU låse tenningspunktet når du justerer og du justerer dermed helt feil.. Den feilkoden er relativt vanlig.. vær obs på at feilkoden også vil dukke opp og ecu vil ikke lengre låse tenningen om du rører gasspedalen, så hold foten vekk fra den ;)

http://www.ts-ogn.no/content/view/16/27/

ja skulle være nye kabler på bilen. Byttet for under ett år siden. Resten byttet jeg rett etter jeg fikk den. Men skal prøve å bytte kablene også, like greit å ha det gjort. Skal gå over tenninga selv en gang til, og sjekke at den faktisk ikke viser feilkoder. Lampa skal altså blinke rytmisk om alt er i orden?

 #205036  av sindrejl
 
dette har ingenting med ledningene eller noe er jeg redd for? Opplevde det samme idag etter å fått bc'en til å fungere 100%. Fikk en "slags" fuelcut der den brått går av gassen etterfulgt av at bilen er ganske dau etterpå. Spesielt om jeg trår på gassen hardt, ujevn tomgang også. Lurer på om bilen gikk i feilmodus eller noe slikt? Hjelper ikke å skru av/på tenning men har ikke prøvd å kople av batteriet.