TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bremse Støv

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #20490  av CelicaGT

Skifta Camber arm på bilen min igår. Da eg likevell hadde hjulet av tenkte eg at eg kunne berre løyse calippern og berre sjå på klossane og pusse av dei pga piping. Såg då at mellom klossane stod det ein streng som var spenn i slik at klossane vert pressa inn mot skiva, lurer på om dette er grunn til at eg får så mykje bremsestøv på felgane. Nokken som har svar på dette????
 #20495  av chris

CelicaGT skrev:Skifta Camber arm på bilen min igår. Da eg likevell hadde hjulet av tenkte eg at eg kunne berre løyse calippern og berre sjå på klossane og pusse av dei pga piping. Såg då at mellom klossane stod det ein streng som var spenn i slik at klossane vert pressa inn mot skiva, lurer på om dette er grunn til at eg får så mykje bremsestøv på felgane. Nokken som har svar på dette????
Neppe, tror jeg heller ville sjekka stemplene i kalipperne jeg, sånn som det er nevnt på MR2-delen av forumet her.

#20496  av CelicaGT

Ja, må vel til med det. Skjønner ikkje heilt funksjonen til den strengen...
men men.. Får gå over bremsene snart klossane må skiftast snart oxo. Trur eg skal teste ut EBC klossane,

#20556  av CelicaTurbo

den strengen presser bremseklossene ut fra skiven, og du skal ha to stykker, en oppe og en nede.. det er bare en streng som er stukket inn i et hull i hver kloss.. Jeg tok dette av på ene hjulet i går og det var ihvertfall slik hos meg :)

#20557  av chris

CelicaTurbo skrev:den strengen presser bremseklossene ut fra skiven, og du skal ha to stykker, en oppe og en nede.. det er bare en streng som er stukket inn i et hull i hver kloss.. Jeg tok dette av på ene hjulet i går og det var ihvertfall slik hos meg :)
Ja, stemmer det! Når jeg tenker meg om, så var det to sånne "bøyler", men som du sier, så holdt de klossene borte fra skiva, ikke pressa mot :)

#20607  av CelicaTurbo

hehe, er nok sannsynlig i det tilfellet her, men, kan forstå det for det ser egentlig ut som om strengen like gjerne kan presse klossene sammen, du vet jo ikke hvilken vei spennet i strengen går før du fjerner den :)

#20618  av CelicaGT

hmm...hehe klarer ikkje å hugse dette heilt no.. må finne det ut snart...
tok jo ut strengen og pussa klossane frie for støv og rubba dei med sandpapir for å bli kvitt pipelyd....må ha vert totalt bortreist.. :)

#20672  av memo

jeg fjerna og den strengen når jeg skifta bremseklosser...

og etterpå klunka og skrangla bremseklossene over hver j*vla hump i veien...hørtes ut som om hele forstillinga var laus :P

Virker som om de er der for å holde bremseklossene "på klass" slik at de ikke klanker mot skivene ellerno...ikke veit jeg..

hvor får man tak i slike strenger egentlig? toyota?

irriterende at bilen lager ulyder :P

-m

#20678  av CelicaGT

Sikkert på toyota, men veit ikkje om ein får dei uten å kjøpe klosser...tørr ikkje seie.. :roll:

#20733  av funkes

Hmm..nå grovleste jeg..og har ikke så veldig peiling på bremseklosser.
Men høres ut som du tenkte på de "varslerne"...
de de metall tingene som ligger på siden av klossene som kommer borti skiva når du har lite belegg igjen sånn at du skal høre at det er på tide å bytte noe :)

#20744  av larsst185

nei.han mener nok ikke varslerne.di strengene er dær for å støtte opp klossen og holde et vist press på klossen bort fra skiva.iallefall i teorien!